Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kolejny krok w ewolucji tachografu - inteligentne urządzenie coraz bliżej

Utworzona: 2021-09-03


Wraz z publikacją specyfikacji dla przyszłej wersji tachografu cyfrowego w Rozporządzeniu Wykonawczym UE 2021/1228, zespół inżynierów ds. sprzętu i oprogramowania oraz ekspertów w dziedzinie prawa, logistyki i polityki z siedzibą w Villingen-Schwenningen w Schwarzwaldzie rozpoczął kolejny etap prac rozwojowych i inżynierii przemysłowej.

W ostatnich miesiącach podjęliśmy już szeroko zakrojone prace przygotowawcze, które są prowadzone równolegle z działaniami nad najnowszą aktualizacją urządzenia DTCO 4.0e, w ramach której przede wszystkim poprawiliśmy obsługę i prędkość działania. Naszym celem jest również opracowanie nowej generacji równie wcześnie, jak to miało to miejsce w przypadku obecnej generacji DTCO 4.0 mówi Dirk Gandras, kierownik programu odpowiedzialny za tachografy w firmie Continental.

Dwa lata po wejściu w życie Rozporządzenia Wykonawczego UE 2021/1228, tj. od 21 sierpnia 2023 r., wszystkie nowo rejestrowane pojazdy użytkowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji. Continental twierdzi, że wzmocni to znaczenie pozycję tachografu DTCO jako instrumentu osiągania celów w polityce społecznej i transportowej.

W ramach wysiłków na rzecz zapewnienia uczciwszej konkurencji na europejskich drogach cieszymy się, że Komisja Europejska wspiera ten tachograf. Po raz pierwszy w swojej prawie stuletniej historii daje to tachografowi funkcję kontrolną, która wykracza poza rejestrację czasu pracy i eksploatacji mówi Matthias Kliché, szef działu wymagań prawnych w segmencie usług flotowych dla pojazdów użytkowych Continental.

Tworzony przez firmę Continental inteligentny tachograf nowej generacji umożliwi wdrożenie kluczowych dyrektyw określonych w I Pakiecie Mobilności. Najważniejsze z nich to przepisy regulujące kabotaż i delegowanie pracowników w branży transportowej. Tachografy instalowane w pojazdach użytkowych będą również w przyszłości niezawodnie rejestrować przekroczenia granicy za pośrednictwem satelitarnego systemu pozycjonowania. Program do obsługi tachografów będzie wówczas pierwszą na świecie aplikacją wykorzystującą bezpłatnie dostępną usługę Galileo do uwierzytelniania sygnału nawigacyjnego. Interfejs ITS, dotychczas dostępny jako opcja, stanie się obowiązkowy w postaci interfejsu Bluetooth, co umożliwi w przyszłości znacznie więcej scenariuszy użytkowania, oprócz kontroli kabotażu. Tachograf będzie generował dane godne zaufania, bezpieczne i dające się jednoznacznie przypisać do danego użytkownika. Stworzy to możliwości wykraczające daleko poza kontrolę ustawową, takie jak mikrousługi, które znacznie ułatwią pracę operatorom flot pojazdów użytkowych i wielu ich usługodawcom.

Temat nie jest nowy, ale w ostatnich latach staje się coraz bardziej palący w odniesieniu do kabotażu i delegowania zawodowych kierowców ciężarówek. Unijny Pakiet Mobilności I ma na celu zapewnienie uczciwej konkurencji na europejskim rynku krajowym – a kluczową rolę we wdrażaniu wymogów prawnych odegra tachograf DTCO 4.1, który będzie wykorzystywał pozycjonowanie satelitarne i zintegrowane mapy do rejestrowania przejść granicznych. W ten sposób umożliwi władzom sprawniejsze monitorowanie obowiązujących przepisów, gdyż w razie wątpliwości będzie można zobaczyć, ile przejazdów odbył zarówno pojazd, jak i kierowca oraz kiedy i w jakich krajach te podróże się odbyły.

Harmonogram wprowadzenia inteligentnego tachografu drugiej generacji

✅ Sierpień 2023 r.: Wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji.
✅ Koniec 2024 r.: We wszystkich pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony używanych w ruchu transgranicznym trzeba będzie wymienić stare tachografy analogowe lub cyfrowe. Nie będzie już wolno stosować inteligentnych tachografów pierwszej generacji.
✅ Wrzesień 2025 r.: Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony używane w ruchu transgranicznym i wyposażone w inteligentny tachograf 1. generacji będą musiały zostać zmodernizowane.
✅ Lipiec 2026 r.: Pojazdy użytkowe o maksymalnej dopuszczalnej masie od 2,5 tony do 3,5 tony używane w ruchu transgranicznym będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji.

Źródło: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels