Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kancelaria Transportowa LEGALTRANS

Transport ponadnormatywny w Polsce

Utworzona: 2021-07-28


Tego typu transport odnosi się do przewozów tych ładunków, które wraz z pojazdem lub zespołem pojazdów przekraczają swoimi wymiarami, lub masą określone w przepisach ustawy o ruchu drogowym normy.

Transport ponadnormatywny jest zatem organizowany w sytuacjach, w których dojdzie do przekroczenia dopuszczalnych dla przewozu ładunków parametrów.

Transport ponadgabarytowy wymiary

    Transport ponadgabarytowy dotyczy pojazdów lub zespołów pojazdów, które wraz z ładunkiem przekraczają:
    ✅ SWOIMI WYMIARAMI: 16 M CAŁKOWITEJ DŁUGOŚCI / 2,5 M SZEROKOŚCI / 4 M WYSOKOŚCI,
    ✅ CIĘŻAREM CAŁKOWITYM: 42 TONY (DO CIĘŻARU CAŁKOWITEGO WLICZA SIĘ M.IN. WAGĘ PALIWA, KIEROWCY).

    O transporcie ponadgabarytowym będziemy mówić także, gdy naciski osi pojazdu lub zespołu pojazdów razem z ładunkiem bądź bez przekraczają normy określone dla danej drogi.
Do najczęściej przewożonych ładunków w ramach transportu ponadnormatywnego zalicza się w szczególności: maszyny rolnicze, ciężki sprzęt budowlany, elementy infrastruktury i konstrukcji przemysłowych, hale i magazyny, urządzenia wykorzystywane w przemyśle i na halach produkcyjnych.

Ładunki ponadnormatywne charakteryzują się niestandardowymi wymiarami i dużą wagą, które nie mieszczą się w określonych przez przepisy normach.

Przepisy

Transport ponadgabarytowy regulują przepisy ustawy o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. Zgodnie z art. 64 ust. 1, ruch pojazdu nienormatywnego jest dozwolony pod następującymi warunkami:
    1) Uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego odpowiedniej kategorii, wydawanego, w drodze decyzji administracyjnej, przez właściwy organ (w przypadku pojazdu nienormatywnego należącego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem uzyskania zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy, wydawanego przez właściwy organ wojskowy);
    2) Przestrzegania warunków przejazdu określonych w zezwoleniu;
    3) Pilotowania przejazdu pojazdu nienormatywnego na warunkach i w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie ustawy, w tym przez wymaganą liczbę pojazdów wyposażonych i oznakowanych zgodnie z tymi przepisami (pilotaż transportu ponadgabarytowego jest określony w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych);
    4) Zachowania szczególnej ostrożności przez kierującego pojazdem nienormatywnym.
Przepisy ustawy o ruchu drogowym zabraniają również przewozu pojazdem nienormatywnym ładunków innych niż ładunek niepodzielny. Wyjątek dotyczy pojazdów nienormatywnych uprawnionych do poruszania się na podstawie zezwolenia kategorii I. Za ładunek niepodzielny uznaje się ładunek, który bez niewspółmiernie wysokich kosztów lub ryzyka powstania szkody nie może być podzielony na dwa lub więcej mniejszych ładunków (art. 2 pkt. 35b)

Kierujący pojazdem nienormatywnym jest zobowiązany mieć przy sobie i okazywać uprawnionym osobom stosowne zezwolenie.

Dalsza część materiału TUTAJ 📌

Autor: Kancelaria Transportowa Legaltrans
Do ulubionych Kancelaria Transportowa LEGALTRANS
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels