Decydujące znaczenie dla obniżenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO2 ma nie tylko napęd ciężarówki, ale i konstrukcja zabudowy lub naczepy, opony oraz warunki drogowe. Aerodynamika jest w tym kontekście bardzo ważnym czynnikiem. Przepływ strumieni powietrza utrudniają zwłaszcza kątowe krawędzie pojazdów. W nowoczesnych zestawach siodłowych pojawiają się w tym obszarze różne problemy do rozwiązania – np. odstępy między ciągnikiem a naczepą. Przepływające powietrze wytwarza w tych miejscach podciśnienie, które stanowi dodatkowy opór. Tylko do pokonania tego oporu powietrza ciężarówka zużywa ok. 13 litrów paliwa na 100 km, co stanowi ponad jedną trzecią dostępnej energii mechanicznej.
Ciągnik o zoptymalizowanej aerodynamice
Actros wyposażony został w system MirrorCam z zamontowanymi na ramie dachowej kamerami, zastępującymi klasyczne lusterka. Obraz z kamer obraca się podczas skrętu i zmiany pasa ruchu umożliwiając lepsze kontrolowanie otoczenia. MirrorCam to kompaktowa i aerodynamiczna konstrukcja, która umożliwia obniżenie zużycia paliwa Actrosa nawet o 1,5 procent
– wyjaśnia Joachim Schlereth, szef działu sprzedaży Mercedes-Benz Trucks Niemcy.
Współczynnik oporu powietrza Cw, a tym samym zużycie paliwa, optymalizują dodatkowo wklęsłe klapy krawędziowe na kabinie. Następnym elementem zwiększającym efektywność ciągnika jest system Predictive Powertrain Control, który rozpoznaje przebieg drogi i dostosowuje styl jazdy w taki sposób, aby na trasach poza miastami pojazd zużywał nawet o 5% paliwa mniej.
Dla zwiększenia komfortu kierowcy firma Vion wybrała kabinę typu L StreamSpace z płaską podłogą i interaktywny kokpit multimedialny. Actros wyróżnia się także pod względem bezpieczeństwa – jego wyposażenie obejmuje system automatycznego utrzymywania odległości, asystenta wspomagania koncentracji i asystenta martwego pola. Kolejne elementy wyposażenia pojazdu to asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych oraz system Active Drive Assist umożliwiający częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości oraz utrzymujący właściwy odstęp i pas ruchu.
Chłodnia z pakietem aerodynamicznym
Chcąc jeszcze bardziej zoptymalizować swój pojazd, firma Vion nawiązała współpracę z akwizgrańskim start-upem Betterflow, ktorego specjalnością jest aerodynamika naczep. Dobudowali na naczepie trzy elementy: osłonę podwozia LowFLOW, spojler przedni na ścianie czołowej HighFLOW oraz najważniejszy z nich – system tylnego spojlera RearFLOW, który otwiera się automatycznie przy prędkości do 60 km/h i zamyka podczas jazdy z niższą prędkością.Nasze komponenty są ekonomicznie opłacalnym środkiem ochrony klimatu, który można już teraz bez problemu stosować w całej Europie. RearFLOW uzyskał homologację typu i może być montowany jako niezależny zespół techniczny także w już eksploatowanych pojazdachNiedawno firma Vion wypuściła na drogi pierwszą naczepę Schmitz Cargobull wyposażoną w pakiet aerodynamiczny Betterflow. To naczepa najnowszej generacji ukierunkowanej na uzyskiwanie oszczędności w zużyciu paliwa – EcoGeneration.
– podkreśla dyrektor zarządzający Betterflow, Dirk Sieprath.
Poprzez sukcesywną przebudowę swojej floty Vion zmierza w kierunku przyszłościowego systemu dostaw żywności. Ciężarówki o zoptymalizowanej aerodynamice mogłyby zużywać około pół miliona litrów oleju napędowego mniej i obniżyć emisję CO2 o 1500 ton, przy założeniu średniego rocznego przebiegu 100 tysięcy kilometrówŹródło: Mercedes-Benz Trucks
– mówi szef logistyki Vion Sven Janßen.