IRU wyjaśniło, w jaki sposób odmowa zwolnienia zawodowych kierowców ciężarówek z obowiązkowych testów na obecność wirusa COVID-19 powoduje utrzymujący się chaos na granicach w całej Europie, ponieważ inne rządy wprowadzają podobne środki, aby nie dopuścić do sytuacji, w której tysiące kierowców utknie na ich własnym terytorium. Powodując poważne zakłócenia kluczowych korytarzy handlowych, obecne środki rządu niemieckiego są sprzeczne z własnymi zobowiązaniami Niemiec w czasie pandemii do utrzymania otwartych „zielonych pasów” dla ciężarówek i sprawnego funkcjonowania granic.
IRU podało, że obecnie co najmniej 50 000 ciężarówek wykonujących codzienne przewozy do Niemiec musi wykonywać objazdy długości 300 km. Uwzględnienie konieczności wykonywania testów przez kierowców zwiększa o 30% czas, który zajmuje planowanie i realizacja dostaw oraz wydłuża o kilka godzin czas jazdy dla każdego pojazdu. Ma to wpływ na wszystkie europejskie łańcuchy dostaw, zwłaszcza w krajach tranzytowych, takich jak Austria, Czechy czy Francja. Niemcy ogłosiły też, że do listy krajów, w której występuje ryzyko zarażenia się nowymi wariantami wirusa zostają dodane Węgry i Szwecja.
Niemieckie ograniczenia powodują trudności dla tysięcy kierowców w transporcie międzynarodowym, którzy są zmuszani do stania w długich kolejkach w prowizorycznych przydrożnych punktach wykonywania testów, co naraża ich na znacznie większe ryzyko zarażenia się wirusem w porównaniu z normalnym, chronionym środowiskiem pracy w kabinie.
Mamy nadzieję, że niemiecki rząd opamięta się i odwoła te bezcelowe środki, które wcale nie pomagają powstrzymać rozprzestrzeniania się wirusa a jedynie zaburzają funkcjonowanie łańcuchów dostaw i narażają naszych kierowców na ryzyko. Opóźnienia są szczególnie niepokojące w przypadku świeżych produktów żywnościowych. Na przykład codziennie 5000 ciężarówek dostarcza świeże owoce i warzywa z Portugalii i Hiszpanii do Niemiec. Dodatkowy czas tracony na objazdy i kontrole graniczne oznacza, że produkty te mogą być niedostępne w niemieckich supermarketach. Już najwyższy czas, aby niemiecki rząd podjął decyzję o natychmiastowym zwolnieniu kierowców ciężarówek z obowiązku wykonywania testów przy przekraczaniu granicy, aby zapewnić im bezpieczeństwo i utrzymać łańcuchy dostaw w ruchu dzięki swobodnemu przepływowi towarów w całym regionie powiedział Matthias Maedge, dyrektor ds. rzecznictwa w IRU.
Źródło: IRU