Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pakiet Mobilności- skrócony tygodniowy i dzienny okresy odpoczynku

Utworzona: 2021-10-04


Część dziesiąta odpowiedzi na pytania przygotowane przez Komisje Europejską w celu rozwiązania najpilniejszych kwestii związanych z wdrażaniem, podniesionych przez sektor.

Kierowca wykorzystuje dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku (2 x 24 godziny) poza państwem członkowskim siedziby. Po powrocie do miejsca zamieszkania kierowca wykorzystuje rekompensatę (2 x 21 godzin) i regularny tygodniowy okres odpoczynku (45 godzin). Czy po powrocie do miejsca zamieszkania kierowca musi wykorzystać swój dzienny okres odpoczynku (9 lub 11 godzin) zgodnie z art. 8 ust. 2, zanim będzie mógł rozpocząć rekompensujący okres odpoczynku i regularny tygodniowy okres odpoczynku?

Art. 8 ust. 6
Celem art. 8 ust. 6 i 6b jest umożliwienie kierowcy uczestniczącemu w międzynarodowych przewozach długodystansowych dotarcia do miejsca zamieszkania, aby mógł wykorzystać dłuższy okres odpoczynku, obejmujący regularny tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 45 godzin oraz rekompensatę za dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, które mogły być wykorzystane w dwóch poprzednich tygodniach.

Przepisy te nie naruszają jednak art. 8 ust. 2, zgodnie z którym dzienny okres odpoczynku, który kierowca musi wykorzystać w każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku, może zostać przedłużony do rozmiarów regularnego lub skróconego tygodniowego okresu odpoczynku zgodnie z art. 8 ust. 3. Oznacza to, że nawet jeśli w art. 8 ust. 3 nie wymieniono wyraźnie takiej możliwości, ma on zastosowanie również do sytuacji, w której regularny tygodniowy okres odpoczynku jest wykorzystywany wraz z rekompensatami za poprzednie skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.

Czy kierowca może wykorzystać więcej niż dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku w okresie odniesienia wynoszącym cztery tygodnie, określonym w art. 8 ust. 6 akapit trzeci? Czy wszystkie skrócone tygodniowe okresy odpoczynku muszą być rekompensowane?

Art. 8 ust. 6
Art. 8 ust. 6 stanowi, że:
„W ciągu każdych kolejnych dwóch tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej: a) dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku; lub b) jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny”

oraz że:
„W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego kierowca wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy może, poza państwem członkowskim siedziby, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku”.

Wyrażenie „przynajmniej” oznacza, że kierowca może wykorzystać więcej tygodniowych okresów odpoczynku niż wymagane minimum w okresach odniesienia wynoszących dwa lub cztery tygodnie. W art. 8 ust. 6 zezwala się pod pewnymi warunkami na wykorzystanie dwóch skróconych tygodniowych okresów odpoczynku w dwóch kolejnych tygodniach. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby w ciągu tych dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystał inne okresy odpoczynku trwające 24 godziny lub dłużej.

Jeżeli w 4-tygodniowym okresie odniesienia kierowca wykorzystuje więcej niż dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, dodatkowe skrócone tygodniowe okresy odpoczynku nie muszą być rekompensowane. Nie mają one natomiast wpływu na obowiązek zrekompensowania dwóch skróconych tygodniowych okresów odpoczynku, który to wymóg określony jest w art. 8 ust. 6b. W przypadku więcej niż dwóch skróconych tygodniowych okresów odpoczynku skrócony tygodniowy okres odpoczynku wykorzystany w czasie najbliższym upływowi wymaganego terminu sześciu okresów 24-godzinnych od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku określonego w art. 8 ust. 6 należy uznać za skrócony tygodniowy okres odpoczynku, który wymaga zrekompensowania.

Na przykład w okresie kolejnych czterech tygodni kierowca może wykorzystać minimalne wymagane tygodniowe okresy odpoczynku w połączeniu z dodatkowymi okresami odpoczynku w następującej kolejności:
Tydzień 1: 45 godzin (np. sobota–poniedziałek)
Tydzień 2: 24 godziny (najpóźniej: niedziela–poniedziałek)
Tydzień 3: 24 godziny (np. środa–czwartek) i 27 godzin (najpóźniej: niedziela–poniedziałek)
Tydzień 4: 21 + 18 godzin (piątek–niedziela) + 45 godzin (najpóźniej: niedziela–wtorek) (okresy odpoczynku 21 godzin i 18 godzin to rekompensata za dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku wykorzystane w tygodniach 2 i 3 (niedziela–poniedziałek) zgodnie z art. 8 ust. 6b, podczas gdy dodatkowy okres odpoczynku wykorzystany w tygodniu 3 (środa–czwartek) nie musi być zrekompensowany).

Czy kierowca może spędzać dzienny i skrócony tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe?

Art. 8
Zgodnie z art. 8 ust. 8 regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejsze tygodniowe okresy odpoczynku nie mogą być wykorzystywane w pojeździe. Oznacza to, że kierowca może natomiast zdecydować się na spędzenie dziennego lub skróconego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe.

W art. 4 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 561/2006 zdefiniowano „odpoczynek” jako nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem. Z definicji tej jasno wynika, że dzienny lub skrócony tygodniowy okres odpoczynku można wykorzystać w pojeździe tylko wtedy, gdy pojazd znajduje się na postoju, ponieważ jest to jedyna okoliczność, która umożliwia kierowcy swobodne dysponowanie swoim czasem.

Ponadto art. 8 ust. 8 zawiera wymóg, aby regularny tygodniowy okres odpoczynku oraz dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin były wykorzystywane w odpowiednim dla każdej płci miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną. Jak wyjaśniono w motywie 13 rozporządzenia (UE) 2020/1054, konieczne jest, „by kierowcom zapewnione zostały odpowiednie warunki odpoczynku”. Ta sama zasada ma zastosowanie do dziennych i skróconych tygodniowych okresów odpoczynku, które zatem można wykorzystywać w pojeździe tylko wtedy, gdy posiada on odpowiednie miejsce do spania. Jest to zgodne z nadrzędnymi celami, jakimi są zapewnienie odpowiednich warunków pracy kierowców i poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przewodnik dla kierowców i przewoźników

Pakiet Mobilności- powrót kierowcy

Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie

Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku

Zasada dotycząca przeprawy promowej

Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku

Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu

Załoga wieloosobowa

Przekraczanie granic

Powrót kierowcy cz.2

Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie cz. 2

Załoga kilkuosobowa

Tachografy
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels