Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Bardziej ekologiczne, dłuższe ciężarówki mogą wyjechać na drogi już w przyszłym roku

Utworzona: 2021-09-03


Taką wiadomość ogłosił brytyjski rząd po tym, jak Ministerstwo Transportu opublikowało swoją odpowiedź na konsultacje społeczne w sprawie wprowadzenia dłuższych naczep, których eksploatację poparła większość badanych respondentów.

Po trwającym 9 lat teście pilotażowym pojazdów, które mogą mieć do 15,65 m długości, okazało się, że są one bezpieczniejsze, bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska. Szacuje się, że zastosowanie dłuższych naczep pozwala ograniczyć liczbę kursów dzięki możliwości przewiezienia tej samej ilość ładunku przy użyciu mniejszej liczby ciężarówek (o 1 kurs mniej na każde 8 przewozów). Takie rozwiązanie pomogłoby w realizacji rządowego planu dekarbonizacji transportu poprzez zmniejszenie ilości przejechanych kilometrów, zatorów komunikacyjnych i emisji dwutlenku węgla.

Około 57% ankietowanych w rządowych konsultacjach było zdania, że dłuższe naczepy powinny być dopuszczone do powszechnego użytkowania i doceniło pozytywne skutki, jakie taka decyzja przyniosłaby zarówno dla branży transportu drogowego, jak i wysiłków Wielkiej Brytanii na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi.

Dziewięcioletnie jazdy próbne wykazały średnio 8-procentowy spadek liczby przejazdów ciężarówek na terenie całego kraju. Stwierdzono również, że zastosowanie dłuższych naczep zmniejszyło liczbę kolizji w ruchu drogowym, co wynika z mniejszej liczby przejazdów. Bezpieczeństwo na drogach pozostaje sprawą najwyższej wagi i chociaż badania wykazały, że stosowanie dłuższych naczep wiąże się z mniejszą liczbą kolizji, analizowane są dodatkowe środki, które mają zapewnić przewoźnikom i użytkownikom dróg jeszcze większe bezpieczeństwo.

Po pozytywnych reakcjach uzyskanych w ramach konsultacji, rząd wkrótce rozpocznie osobny program pilotażowy z użyciem ciężarówek o większym niż obecnie dopuszczalnym tonażu (do 48 t). Ciężarówki te będą mogły przewozić cięższe kontenery bezpośrednio do i ze składów kolejowych, dzięki czemu towary będą mogły być przewożone przez cały kraj koleją. Obecnie dopuszczalna masa całkowita samochodu ciężarowego (44 tony) uniemożliwia przewóz cięższych ładunków do składów kolejowych, co oznacza, że towary są dzielone między większą liczbę samochodów ciężarowych, aby można je było dowieźć do miejsca docelowego drogą lądową. Przewożenie większej ilości towarów cięższymi ciężarówkami do składów kolejowych w celu przetransportowania pociągiem pomoże zmniejszyć zatory drogowe w całym kraju, a także zmniejszy emisje. W czasie jazd próbnych cięższe ciężarówki będą używane tylko na określonych trasach o ustalonej maksymalnej długości podróży.

Źródło: gov.uk
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels