Roszczenia przewoźników o zwrot części opłaty drogowej maut zaczynają się przedawniać pierwszego stycznia 2021 r.
Jak zatrzymać bieg przedawnienia?
Aby skutecznie zatrzymać bieg przedawnienia, i tym samym na pewno odzyskać nadpłacone myto, należy przeprowadzić wszystkie czynności przed końcem bieżącego roku. Należy w tym celu złożyć właściwie uargumentowany i udokumentowany wniosek do niemieckiego Ministerstwa Infrastruktury reprezentowanego przez urząd ds. Transportu, tj. Bundesamt für Güterverkehr. Wniosek musi być kompletny i odpowiednio uzasadniony – w przeciwnym razie będzie nieskuteczny. Jeśli wniosek zostanie złożony w formie nieskutecznej, nie zatrzyma biegu przedawnienia.W odzyskaniu części opłaty drogowej maut pomaga Kancelaria Transportowa Legaltrans specjalizująca się w prawie transportowym i posiadająca wieloletnie doświadczenie. Jej prawnicy w imieniu klienta przeprowadzą całość postępowania aż do otrzymania zwrotu części opłaty drogowej przez przewoźnika. Kancelaria apeluje do właścicieli firm transportowych o to, aby składali zlecenia obsługi prawnej w nieprzekraczalnym terminie 30 listopada 2020 roku. Zastrzega przy tym, że przyjmowanie wniosków może być zakończone wcześniej, po przyjęciu określonej ich liczby.
Trybunał stwierdził zasadność roszczenia
Zgodnie z wyrokiem z dnia 28.10.2020 r. o sygn. akt. C-321/19, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zajął się niemiecką opłatą za przejazdy drogowe dla ciężarówek. W 2011 r. polska firma spedycyjna wniosła pozew o zwrot opłat za przejazd. Trybunał orzekł, że opłaty związane z utrzymaniem policji drogowej nie mogą być wliczane przy pobieraniu myta w Niemczech, tym samym stwierdzając zasadność roszczenia.Przypomnijmy. W 2005 r. na niemieckich autostradach federalnych wprowadzono opłatę za przejazd dla pojazdów ciężarowych, które – według pomysłodawców – w największym stopniu przyczyniają się do powstawania uszkodzeń i zużycia nawierzchni drogowej. Według Ministerstwa Transportu, oznaczało to zmianę systemową – państwo niemieckie odeszło od finansowania sieci głównych dróg z podatków na rzecz finansowania ich przez ich użytkowników.
Po kilku latach funkcjonowania systemu pojawił się zarzut nieprawidłowego naliczania opłat drogowych w Niemczech. Zdaniem polskiej firmy, stawki za opłaty za przejazdy w latach 2010-2011 naruszały dyrektywę unijną ws. kosztów infrastruktury drogowej. TSUE podzielił te wątpliwości i stwierdził, że przy naliczaniu opłaty należy uwzględniać wyłączenie koszty infrastruktury, tj. budowy, eksploatacji, utrzymania i rozwoju sieci drogowej. Zatem koszty związane z działalnością policji drogowej nie mogą być uznawane za koszty eksploatacji w rozumieniu omawianej dyrektywy. Według rzecznika generalnego TSUE, koszty utrzymania policji drogowej nie należą do kosztów infrastruktury, a co za tym idzie każde, nawet niewielkie przekroczenie tych kosztów stanowi naruszenie prawa unijnego.
Rząd federalny wystąpił z wnioskiem o ograniczenie w czasie skutków wyroku na niekorzyść państwa niemieckiego, jednakże sędziowie TSUE pozostali nieugięci i oddalili powyższe żądanie. W trakcie rozprawy podano kwotę rzędu 200 mln euro rocznie na wydatki związane z policją drogową, co nie wystarczyło, aby udowodnić „ryzyko poważnych reperkusji ekonomicznych” przez państwo niemieckie.
ZAUFAJ SPECJALISTOM
Chcesz ze stuprocentową pewnością odzyskać nadpłacone myto? Zadzwoń do specjalistów z Kancelarii Transportowej Legaltrans:
+48 791 694 777
+48 531 560 920
+48 531 560 930
W przypadku kontaktu mailowego prosimy podać: numer telefonu, dane firmy oraz imię i nazwisko