Co stanowi odpowiednie zakwaterowanie dostosowane do obu płci do odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku?
Art. 8 ust. 8
W przepisach wyjaśniono, że regularne tygodniowe okresy odpoczynku trwające co najmniej 45 godzin muszą być wykorzystywane odpowiednim miejscu przyjaznym dla płci, wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną, oraz że nie mogą być wykorzystywane w kabinie pojazdu. W prawodawstwie nie ma definicji ani wykazu kryteriów definiujących pojęcie odpowiedniego zakwaterowania i ważne jest pozostawienie elastyczności w odniesieniu do rodzaju zakwaterowania, z którego mogą korzystać kierowcy.
Art. 8 ust. 8 zawiera jednak wyraźny wymóg, aby miejsce zakwaterowania wyposażone było w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną. Infrastruktura ta powinna zapewniać wystarczającą prywatność każdej osobie fizycznej. Kryteria te może spełniać kilka rodzajów zakwaterowania, na przykład hotel, motel, wynajmowane mieszkanie lub dom prywatny.
Jakie dowody powinien przedstawić kierowca, aby udowodnić, że nie spędził regularnego tygodniowego odpoczynku w samochodzie ciężarowym, lecz w odpowiednim miejscu zakwaterowania?
Art. 8 ust. 8
Art. 34 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 stanowi, że państwa członkowskie nie nakładają na kierowców obowiązku przedkładania formularzy potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu. Dotyczy to również sytuacji wykorzystywania regularnego tygodniowego odpoczynku poza pojazdem. W związku z tym organy odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów nie mogą wymagać od kierowców dokumentów potwierdzających, że ich regularny tygodniowy odpoczynek poprzedzający kontrolę drogową nie odbywał się w pojeździe.
Kierowcy lub pracodawcy mogą zostać ukarani grzywną jedynie za nieprzestrzeganie zakazu korzystania z regularnego tygodniowego okresu odpoczynku (lub odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata) w pojeździe, jeżeli w momencie kontroli stwierdzono, że kierowcy spędzali regularny tygodniowy odpoczynek w pojeździe.
Przewodnik dla kierowców i przewoźników
Pakiet Mobilności- powrót kierowcy
Zasada dotycząca przeprawy promowej
Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku
Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu
Załoga wieloosobowa
Przekraczanie granic
Powrót kierowcy cz.2
Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie cz. 2
Skrócony tygodniowy i dzienny okresy odpoczynku
Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu cz. 2
Załoga kilkuosobowa
Tachografy
Utworzona: 2021-10-04