Z naszego doświadczenia wynika, że w branży budowlanej czas życia samochodu z jednej strony jest dłuższy, a z drugiej liczy się elastyczność i szybkość działania dostawcy, ponieważ nowe potrzeby i zadania transportowe pojawiają się często z dnia na dzień, na przykład po wygraniu przetargu. Nasi klienci często potrzebują samochodu „na już” i dlatego w gotowości mamy na przykład DAF-a CF-a z zabudową typu HDS
– mówi Zbigniew Myśkiewicz, Regionalny Dyrektor Sprzedaży w gdańskim oddziale Grupy DBK.
Twardziele z Eindhoven
Terenowe wersje ciężarówek DAF standardowo są przystosowane do pracy poza utwardzonymi drogami, ale jednocześnie klient może zdecydować się na rozwiązania i opcje wymagane w specyficznym zastosowaniu czy środowisku. Podstawą są balonowe opony, zwiększony prześwit, wytrzymałe trapezoidalne zawieszenie tylnej osi oraz napęd 6x4 lub 8x4.Zadanie przenoszenia mocy silnika na koła można powierzyć zautomatyzowanej przekładni TraXon, która jest wyposażona w tryby pracy szosowej i terenowej. To drugie ustawienie dostosowuje obroty silnika do potrzeb jazdy w warunkach ograniczonej przyczepności czy na grząskim, sypkim gruncie. Skrzynia wraz z ASR ułatwiają dynamiczne ruszanie. Dla zachowania ciągłości siły napędowej biegi zmieniane są szybciej, a układ przeciwpoślizgowy pozwala na większy uślizg kół.
W DAF-ach z serii Construction pomyślano także o praktycznych „drobiazgach” dostosowujących pojazd do terenowej eksploatacji. Przykładem jest stalowy zderzak złożony z trzech modułów, które można wymieniać osobno w przypadku uszkodzenia. Przednie reflektory wykonane z nietłukącego tworzywa Lexan są dodatkowo osłonięte przez zderzak. Z kolei przewody wyposażone są w wodoodporne złącza, a wlot powietrza ma dodatkowy układ wstępnej filtracji.
Jednocześnie te samochody zachowują kluczowe cechy swoich drogowych braci, czyli wysoki komfort pracy kierowcy oraz efektywność, na którą składają się niskie spalanie oraz wysoka ładowność
– dodaje Zbigniew Myśkiewicz.
Poprzeczka podniesiona wysoko
Wspomniany wcześniej DAF z HDS-em to właśnie wersja przygotowana z myślą o ciężkiej pracy w trudnych warunkach z zachowaniem wysokiej wydajności.Nasz niebieski CF 6x4 z serii Construction to modelowa konfiguracja. Napędza go 11-litrowy silnik o mocy 450 KM – ekonomiczna jednostka, która poradzi sobie także w zestawie z przyczepą, a jest lżejsza od silnika o pojemności 13-litrów. Z kolei układ 6x4 z blokadami mostów i międzyosiowego mechanizmu różnicowego daje radę w trudnym terenie, a konstrukcja bez napędu przedniej osi jest bardziej ekonomiczna, prostsza i lżejsza. Mniejsza masa napędu to większa ładowność, a to się liczyOpisywana ciężarówka zabiera 11,5 tony ładunku przy DMC wynoszącej 27 t. Zabudowa wykonana przez sprawdzonego dostawcę – firmę Acord – przystosowana jest do wymogów dystrybucji. Aluminiowa skrzynia ma 6,5 m długości, blisko 2,5 m szerokości i 80-centymetrowe burty. Z kolei hydrauliczny żuraw zamontowany jest z tyłu pojazdu, co nie tylko poprawia trakcję bez obciążenia, ale przede wszystkim pozwala rozładowywać i załadowywać także przyczepę.
– tłumaczy Zbigniew Myśkiewicz.
Wybrany przez nas dźwig może podnieść nawet półtorej tony na wysokość 14 metrów. To oznacza, że ciężką paletę pełną materiałów budowlanych można dostarczyć nawet na trzecie piętro
– opisuje Zbigniew Myśkiewicz.
Dłuższe życie i pewność kosztów
W wielu firmach pojazdy specjalistyczne, w tym budowlane „żyją” dłużej. Często są to wersje konfigurowane i wyposażane pod konkretne, specyficzne potrzeby i zadania, więc nie zmienia się ich np. co trzy lata, jak w przypadku ciągników siodłowych. Dlatego tym bardziej warto dbać o ich stan techniczny i niezawodność. Można to jednak robić zachowując przewidywalne koszty eksploatacji – dzięki przystępnie wycenionym kontraktom serwisowym DAF. Umowy są dostosowywane do konkretnego pojazdu i określonych warunków eksploatacji (np. praca w zapylonym środowisku czy roboczogodziny silnika napędzającego dodatkowy osprzęt). Jednocześnie w wariancie Full Care użytkownik otrzymuje gwarancję czasu naprawy pojazdu. Nic dziwnego, że kontrakty serwisowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem odbiorców pojazdów.Źródło: Grupa DBK