Pomocnym rozwiązaniem w obecnej sytuacji byłoby np. gdyby koszty związane z ochrona klimatu – które teraz ponoszą głównie niemieckie firmy transportowe tankujące w Niemczech i w związku z tym płacące nowy podatek od CO2 z tytułu krajowego handlu emisjami – były rozłożone na wszystkie podmioty w branży transportowej działające na terenie Niemiec za pośrednictwem opłat drogowych dla ciężarówek. Włączenie podatku od CO2 do opłaty drogowej nie zaburzałyby zasad uczciwej konkurencji, dlatego też jest to rozwiązanie popierane przez BGL. W innych krajach UE istnieje również tak zwany uprzywilejowany podatkowo instrument w postaci „komercyjnego oleju napędowego”, który ma służyć odciążeniu firm transportowych.
Ze względu na szybki wzrost cen gazu ziemnego zagrożona jest również produkcja AdBlue (wodnego roztwór mocznika, który musi być stosowany w silnikach samochodów ciężarowych spełniających normę Euro VI). Jego różni producenci już ogłosili, że częściowo lub całkowicie ograniczą produkcję z powodu nieopłacalności. Miałoby to dramatyczne konsekwencje dla około 90% ciężarówek w Niemczech korzystających z tego produktu. Również tutaj politycy powinni podjąć środki zaradcze i zabezpieczyć dostawy AdBlue dla branży.
Na wzrost cen gazu i zagrożeniach w dostawie AdBlue narzekają również Francuzi oraz Czesi. Jak zaznaczają zagraniczne media, produkcję ogranicza już Duslo Šaľa - największy producent AdBlue w Europie.
Au-delà de l’augmentation record du gazole, un contexte d’inflation touche de plein fouet les marges des transporteurs : ↗️ du prix de l’AdBlue, des camions… Fort de ce constat, la FNTR plaide pour que les donneurs d’ordres prennent leur part https://t.co/2v16y8xPPK pic.twitter.com/hqXuxQO1td
— FNTR (@FNTR) October 20, 2021
Dnes zasedal pracovní tým pro řešení situace s dodávkami AdBlue v Evropě a v ČR. Zástupci @min_dopravy, @mpo_tweetuje, Česmad, @rezervy_SSHR, Svazu chemického průmyslu a Čepro se shodli na dalších krocích. Více ➡️ https://t.co/7LrUCzQFgx
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) October 21, 2021
Majitelia naftových áut môžu mať vážny problém! Začína chýbať AdBlue, ktorého výrobu už v dôsledku vysokých cien plynu obmedzuje aj Duslo Šaľa ako jeho najväčší producent v Európe https://t.co/nthuAwNZry
— Slovanské Noviny (@SlovanskeN) October 14, 2021