Elektromobilność to kierunek, o którym mówi się przede wszystkim w kontekście samochodów osobowych i dostawczych. Tymczasem Polska dysponuje największym w Unii Europejskiej parkiem pojazdów ciężarowych, stanowiącym niemal jedną piątą całej unijnej floty. 98% ciężarówek w naszym kraju jest wyposażonych w silniki Diesla. Obniżenie poziomu emisji z sektora ciężkiego transportu drogowego w Polsce stanowi poważne wyzwanie i dlatego PSPA wspólnie z pięcioma partnerami branżowymi zainicjowało projekt EKO-LOG, który pozwoli ustalić, czy elektryczny samochód ciężarowy w Polsce może stanowić alternatywę dla pojazdów konwencjonalnychTesty elektrycznej ciężarówki rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 31 lipca. W tym czasie pojazd zasili flotę firmy No Limit, odpowiedzialnej za zarządzanie procesami logistycznymi. Dostawy będą realizowane dla pozostałych partnerów badania – firm IKEA i H&M – na trasie z magazynów zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim i Pruszkowie do punktów odbioru w Warszawie. Za monitorowanie i zarządzanie procesami ładowania pojazdu odpowiedzialna będzie firma Nexity. Wyniki projektu zostaną zaprezentowane 9 września br. na torze Jastrząb pod Radomiem podczas targów 4POLAND organizowanych przez Volvo Trucks.
– mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
W ramach projektu ocenimy seryjnie produkowaną, zeroemisyjną ciężarówkę Volvo FE Electric w pięciu różnych obszarach. Zbadamy aspekty wydajnościowe, użytkowe, społeczno-środowiskowe, kosztowe oraz flotowe wiążące się z elektryfikacją pojazdów ciężarowych. EKO-LOG to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w Polsce, które stanowi ważny krok na drodze ku popularyzacji rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie ciężkimDo testów zostanie wykorzystane trzyosiowe Volvo FE Electric o DMC 27 ton, którego zasięg wynosi ok. 200 km. W ramach badania analizie zostanie poddanych szereg parametrów eksploatacyjnych, m.in. średnie zużycie energii, zasięg, czas i moc ładowania, masa przewożonego ładunku, przepływy energii, średnia prędkość czy pokonywany dystans.
– dodaje Albert Kania z PSPA, koordynator projektu.
Zebrane dane posłużą do opracowania modelu pozwalającego szacować rzeczywisty zasięg pojazdu. Projekt EKO-LOG obejmie również porównawcze badanie emisji hałasu ciężarówki elektrycznej i spalinowej, co pozwoli ocenić dodatkowe korzyści środowiskowe wynikające z elektryfikacji transportu ciężkiego.
Jesteśmy świadomi, że musi się zadziać bardzo wiele, aby pojazdy elektryczne Volvo Trucks stały się codziennością w Polsce. Koncentrujemy się na korzyściach, jakie ciężarówki elektryczne dają codziennemu życiu ludzi, pomagając stworzyć czystsze, cichsze i mniej zatłoczone życie w mieście, a także produktywne i zdrowe środowisko pracy dla użytkownika i kierowców. Projekt EKO-LOG da nam odpowiedzi, jak w polskich realiach radzą sobie nasze modele FE i FLPodczas testów zostaną przeprowadzone trzy badania ankietowe skierowane do różnych grup docelowych. Pierwsze, zaadresowane do mieszkańców Warszawy, pozwoli ocenić świadomość społeczną w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Druga ankieta zostanie skierowana do menadżerów flot w celu określenia potencjału rynku elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce. Natomiast wyniki trzeciego badania pozwolą ustalić opinię kierowców na temat aspektów użytkowych zeroemisyjnej ciężarówki.
– mówi Paweł Kupczyk, dyrektor Produktu i Rozwoju Biznesu Volvo Trucks Polska.
Jednym z kluczowych celów Grupy H&M jest osiągnięcie pozytywnego wpływu na klimat do 2040 roku. Oznacza to, że będziemy usuwać z atmosfery więcej gazów cieplarnianych niż wygenerujemy. Dążymy do tego, aby nasza logistyka była najbardziej wydajna, z jak najmniejszym wykorzystaniem zasobów naturalnych. Dlatego też wspieramy projekty, które przyczyniają się do wykorzystania niskoemisyjnych aut nowej generacjiNa podstawie danych dostarczonych przez Volvo Trucks i zebranych w wyniku realizacji projektu EKO-LOG zostanie opracowana porównawcza analiza kosztów eksploatacji elektrycznej ciężarówki, pozwalająca wskazać oszczędności generowane w czasie użytkowania pojazdu.
– podkreśla Michael Schulz, Logistics Regional Manager Region East Europe H&M.
Zgodnie z naszą strategią People and Planet Positive chcemy, aby do 2025 roku 100% transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach o zerowej emisji spalin. Do 2030 roku chcemy obniżyć naszą emisję gazów cieplarnianych w ilości większej niż emituje cały łańcuch wartości IKEA, jednocześnie rozwijając naszą działalność biznesowąOstatnim sprawdzianem dla elektrycznego Volvo FE Electric w projekcie EKO-LOG będzie realizacja przejazdu na trasie międzymiastowej (Warszawa-Łódź-Warszawa). Test udzieli odpowiedzi na pytanie, czy elektromobilność wagi ciężkiej sprawdza się również w ramach dostaw poza granicami aglomeracji miejskich.
– informuje Anita Ryng, Country Communication Manager IKEA.
Zadaniem No Limit jest weryfikacja efektywności procesu ładowania oraz doręczeń towarów w różnych wariantach operacyjnych. Udział w projekcie EKO-LOG to dla nas kolejny krok w realizacji proekologicznego programu Logistyka Przyjazna Środowisku, który prowadzimy od 2015 rokuSzczegółowe informacje o projekcie dostępne są na stronie eko-log.pl.
– wyjaśnia Maciej Rybak, dyrektor Service Line Home Delivery & POSM w firmie No Limit.
Źródło: Volvo Trucks Polska