Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Chinach na drogach publicznych trwają już testy ciężarówek na poziomie 4, ale o ile mi wiadomo, Scania jako pierwsza w Europie testuje tę technologię na autostradzie w pojazdach z ładunkiem. W nadchodzących latach liczymy na to, że będziemy mogli przetestować tę technologię w innych krajach europejskich oraz w Chinach mówi Hans Nordin, odpowiedzialny za projekt Hub2hub.
Jeszcze w tym roku Scania planuje rozszerzyć testy na całą trasę między Södertälje i Helsingborg. Od roku 2017 producent testuje autonomiczne samochody ciężarowe do transportu górniczego w Australii.
Doświadczenie zdobyte podczas tych testów pokazuje, że autonomiczne pojazdy ciężarowe mogą być faktycznie użytkowane w ciągu zaledwie kilku lat na obszarach zamkniętych, takich jak kopalnie i terminale mówi Nordin.
Według Nordina, tzw. Transport typu Hub2hub - jazda autostradą między centrami przeładunkowymi - to pierwsze zastosowanie transportowe na drogach publicznych, gdzie wdrożenie autonomicznych ciężarówek może się okazać realne.
W rozwoju pojazdów autonomicznych zaszliśmy tak daleko, że technologia przeznaczona dla tego rodzaju transportu może być gotowa do wprowadzenia na rynek już w ciągu najbliższych pięciu lat. Jednak zanim autonomiczne pojazdy będą mogły poruszać się po drogach z ruchem dwukierunkowym oraz w środowisku miejskim, minie więcej czasu podsumowuje Nordin.
Partner Scania, firma TuSimple - z siedzibą w San Diego w USA oraz zakładami w Tucson, Szanghaju i Pekinie - od momentu powstania w roku 2015, przeprowadziła miliony kilometrów jazd testowych na autostradach w ramach prac rozwojowych związanych z technologią jazdy autonomicznej na 4 poziomu. Firma jest obecnie uważana za lidera w tej dziedzinie.
Źródło: Scania