Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

To może negatywnie wpłynąć na branżę transportową

Utworzona: 2021-07-27


IRU z ostrożnością przyjęła niektóre fragmenty propozycji Komisji Europejskiej w sprawie pakietu Fit-for-55. Jednocześnie organizacja ostrzegła, że podatek od energii i handel emisjami stwarzają ryzyko niezrównoważonego wzrostu kosztów transportu drogowego dla obywateli i przedsiębiorstw UE.

Pakiet Fit-for-55 zawiera szeroką gamę propozycji, które mają na celu zmniejszenie emisji CO2 o 55% do roku 2030 i uczynienie UE neutralną dla klimatu do roku 2050. Pożądanym krokiem naprzód są wiążące cele dla państw członkowskich UE dotyczące wprowadzenia sieci infrastruktury paliw alternatywnych ze szczególnymi wymogami dla komercyjnego transportu drogowego i pojazdów ciężarowych.

Celem tych nowych środków powinno być stworzenie większej liczby nowych możliwości dla branży transportu drogowego, dzięki którym przewoźnicy będą mogli przestawić się na opłacalne ekonomicznie technologie paliw alternatywnych i tankować w całej UE. Ale Komisja stara się również podnieść koszty transportu drogowego. Członkowie IRU nie chcą się godzić na niezrównoważony ogólny wzrost kosztów bez zmian na lepsze, biorąc pod uwagę negatywny wpływ na mobilność zbiorową, handel i konkurencyjność w UE powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.

Chociaż opodatkowanie energii zależne od zawartości energii i wielkości emisji CO2 może być czymś pozytywnym, połączenie tego rozwiązania z handlem uprawnieniami do emisji w transporcie drogowym oznacza, że operatorzy komercyjnego transportu drogowego będą płacić dwukrotnie za emisje.

To niesprawiedliwe i ostatecznie nieefektywne podejście do redukcji emisji CO2 w transporcie. Wszystkie rodzaje transportu powinny być traktowane jednakowo pod względem podatków i zachęt dotyczących energii i emisji. Propozycje te zawierają zbyt wiele źródeł zakłóceń konkurencji i dyskryminacji powiedziała Raluca Marian.

Największym zmartwieniem IRU jest znaczny wzrost kosztów spowodowany wszystkimi ogłoszonymi środkami i ich brakiem neutralności technologicznej.

Zmienione ramy opodatkowania energii zwiększą obciążenia fiskalne dla paliw obecnie najczęściej używanych w komercyjnym transporcie drogowym. Ponadto firmy transportu drogowego będą płacić rachunki za handel emisjami przy dystrybutorze. A jeśli obecne porozumienie w sprawie eurowiniet zostanie potwierdzone, państwa członkowskie UE mogą narzucić kolejne opłaty za emisję CO2 wyjaśniła Raluca Marian.

Branża transportowa chętnie przestawia się na paliwa alternatywne, ale nie wszystkie segmenty komercyjnego transportu drogowego towarów i osób mogą tego dokonać równie łatwo, ponieważ w perspektywie krótko- i średnioterminowej technologie paliw alternatywnych nie będą się sprawdzać w praktyce w przypadku ciężkich przewozów dalekobieżnych.

Większość zachęt dotyczy przejścia na energię elektryczną i paliwo wodorowe. To pozytywne, ale niewystarczające: należy zachęcać do korzystania z szerszej gamy alternatyw, a przejście na te paliwa powinno być uwzględnione we wszystkich wnioskach zawartych w pakiecie.

Jeżeli infrastruktura i pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi nie zostaną wprowadzone w całej UE tak szybko jak planowano, a jednocześnie tradycyjne paliwa i technologie będą coraz bardziej drożeć, konkurencja zostanie poważnie zakłócona, szczególnie w przypadku przewoźników, którzy nie mogą szybko przestawić się na paliwa alternatywne. Dla IRU cały sektor komercyjnego transportu drogowego musi być w stanie przestawić się na ekonomicznie opłacalne alternatywy. W związku z tym czas wdrożenia środków zniechęcająco-zachęcających, takich jak opodatkowanie energii i handel emisjami, musi być odpowiednio zsynchronizowany z wystarczającą dostępnością pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi oraz infrastrukturą tankowania i ładowania podsumowała Raluca Marian.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels