Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Szybki wzrost cen oleju napędowego podnosi koszty transportu. Zagrożona produkcja AdBlue

Utworzona: 2021-10-25


W związku z trwającym ogromnym wzrostem cen energii rzecznik zarządu niemieckiego Stowarzyszenia Transportu Towarowego, Logistyki i Utylizacji (BGL), ostrzegł przed dalekosiężnymi skutkami tej sytuacji. Jego zdaniem, średniej wielkości niemieckie firmy transportowe nie są w stanie kompensować tak znacznych wzrostów cen energii – w ciągu roku olej napędowy podrożał aż o około 58%.

Ze względu na niskie marże w drogowym transporcie towarowym firmom transportowym, którym nie uda się przerzucić kosztów na klientów, grozi upadłość. W dłuższej perspektywie gospodarka, a w ostatecznym rozrachunku także konsumenci, będą musieli dostosować się do rosnących cen. W celu utrzymania stabilności rynku w krótkim okresie konieczne są działania wspierające ze strony polityków, zarówno w zakresie cen paliw, jak i produkcji AdBlue.

Pomocnym rozwiązaniem w obecnej sytuacji byłoby np. gdyby koszty związane z ochrona klimatu – które teraz ponoszą głównie niemieckie firmy transportowe tankujące w Niemczech i w związku z tym płacące nowy podatek od CO2 z tytułu krajowego handlu emisjami – były rozłożone na wszystkie podmioty w branży transportowej działające na terenie Niemiec za pośrednictwem opłat drogowych dla ciężarówek. Włączenie podatku od CO2 do opłaty drogowej nie zaburzałyby zasad uczciwej konkurencji, dlatego też jest to rozwiązanie popierane przez BGL. W innych krajach UE istnieje również tak zwany uprzywilejowany podatkowo instrument w postaci „komercyjnego oleju napędowego”, który ma służyć odciążeniu firm transportowych.

Ze względu na szybki wzrost cen gazu ziemnego zagrożona jest również produkcja AdBlue (wodnego roztwór mocznika, który musi być stosowany w silnikach samochodów ciężarowych spełniających normę Euro VI). Jego różni producenci już ogłosili, że częściowo lub całkowicie ograniczą produkcję z powodu nieopłacalności. Miałoby to dramatyczne konsekwencje dla około 90% ciężarówek w Niemczech korzystających z tego produktu. Również tutaj politycy powinni podjąć środki zaradcze i zabezpieczyć dostawy AdBlue dla branży.

Na wzrost cen gazu i zagrożeniach w dostawie AdBlue narzekają również Francuzi oraz Czesi. Jak zaznaczają zagraniczne media, produkcję ogranicza już Duslo Šaľa - największy producent AdBlue w Europie.



Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels