W jaki sposób należy w poruszającym się pojeździe zapisać 45-minutową przerwę drugiego kierowcy pracującego w załodze kilkuosobowej, biorąc pod uwagę, że tachograf cyfrowy automatycznie rejestruje okres gotowości kierowcy? W jakim przedziale czasu kierowca może skorzystać z 45-minutowej przerwy – na początku okresu gotowości, pod koniec tego okresu czy w dowolnym jego momencie?
Art. 7
Zgodnie z art. 7 akapit pierwszy kierowca musi zrobić przerwę najpóźniej po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 4,5 godziny. Przerwa ta następuje zatem bezpośrednio po okresie prowadzenia pojazdu.
Kierowca pracujący w zespole (załodze kilkuosobowej) może wykorzystać przerwę trwającą 45 minut w poruszającym się pojeździe, pod warunkiem że kierowca ten nie jest zaangażowany w pomoc kierowcy prowadzącemu pojazd.
Ponieważ obecne wersje tachografów nie pozwalają na rejestrowanie przerw w poruszającym się pojeździe, powszechną praktyką organów odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa jest uznawanie późniejszego okresu gotowości kierowcy trwającego 45 minut za przerwę w przypadku załogi kilkuosobowej.
Czy w przypadku załogi kilkuosobowej możliwe jest dzielenie przerwy?
Art. 7
Możliwość rozłożenia przerwy trwającej co najmniej 45 minut na dwie części, z których pierwsza musi trwać co najmniej 15 minut, a druga co najmniej 30 minut, nie ogranicza się do sytuacji jednoosobowego prowadzenia pojazdu. W związku z tym kierowcy pracujący w zespole (załodze kilkuosobowej) co do zasady również mogą dzielić przerwy.
Dzielenie przerwy w przypadku załogi kilkuosobowej wydaje się jednak niepraktyczne, ponieważ oznaczałoby to, że albo drugi kierowca prowadzi pojazd przez zaledwie 15 minut, podczas gdy pierwszy kierowca korzysta z przerwy, po czym drugi kierowca przekazuje prowadzenie pojazdu pierwszemu kierowcy, albo pierwszy kierowca korzysta z 15-minutowej przerwy w całym 4,5-godzinnym okresie prowadzenia pojazdu przez drugiego kierowcę.
Przewodnik dla kierowców i przewoźników
Pakiet Mobilności- powrót kierowcy
Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie
Zasada dotycząca przeprawy promowej
Skrócone tygodniowe okresy odpoczynku
Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu
Załoga wieloosobowa
Przekraczanie granic
Powrót kierowcy cz.2
Zakaz wykorzystywania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie cz. 2
Skrócony tygodniowy i dzienny okresy odpoczynku
Wyjątkowe przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu cz. 2
Tachografy
Utworzona: 2021-10-04