Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Francja wymaga, Hiszpania zachęca do stosowania - naklejki martwego pola

Utworzona: 2021-10-06


Hiszpańska Generalna Dyrekcja Ruchu Drogowego opublikowała instrukcję, w której zachęca użytkowników do dobrowolnego oznaczania martwych punktów w pojazdach. DGT podkreśla, że celem tych działań jest ochrona najbardziej narażonych użytkowników i unikanie niebezpiecznych sytuacji w celu zmniejszenia liczby wypadków.

DGT poinformowała też, iż współpracuje z firmami kurierskimi i władzami miejskimi w celu promowania instalacji posprzedażowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które poprawiają widoczność pojazdów.

Idąc za przykładem takich krajów jak Francja, gdzie naklejki są obowiązkowe, DGT określiła obowiązujący wygląd naklejek oraz sposób ich prawidłowego umieszczania na pojazdach. Na razie ich stosowanie będzie dobrowolne.

Poniższy znak ostrzegający użytkowników o obecności martwych punktów w pojazdach może być umieszczony w pojazdach:

- do przewozu osób posiadających więcej niż 9 miejsc siedzących, łącznie z kierowcą (M2 i M3)
- ciężarowych kategorii N1, N2 i N3
- do transportu odpadów na obszarach miejskich (N2 i N3)



Naklejki nie należy stosować na pojazdach:
- rolniczych i leśnych
- służb odśnieżających
- wykonujących usługi związane z zarządzaniem i utrzymaniem dróg
- silnikowych i ciągniętych, w których wykazano konstrukcyjną niemożność umieszczenia bocznych lub tylnych oznaczeń.

Zasady umieszczania oznaczeń na pojazdach:

Oznaczenia umieszcza się w taki sposób, aby były widoczne w każdych okolicznościach i aby nie zasłaniały tablic rejestracyjnych, świateł, urządzeń sygnalizacyjnych lub pola widzenia kierowcy.

🚩 Autobusy i autokary (M2 i M3)
Na każdym pojeździe zostaną umieszczone trzy znaki: dwa znaki boczne, po jednym z każdej strony pojazdu, umieszczone w części pierwszego metra od przodu pojazdu i co najwyżej za pierwszym przednim kołem, oraz znak tylny po prawej stronie z tyłu. Wszystkie oznaczenia powinny być umieszczone zawsze na wysokości od 0,90 do 1,50 m od ziemi.


🚩 Lekkie samochody dostawcze (N1)
W sumie trzy znaki: dwa boczne, po jednej z każdej strony pojazdu, w części pierwszego metra od przodu pojazdu oraz z tyłu po prawej stronie. Wszystkie oznaczenia powinny być umieszczone zawsze na wysokości od 0,90 do 1,50 m od ziemi.

🚩 Ciężarówki sztywne (N2 i N3)
W sumie trzy znaki: dwa boczne, po jednej z każdej strony pojazdu, w części pierwszego metra od przodu pojazdu oraz z tyłu po prawej stronie. Wszystkie oznaczenia powinny być umieszczone zawsze na wysokości od 0,90 do 1,50 m od ziemi.

🚩 Ciągniki siodłowe z naczepą
Na ciągniku: dwa znaki w części pierwszego metra od przodu pojazdu, po jednym z każdej strony, na wysokości od 0,90 do 1,50 m od ziemi, plus jeden znak z tyłu po prawej stronie od kabiny. Na naczepie: trzy znaki, dwa w części pierwszego metra od płyty zaczepowej, po jednym z każdej strony, plus jeden z prawej strony z tyłu, na wysokości od 0,90 do 1,50 m od podłoża.



🚩 Pojazdy do transportu odpadów
W sumie cztery znaki na pojazd: dwa znaki boczne, po jednym z każdej strony pojazdu, umieszczone w części pierwszego metra od przodu pojazdu oraz dwa znaki z tyłu, po jednym z każdej strony. Wszystkie zawsze na wysokości od 0,90 do 1,50 m od ziemi.


Wyjątki
Naklejek nie trzeba umieszczać na następujących typach pojazdów:
- pojazdy kontenerowe
- autotransportery
- ciągniki do naczep
- cysterny
- pojazdy z platformą i wózkiem.

Znaki boczne nie będą konieczne także w przypadku przyczep i naczep, dla których jest to technicznie niemożliwe. Pojazdy te będą nosić boczne oznaczenia w miejscu zgodnym z ich charakterystyką techniczną. W każdym przypadku, jak wskazuje DGT w Instrukcji, „pojazdy silnikowe, przyczepy i naczepy, dla których wykazano niemożliwość wynikającą z konstrukcji, będą zwolnione z umieszczania znaków bocznych lub tylnych”.

W odniesieniu do oznaczeń stosowanych w innych krajach, dokument stanowi, że jeśli w danym przypadku istnieje wzajemne uznawanie przepisów „uznaje się za równoważne” oznaczenia, którą mogą posiadać pojazdy zarejestrowane w innych krajach UE, gdy poruszają się po terytorium Hiszpanii.

Źródło i grafiki: DGT
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels