Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Więcej gwiazdek w Londynie. Polscy przewoźnicy będą musieli zadbać o wyposażenie flot

Utworzona: 2024-05-08


We wrześniu ub.r. światło dzienne ujrzała długo oczekiwana ostateczna wersja przepisów dotyczących Standardu Bezpośredniej Widoczności 2024 (Progressive Safe System - PSS). Te regulacje będą od października 2024 roku obowiązywać wszystkie pojazdy użytkowe podróżujące do i z Londynu, włączając w to pojazdy z zagranicy.

Według statystyk (2021) opublikowanych przez rząd Wielkiej Brytanii, międzynarodowy transport towarowy prezentuje się następująco: zarejestrowane za granicą pojazdy ciężarowe, przewożące ładunki do i z UK, przewiozły łącznie 30,6 miliona ton, z czego imponujące 20,2 miliona ton zostało zaimportowanych do Zjednoczonego Królestwa. Warto zauważyć, że polskie ciężarówki odegrały kluczową rolę w tej dynamice, przewożąc łącznie 8,1 miliona ton ładunków, co stanowi zdecydowanie największą ilość wśród innych krajów. Ta liczba podkreśla istotną rolę Polski w międzynarodowym handlu towarowym. Pojazdy zarejestrowane w Polsce eksportowane z Wielkiej Brytanii zwiększyły swój udział do 28% całkowitego eksportu zagranicznego i stanowiły największą część eksportu zagranicznego każdego roku od 2010 roku. W przypadku importu do UK pojazdy zarejestrowane w Polsce również stanowiły największy udział, ze wzrostem z 20% do 26% w latach 2010-2021. Znaczna część polskich ciężarówek będzie poruszać się po Londynie na trasie swojej podróży, dlatego ważne jest, aby pojazdy te były zgodne z wymogami Progressive Safe System.

Jakie są kluczowe zmiany?

Od października 2024 r. minimalna liczba gwiazdek wymagana dla Direct Vision Standard wzrośnie z jednej do trzech. Oznacza to, że pojazdy, które nie uzyskają oceny gwiazdkowej, będą musiały być wyposażone w dodatkowy sprzęt bezpieczeństwa, aby uzyskać zezwolenie. Wcześniej zezwolenie na dodatkowe wyposażenie było nazywane zezwoleniem bezpiecznym. Od października 2024 r. zmieni się to również i będzie znane jako progresywny bezpieczny system (PSS). Wymaga on najnowszych osiągnięć technicznych, co może oznaczać, że niektórzy właściciele będą musieli zamontować nowe systemy w swoich pojazdach.

Technologia unikania kolizji

Poprzednie zezwolenia bezpieczeństwa wymagały systemów wykrywania przeszkód w najbliższym otoczeniu pojazdu. Progressive Safe System wymaga technologii, która przewiduje kolizje na podstawie trajektorii pojazdu i niechronionego użytkownika drogi (VRU), aby określić, czy kolizja jest nieunikniona. Dodatkowo, istnieje określona strategia alarmowa, która informuje kierowcę o powadze sytuacji. Kiedy pojazd i VRU poruszają się w tym samym kierunku po równoległych ścieżkach, mogą kontynuować jazdę przez długi czas nawet jeśli znajdują się blisko siebie. Ponieważ nie ma bezpośredniego zagrożenia kolizją, kierowca nie otrzymuje ostrzeżenia dźwiękowego. Jednak gdy użytkownik drogi znajduje się na trajektorii kolizyjnej z pojazdem, aktywowany zostaje alarm dźwiękowy i wizualny.

Nowa technologia predykcyjna różni się od systemów znanych kierowcom i będzie wymagać szkolenia dla tych, którzy są zaznajomieni ze starszymi systemami wykrywania VRU. System Radar Predict firmy Brigade Electronics ostrzega kierowcę o potencjalnych kolizjach, analizując dane, takie jak prędkość i kierunek jazdy pojazdu oraz rowerzystów znajdujących się w pobliżu. System wykorzystuje specjalnie zaprojektowany algorytm do ostrzegania kierowców o prawdopodobieństwie zderzenia z rowerzystą. System Brigade nie generuje fałszywych alarmów, a nieprzeszkoleni kierowcy mogą mylnie sądzić, że system nie działa. Został on jednak zaprojektowana w celu zminimalizowania liczby ostrzeżeń w zatłoczonych obszarach miejskich. Specyfikacja wymaga również, aby systemy informacji o martwej strefie ostrzegały kierowcę.

Wykrywanie z przodu

PSS wymaga również obecności systemu czujników z przodu. Było to zalecane w DVS, ale nie było obowiązkowe, więc niewielu operatorów je zamontowało. PSS wymaga dwóch alarmów - jednego, kiedy kierowca wykryje osobę podczas przygotowywania się do ruszenia, a drugiego, gdy pojazd wykryje osobę po rozpoczęciu manewru do przodu.

Ogólne przepisy bezpieczeństwa

Pojazdy homologowane zgodnie z regulaminami EKG ONZ nr 151 i 159 będą uznawane za zgodne z systemem wykrywania bocznego i przedniego czujnika, ale operatorzy muszą mieć świadomość, że istnieje różnica między wymogami regulaminów 151, 159 i DVS. Mają one różne obszary wykrywania. Na przykład z boku, Reg 151 dopuszcza odstęp 0,9 metra, podczas gdy DVS wymaga wykrywania aż do boku pojazdu. Podobnie z przodu, Reg 159 dopuszcza odstęp 0,8 metra, ale DVS wymaga wykrywania aż do “nosa” pojazdu. Ogólne przepisy bezpieczeństwa (GSR) odnoszą się do homologacji całego pojazdu, a nie na poziomie komponentów. W związku z tym produkt, który spełnia przepisy 151 i 159, niekoniecznie musi spełniać wymagania DVS na rynku wtórnym.

PSS określa konkretne procedury testowe, a obowiązkiem producenta sprzętu DVS jest potwierdzenie, że produkty spełniają wymagania poprzez "oświadczenie o funkcjonalności czujnika". Producenci powinni również podać szczegółowe informacje na temat sposobu, w jaki produkty łączą się z innymi systemami i nie powinny negatywnie wpływać na żadne krytyczne dla bezpieczeństwa aspekty lub osiągi pojazdu. Jeśli produkt posiada znak E, będzie spełniał te wymagania.

Dokument musi zostać przesłany przez właściciela pojazdu wraz z dowodami fotograficznymi. Jeśli w późniejszym terminie zostaną zidentyfikowane jakiekolwiek niezgodności, będzie można je łatwo zidentyfikować na podstawie producenta. Instalatorzy będą również musieli potwierdzić, że czujniki zamontowane w pojeździe są aktywne i zamontowane zgodnie ze specyfikacją techniczną PSS.

Pełny zestaw DVS firmy Brigade zarówno dla przegubowych, jak i jednoczłonowych ciężarówek zawiera 7-calowy monitor w kabinie z trzema wejściami kamery, kamerę boczną zamontowaną z boku pojazdu, wielokrotnie nagradzany system czujników antykolizyjnych, zaawansowany system czujników antykolizyjnych z dwoma radarami, system ostrzegający o skręcie bocznym dla rowerzystów i pieszych oraz naklejkę DVS.

Źródło: Brigade Electronics Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE