Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Inteligentna dystrybucja towarów (w kontrolowanej temperaturze)

Utworzona: 2021-07-01


SmartVan IoT na bazie Mercedesa eSprintera wykorzystuje internet rzeczy, aby zwiększyć efektywność miejskiego transportu. Innowacyjny pojazd demonstracyjny zbudowała polska firma.

Na bazie elektrycznego eSprintera spółka technologiczna EV Fleet z Lublina zaprojektowała i zbudowała pojazd demonstracyjny – inteligentny samochód z własnym systemem operacyjnym, pozwalającym na pełną integrację z systemami klientów. Taka integracja transportu towarowego i logistyki miejskiej w internecie rzeczy otwiera nowe możliwości rozwoju flot oraz budowania inteligentnych łańcuchów dostaw. SmartVan IoT, bo tak nazywa się ten pojazd, ma za zadanie pokazać, w jaki sposób innowacyjne rozwiązania umożliwiają przewożenie większej liczby towarów przy użyciu mniejszej liczby środków transportu wykonujących mniej operacji przewozowych – co przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu miejskiego i korzystnie wpłynie na środowisko naturalne.

Elastyczny i funkcjonalny

Zdecydowaliśmy się zbudować naszego demonstratora na bazie eSprintera między innymi dlatego, że model ten umożliwia szybkie ładowanie, co w przypadku dostaw jest bardzo ważne. Korzystne jest też to, że eSprinter oferuje różne warianty baterii – na potrzeby naszego projektu wybraliśmy wersję 4-modułową o pojemności 47 kWh, która zapewnia większy zasięg. Istotne znaczenie ma także możliwość sterowania poziomem rekuperacji, co daje kierowcy duże pole manewru jeśli chodzi o efektywność wykorzystania napędu elektrycznego
– wyjaśnia Daniel Węgrzynek, właściciel EV Fleet oraz twórca innowacyjnego oprogramowania, które znalazło się na pokładzie SmartVan IoT.

Samochód został dostarczony przez dealera Mercedes-Benz, firmę Autotrade, głównego partnera spółki EV Fleet. Został wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań, które pomogą we wprowadzaniu przedsiębiorstw w świat cyfryzacji, automatyzacji oraz optymalizacji procesów transportowych i logistycznych.

Coraz większe zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym doskonale obrazuje zmiany zachodzące na rynku motoryzacyjnym i w świadomości naszych klientów. Mercedes-Benz eSprinter, będący konstrukcją bazową projektu SmartVan IoT, to elektryczny samochód dostawczy z zabudową furgonową o zasięgu około 150 km. Niewątpliwym plusem jest to, że przy użyciu ładowarki o mocy 80 kW naładowanie akumulatorów do 80% zajmuje około 30 minut
– mówi Artur Kwaśniewski, kierownik działu samochodów dostawczych w Mercedes-Benz Autotrade.

Prezentowany eSprinter został wyposażony we wszystkie możliwe systemy bezpieczeństwa, a dodatkowym elementem jest kamera firmy Surfsight pozwalająca na obserwację zarówno obrazu przed pojazdem, jak i w kabinie.

Innowacyjne rozwiązania na pokładzie

SmartVan IoT ma własny system operacyjny, który umożliwia pełną integrację z systemami klientów. Został on wyposażony w wiele dodatkowych urządzeń, a dane generowane przez pojazd będą zbierane przez zespół EV Fleet i posłużą do przygotowania analiz niezbędnych do optymalizacji procesów logistycznych w dystrybucji miejskiej.

Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem jest MATRIX-3D RFID Identification System, zaprojektowany i wykonany przez nas we współpracy z kluczowymi partnerami projektu. Oprogramowanie pozwala na wizualizację specjalnie zaprojektowanej przestrzeni ładunkowej samochodu – wirtualnie generowany jest zbiór dokładnie oznaczonych miejsc transportowych, ułożonych w formie przestrzennej macierzy. Oprogramowanie umożliwia również odwzorowanie dowolnej, istniejącej realnie przestrzeni ładunkowej w każdym typie pojazdu oraz identyfikację dowolnego obiektu oznaczonego w technologii RFID. Kompatybilne z tym systemem rozwiązanie SmartPackaging IoT, działające na bazie technologii RFID, umożliwia optymalizację przestrzeni ładunkowej, identyfikację zleceń, skrócenie czasu dostawy
– tłumaczy Daniel Węgrzynek.

SmartVan IoT z zabudową izotermiczną może przewozić produkty w temperaturze kontrolowanej – ładownia została podzielona na dwie sekcje: aktywną i pasywną. Pierwsza wyposażona jest w agregat chłodniczy firmy Dometic, zasilany przez zestaw dodatkowych akumulatorów. Działanie systemu chłodzenia wspiera pięć paneli fotowoltaicznych ActiveSol generujących maksymalną moc 605 W. Zasilanie agregatu zaprojektowano tak, aby pracował w sposób ciągły przez minimum 8 godzin.

W sekcji pasywnej przewożone są produkty w specjalnych pojemnikach izolowanych, wchodzących w skład systemu SmartPackaging IoT. Pomiar temperatury odbywa się poprzez umieszczone w pojemnikach czujniki RFID, a odczytywać ją można w aplikacji na telefonie komórkowym lub automatycznie przez MATRIX-3D RFID Identification System.


Parametry pracy wszystkich systemów i odczyty danych kierowca może śledzić w kabinie na dwóch tabletach. Główny tablet z dołączaną klawiaturą odpowiada za obsługę funkcji logistycznych, związanych m.in. z działaniem sytemu MATRIX-3D RFID i nawigacji. Drugi służy do wizualizacji w czasie rzeczywistym parametrów eksploatacyjnych pojazdu i jego wyposażenia. Za zewnętrzną transmisję danych odpowiada router połączony z mikrokomputerem. Pojazd jest wyposażony dodatkowo w moduł telematyczny Ituran komunikujący się ze swoją globalną platformą, na której działa firmowy panel EV Fleet.

To dopiero początek...

SmartVan IoT pozwala na prowadzenie projektów pilotażowych z klientami, którzy myślą o zmianach w obecnych modelach biznesowych, z wykorzystaniem nowych rozwiązań z zakresu cyfryzacji procesów transportowych, dystrybucji miejskiej oraz inteligentnych łańcuchów dostaw. Dzięki danym, które dostarczy innowacyjny pojazd transformacja ta będzie szybsza i bardziej optymalna. Demonstrator nie jest projektem zamkniętym – wszystkie użyte w nim rozwiązania będą rozwijane na bazie praktycznych testów.

Wybierając eSprintera do tego projektu kierowaliśmy się także testami na realnej infrastrukturze u klientów i tym, że przeciwieństwie do konkurencyjnych modeli z napędem elektrycznym, oferuje on możliwość konfiguracji jak w przypadku wersji spalinowych. Istotne też były dla nas warunki gwarancyjne – na akumulator na dodatkowe 6 lat lub do 160 000 km przebiegu – oraz to, że mamy bardzo dobre doświadczenia, jeśli chodzi o jakość sieci serwisowej Mercedes-Benz
– podkreśla Daniel Węgrzynek.
Źródło: Mercedes-Benz Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels