Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Tajniki międzynarodowego transportu wyrobów przemysłu lekkiego


Transport wyrobów przemysłu lekkiego ma ogromne znaczenie zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla odbiorców końcowych. Ewentualne opóźnienia oznaczają straty dla branży, a z punktu widzenia klientów – brak potrzebnych towarów na sklepowych półkach. Z jakimi wyzwaniami musi zmierzyć się przewoźnik, który podejmie się przewożenia produktów z branży przemysłu lekkiego?

Przemysł lekki – branża inna niż wszystkie

Pod pojęciem przemysłu lekkiego kryje się jego gałąź, która koncentruje się na produkcji dóbr konsumpcyjnych codziennego użytku. Mowa tu przede wszystkim o szeroko rozumianej branży fashion – odzieży, skórzanej galanterii i innych tekstyliów. Do tej grupy zalicza się jednak także zakłady produkujące żywność, kosmetyki, ceramikę oraz wyroby szklane. Rozwój branży jest uzależniony od popytu, a ten od dobrobytu społeczeństwa.


Cechą charakterystyczną przemysłu lekkiego jest to, że wytwarzane w ramach niego wyroby są przeznaczone dla odbiorców końcowych, czyli przede wszystkim dla klientów kupujących towary w sklepach. W opozycji do niego stoi przemysł ciężki, który w przeważającej części produkuje towary na potrzeby innych podmiotów w branży przemysłowej.


W dzisiejszym przemyśle lekkim ważną rolę odgrywają działania proekologiczne, czego efektem jest produkcja o minimalnym wpływie na środowisko. Jako że zakłady produkcyjne zwykle nie są uciążliwe dla otoczenia, często znajdują się blisko skupisk mieszkalnych, zapewniając miejsca pracy lokalnym mieszkańcom.


Transport wyrobów przemysłu lekkiego – potencjalne wyzwania

Już sama definicja przemysłu lekkiego wskazuje na pewne aspekty istotne z punktu widzenia transportowania jego wyrobów. Przede wszystkim, specyficzne usytuowanie zakładów z tej branży zapewnia łatwy dostęp do różnych środków transportu – nie tylko samochodów, ale również kolei czy lotnictwa, które sprawdzają się doskonale na dłuższych dystansach, zwłaszcza wtedy, gdy w grę wchodzi przewóz międzynarodowy.


Warto też mieć świadomość tego, że ta konkretna branża jest jedną z najszybciej zmieniających się na światowym rynku. Wynika to z tego, że jest ściśle powiązana z aktualnym popytem na daną grupę produktów, a za tym idzie – cechuje się dużą elastycznością i szybko adaptuje się do nowej sytuacji. Transport wyrobów przemysłu lekkiego powinien zapewniać przedsiębiorcy porównywalną elastyczność oraz możliwość dopasowywania procesów do szybko zmieniających się okoliczności.


Produkty wytwarzane w ramach przemysłu lekkiego trafiają bezpośrednio do klientów indywidualnych, którzy z roku na rok wykazują coraz większą świadomość ekologiczną. Przy wyborze dóbr konsumpcyjnych codziennego użytku zwracają zatem uwagę na ślad węglowy generowany przez ich produkcję oraz transport. W związku z tym w cenie są rozwiązania logistyczne, które sprzyjają ograniczeniu negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. W ich zaplanowaniu może pomóc profesjonalne wsparcie, które zapewni m.in. transport multimodalny z firmą AsstrA.


Transport multimodalny – odpowiedź na potrzeby firm z branży przemysłu lekkiego

Nie da się ukryć, że wielu przedsiębiorców decyduje się na pozostanie przy tradycyjnych rozwiązaniach transportowych i stawia na przewożenie towarów transportem drogowym. W tym przypadku warto jednak postawić na nowocześniejszą alternatywę, jaką stanowi transport multimodalny. Łącząc umiejętnie różne środki transportu, można bowiem lepiej dopasować ten proces do specyfiki branży przemysłu lekkiego.


Zaplanowanie łańcucha dostaw z wykorzystaniem transportu multimodalnego zakłada co prawda więcej pracy niż zwykle. Należy bowiem przeanalizować mnóstwo szczegółowych danych, aby ustalić takie trasy, które okażą się najbardziej ekonomiczne pod względem finansowym i pozwolą wyeliminować (albo chociaż zmniejszyć) puste przebiegi. Takie rozwiązanie przydaje się w szczególności wtedy, gdy wyroby mają być transportowane na bardzo dużych dystansach, co jest normą w transporcie międzynarodowym. Łącząc ze sobą transport lotniczy, kolejowy, morski i drogowy, można nie tylko dostarczyć towary w miejsce docelowe w stanie nienaruszonym i w wyznaczonym terminie, ale również zminimalizować ślad węglowy powstający podczas tego procesu.


Transport multimodalny cechuje się również krótszym czasem dostawy niż w przypadku transportu drogowego z punktu wyjściowego do docelowego. Tym samym doskonale odpowiada na potrzeby branży przemysłu lekkiego, na którą w dużej mierze składają się produkty o stosunkowo krótkiej przydatności do spożycia, np. żywność lub kosmetyki.


W kontekście międzynarodowego importu i eksportu wyrobów przemysłu lekkiego nie warto też ignorować zalet płynących z transportu drobnicowego. Decydując się na przesył jednostkowych opakowań produktów w ramach większej jednostki transportowej dzielonej z innymi nadawcami, można ograniczyć nie tylko koszty tego procesu, ale również negatywny wpływ na środowisko naturalne – za sprawą maksymalnego wykorzystania przestrzeni transportowej.


 

Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels