Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

❗Zakaz używania opon starszych niż 10 lat

Utworzona: 2021-02-05


Od 1 lutego zmiany te obowiązują w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z przepisami regulującymi konstrukcję i zasady użytkowania opon, zakazane jest używanie opon starszych niż 10 lat na przednich osiach kierowanych samochodów ciężarowych, autobusów, autokarów oraz na wszystkich pojedynczych kołach w minibusach (z 9-16 miejscami pasażerskimi).

W przypadku kontroli DVSA, opony starsze niż 10 lat na wymienionych kołach zostaną uznane za niebezpieczne i wydany zostanie natychmiastowy zakaz poruszania się (z oznaczeniem „S”). Nowe przepisy nakładają także wymóg, aby kod daty producenta był czytelny na wszystkich oponach zamontowanych w samochodach ciężarowych, przyczepach powyżej 3,5 tony, autobusach, autokarach i minibusach. Jeśli opona jest bieżnikowana, za datę producenta uważa się datę bieżnikowania.

Jeśli kod daty na oponie jest nieczytelny na wyznaczonych kołach

Opony bez czytelnego kodu daty produkcji, zamontowane na przedniej osi kierowanej samochodów ciężarowych, autobusów, autokarów lub pojedynczych kół zamontowanych w minibusie, nie przejdą corocznego badania technicznego.

Jeśli zostanie to wykryte podczas kontroli DVSA, spowoduje to wydanie odroczonego zakazu poruszania się (10 dni na usunięcie defektu). Jeśli jednak istnieją widoczne oznaki zużycia opony, kontrolerzy mogą wydać natychmiastowy zakaz poruszania się (z oznaczeniem „S”).

Jeśli kod daty na oponie nie jest czytelny na innych kołach

Jeśli kod daty producenta nie jest czytelny na innych kołach niż te wymienione w przepisach, będzie to również traktowane jako wykroczenie, a podczas corocznego badania technicznego zostanie odnotowany niewielki defekt. Taki wynik nie przeszkodzi w uzyskaniu pozytywnego wyniku badania, ale kierowca powinien taką oponę wymienić.

Jeśli kod daty będzie nieczytelny podczas kontroli drogowej, zostanie wydane upomnienie i kierowca powinien jak najszybciej wymienić taką oponę.

Używanie opon starszych niż 10 lat na innych kołach

Obowiązkiem przewoźnika jest upewnienie się, że posiada odpowiedni system zarządzania oponami i że regularnie bierze pod uwagę ryzyko związane z używaniem starszych opon, nawet jeśli prawo na to pozwala.

Jeżeli opony starsze niż 10 lat są stosowane zgodnie z prawem na innych kołach, należy odnotować ich wiek i przeprowadzić szczegółową ocenę ryzyka, uwzględniającą odległość, prędkość i warunki obciążenia, w których pojazd będzie się poruszał (np. obszary miejskie).

Używanie starych opon w pojazdach zabytkowych

Nowe przepisy zwalniają pojazdy niekomercyjne, których wiek wynosi co najmniej 40 lat z obowiązku przestrzegania tych wymagań. Jednak wszystkie opony niezależnie od wieku powinny być regularnie sprawdzane przez kompetentną osobę. Taka praktyka powinna być częścią systemu zarządzania oponami i konserwacji pojazdu.

Odpowiedzialność kierowcy

Oprócz wieku lub czytelności kodu, o ewentualnym naruszeniu przepisów decyduje widoczne pogorszenie stanu opony. Do obowiązków kierowcy należy wykrycie widocznego pogorszenia stanu opon, uszkodzeń lub zużycia podczas rutynowego sprawdzania stanu pojazdu przed podróżą.

Kierowcy będący właścicielami swoich pojazdów są zwykle uważani za winnych naruszenia przepisów dotyczących wieku opon lub odpowiedniego oznakowania, niezależnie od widocznego pogorszenia stanu opony.

Źródło: gov.uk
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels