Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kancelaria Transportowa LEGALTRANS

Legalizacja i kalibracja tachografu

Utworzona: 2021-10-19


Czym są i kiedy trzeba je wykonać?

Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 roku w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, tachografy powinny być instalowane w pojazdach zarejestrowanych w państwach członkowskich UE, które są przeznaczone do przewozu drogowego osób lub rzeczy. Używanie urządzeń rejestrujących to jednak tylko jeden z obowiązków nakładanych na osoby pracujące w branży transportowej. Każdy tachograf wymaga również kalibracji i legalizacji.

Tachograf – po co instaluje się go w pojazdach?

To urządzenie rejestrujące i monitorujące. Pozwala określić trasę przebytą przez pojazd, jego aktualne położenie, prędkość jazdy, usterki, a także szeroko rozumiane aktywności kierowcy. Przede wszystkim czas jazdy, przerwy, odpoczynki i dyżury.

Obowiązek stosowania tachografów w Polsce dotyczy pojazdów ciężkich o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, zarejestrowanych po 1 maja 2006 roku. Obecnie powszechnie wykorzystuje się tachografy cyfrowe, jednak wciąż w obiegu możemy spotkać się z urządzeniami starego typu, czyli tachografami analogowymi. Tachografy są montowane w kabinach kierowców. Powinny zostać zainstalowane w taki sposób, aby ze swojego siedzenia mieli oni dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji.

Dane gromadzone przez tachograf podlegają kontrolom i weryfikacjom. Ich przedstawienia mogą zażądać m.in. uprawnieni przedstawiciele służb podczas kontroli drogowej. Przypomnijmy, że planowana na koniec bieżącego roku, rewolucja w krajowym prawie drogowym przewiduje karę utraty prawa jazdy na okres 3 miesięcy za fałszowanie i ingerencję we wskazania z urządzenia rejestrującego.

Czym jest kalibracja i legalizacja tachografu?

Do obowiązków użytkowników tachografów należy dokonywanie ich okresowych kalibracji i legalizacji.

Przez kalibrację tachografu należy rozumieć aktualizację lub potwierdzenie parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci danych. Parametry pojazdu obejmują natomiast jego:
🚩 identyfikację – numery VIN, VRN i kod rejestrującego państwa członkowskiego,
🚩 charakterystykę -m.in. wielkość opon, ustawienie ogranicznika prędkości, bieżący czas UTC, bieżącą wartość licznika kilometrów. Przy czym samą aktualizację lub potwierdzenie jedynie czasu UTC uważa się za jego regulację, a nie kalibrację.

Do kalibracji urządzenia rejestrującego niezbędna jest karta warsztatowa.

Legalizacja tachografu jest natomiast potwierdzeniem tego, że kalibracja pojazdu przebiegła w sposób prawidłowy. Dzięki niej możliwe staje się stwierdzenie, że dany tachograf nadaje się do dalszego użytku i może być legalnie wykorzystywany w pojeździe. Legalizacja ma na celu potwierdzenie lub aktualizację parametrów i danych regulowanych przez kalibrację. Podczas legalizacji sprawdza się również funkcjonowanie tachografu oraz jego dopasowanie do konkretnego pojazdu.

Kiedy i gdzie należy wykonać kalibrację tachografu?

Każdą kolejna kalibracja tachografu powinna być przeprowadzana regularnie, co 2 lata. Jest ona konieczna również w przypadku awarii, zepsucia tachografu lub jego wadliwego działania. Kalibrację musimy wykonać także wtedy, gdy wymieniliśmy ogumienie.

Do przeprowadzenia kalibracji są upoważnione Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów, a także wybrane warsztaty, posiadające odpowiednie uprawnienia.

Jak sprawdzić, czy w pojeździe przeprowadzono przegląd tachografu? Dowiesz się tego w dalszej części materiału przygotowanego przez ekspertów z Kancelarii Transportowej Legaltrans - TUTAJ.

Autor: Kancelaria Transportowa Legaltrans
Do ulubionych Kancelaria Transportowa LEGALTRANS
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels