Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Opony i hamulce główną przyczyną pożarów w pojazdach ciężarowych

Utworzona: 2021-03-13


Tak wynika z analizy szkód ubezpieczeniowych zgłoszonych w roku 2019, którą przeprowadziła firma TT Club międzynarodowy specjalista w zakresie ubezpieczeń transportowych.

Jak zaczynają się tego typu pożary?

W ciężarówce lub naczepie znajduje się wiele ruchomych elementów, szczególnie wokół zespołu koła i hamulca. Z praktycznego punktu widzenia do zapłonu dochodzi pod wpływem powstałego ciepła oraz obecność tlenu i oparów paliwa. Najczęstszą przyczyną są rozgrzane hamulce oraz awarie łożysk kół i piast.

Sposób prowadzenia pojazdu, zwłaszcza wiozącego ciężki ładunek, może powodować ekstremalne nagrzewanie się pojazdu w warunkach intensywnego hamowania, co prowadzi do nadmiernego wzrostu temperatury hamulców. Może to prowadzić do zapalenia się smaru łożyskowego i rozprzestrzeniania się ognia na opony. Silne hamowanie lub zatarte hamulce mogą mieć szczególne znaczenie w przypadku bębnów hamulcowych, ponieważ ciepło jest łatwiej przenoszone przez bęben do opony.

Do sytuacji gdy hamulec jest częściowo włączony, nawet bez nacisku na pedał często dochodzi w ostatniej przyczepie w wyniku niskiego ciśnienia powietrza, które jest uzupełniane zbyt wolno. Z tego względu kluczowe znaczenie w zmniejszeniu ryzyka pożaru ma odpowiednia konserwacja zespołu hamulcowego. Nieprawidłowo umieszczony lub zablokowany element mechanizmu może prowadzić do zwiększonego tarcia i wzrostu temperatury. Z danych wynika również, że niewłaściwe wyważenie hamulców może powodować przegrzanie hamulców tarczowych, a następnie zapłon smaru łożyskowego i/lub pozostałości materiału. Szczególnie problematyczne mogą być elementy hydrauliczne, które z powodu złej konserwacji utraciły szczelność. Olej hydrauliczny wydostający się pod ciśnieniem nawet z otworu wielkości szpilki tworzy w powietrzu łatwopalną zawiesinę.

Kolejnym ważnym elementem są łożyska kół. Smarowane stalowe łożyska kulkowe umożliwiają płynne obracanie koła z minimalnym tarciem. Awaria łożyska może powodować zatarcie hamulców i generować nadmierne ciepło. Taki defekt może powstać lub jeszcze się pogorszyć przez zbyt mocne dokręcenie słabo nasmarowanych łożysk kół. Przegrzane łożysko, na przykład z powodu nadmiernego zużycia, może wytwarzać ciepło, które stanie się przyczyną zapalenia smaru łożyskowego lub innego materiału palnego.

Niewystarczająco naoliwione piasty kół mogą się nadmiernie rozgrzewać podczas jazdy. Awaria piasty lub łożyska koła w połączeniu z hamowaniem może powodować dodatkowe obciążenie elementów hamulca. Temperatura powierzchni wokół układu hamulcowego i piasty koła może znacznie wzrosnąć, w wyniku czego ciepło przeniesie się na oponę, która następnie może się zapalić.

Przebite lub niedopompowane opony

Choć opony niełatwo się zapalają, kiedy już zaczną się palić trudno je ugasić. Do zapalenia się opon może dojść gdy są one niedostatecznie napompowane lub pozbawione powietrza, w wyniku czego następuje odkształcenie powierzchni opony, która może się zacząć stykać z podwoziem. Z powodu tarcie opona może się rozgrzać do tego stopniu, że nastąpi zapłon. Odkształcenie pozbawionej powietrza lub słabo napompowanej opony w kontakcie z nawierzchnią drogi może również zwiększyć temperaturę opony. Z powodu odkształcenia następuje zetknięcie z sąsiednią oponą, która z kolei nagrzewa się podczas obracania się. Chociaż przed zapłonem może dojść do stopienia opony, po zatrzymaniu pojazdu może wybuchnąć pożar.

Drobne pozostałości na nawierzchni drogi

Zdarza się, że jakiś odłamek utknie pod przednią lub tylną osią lub zaklinuje się w nadkolach. Jeśli odłamek zawiera element metalowy, który styka się z poruszającą się powierzchnią, mogą powstać iskry. To z kolei może spowodować zapłon elementów łatwopalnych.

Kontrole przed wyjazdem

Podczas przeprowadzania kontroli na początku każdej zmiany, dobrze jest wizualnie sprawdzić stan błotników i fartuchów przeciw błotnych, jak również ciśnienie w oponach i wycieki płynu. Identyfikacja potencjalnych problemów i posiadanie procedury naprawczej pomoże zmniejszyć ryzyko pożaru samochodu ciężarowego.

Takie przeglądy powinny również umożliwić rozpoznanie wadliwie wykonanej naprawy lub konserwacji. Element, który nie został prawidłowo zainstalowany lub wymieniony, niewłaściwa lub niekompatybilna część lub krytyczne urządzenie zabezpieczające, które nie zostało ponownie zainstalowane, mogą być przyczyną pożaru, którego da się uniknąć, jeśli usterka zostanie wcześnie zidentyfikowana.

Co właściwie się zapala?

Na bardzo wczesnym etapie, ładunek jest zazwyczaj w pewnej odległości od zespołu kół i jest chroniony przez plandekę/boki/podłogę lub kontener. Gumowe opony składają się z wielu palnych materiałów, takich jak węgiel, olej, benzen, toluen i siarka, a także guma. Wystarczające rozgrzanie opony spowoduje jej zapalenie, które może prowadzić do pęknięcia. Chociaż samo pęknięcie opony nie musi przyspieszyć postępu pożaru, prawdopodobnie pomoże w rozprzestrzenianiu się ognia z opony, gdy jej płonące fragmenty będą wyrzucane na zewnątrz.

Chlapacze są zaprojektowane tak, aby wychwytywać i zapobiegać rozpryskom z powierzchni drogi, która może zawierać wiele różnych zanieczyszczeń, w tym odłamki i oleje. W wyniku nagromadzonego ciepła może dojść do zapalenia chlapaczy oraz rozprzestrzenienia się ognia na inne materiały palne. Utrzymywanie tych części pojazdu w czystości, bez zanieczyszczeń i w dobrym stanie zmniejszy ryzyko zapłonu.

Smary lub oleje hydrauliczne wyciekające ze źle konserwowanych, zużytych lub uszkodzonych uszczelek lub przewodu mogą doprowadzić do zetknięcia paliwa z gorącymi powierzchniami lub odłamkami. W odpowiednich warunkach te wyciekające płyny mogą zapalić się lub przyczynić się do zapłonu innych materiałów palnych.

Pożary z udziałem ciężarówek są częstym zjawiskiem na całym świecie. W przypadku wczesnej identyfikacji oraz obecności sprzętu gaśniczego i przeszkolonego personelu, istnieje możliwość powstrzymania ich powodując minimalne szkody. Jednak ogień może szybko przybrać na sile, powodując niszczące szkody w sprzęcie, ładunku, mieniu i oczywiście zagrażając życiu. Nie ma pewności, jak skutecznie można zwalczać pożar; czynniki, takie jak pogoda, materiały palne, szkolenie, sprzęt i czas trwania pożaru, będą miały wpływ na możliwości zagaszenia. Przy tak wielu niewiadomych lepiej jest zapobiegać niż leczyć.


--------------------------
TT Club jest wiodącym na rynku niezależnym dostawcą ubezpieczeń wzajemnych i powiązanych usług zarządzania ryzykiem dla międzynarodowego transportu i logistyki. Głównym celem TT Club jest pomoc w uczynieniu branży bezpieczniejszą. Klub został założony w 1968 roku i ma ponad 1100 członków, w tym właścicieli i operatorów kontenerów, porty i terminale oraz firmy logistyczne, działające w transporcie morskim, drogowym, kolejowym i lotniczym. TT Club słynie z wysokiej jakości usług, dogłębnej wiedzy branżowej i trwałej lojalności Członków. Zatrzymuje ponad 93% swoich Członków, a jedna trzecia całego członkostwa wybrała ubezpieczenie w Klubie przez 20 lub więcej lat.

Źródło: TT CLUB
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels