Zapotrzebowanie na usługi transportowe w logistyce utrzymuje się na wysokim poziomie. Choć skala pandemii powoli słabnie, w wielu głównych portach na całym świecie wciąż istnieją poważne zaległości w obsłudze ładunków. Jednak dane dotyczące samego portu w Göteborgu wykazują niewiele oznak globalnych zakłóceń.
Terminal kontenerowy zarządzany przez APM Terminals obsługuje większość kontenerów trafiających do portu. Udało się utrzymać wysoki poziom produktywności dzięki przeznaczeniu dodatkowych zasobów do obsługi dodatkowych zleceń oraz opóźnionych statków. Bilans między kontenerami importowanymi i eksportowanymi w porcie w Göteborgu wynosi zasadniczo 50-50, co oznacza, że po opróżnieniu jednego kontenera z towarami można go szybko załadować towarami przeznaczonym na eksport i odwrotnie.
Z tego względu nie odczuwamy globalnego niedoboru, tak jak ma to miejsce w wielu innych portach. Kolejnym kluczowym czynnikiem jest to, że w ciągu roku zwiększyliśmy nasz udział w rynku kosztem portów szwedzkich, które są głównie nastawione albo na import albo na eksport powiedział Elvir Dzanic, dyrektor naczelny Göteborg Port Authority.
W trzecim kwartale transport kolejowy kontenerów w porcie w Göteborgu wzrósł o 12%, co odpowiada około 10 000 transportom ciężarówkami. Ożywienie można przypisać w dużej mierze wzrostowi ruchu, uruchomieniu dodatkowych pociągów oraz włączeniu nowych miejsc docelowych. W tym samym czasie o 9% spadła liczba nowych pojazdów przesyłanych przez port, głównie ze względu na globalny niedobór półprzewodników i komponentów, który nadal nęka przemysł motoryzacyjny. Niemniej jednak liczba pojazdów przesłanych w tym roku do września wzrosła o 22%. Pojazdy marki Volvo Cars, plus dostawy realizowane przez nowych klientów importowych, takich jak Tesla, Honda i Lynk & Co potwierdzają, że Port w Göteborgu pozostaje największym portem samochodowym w Szwecji.
W trzecim kwartale wewnątrzeuropejski ruch ro-ro w porcie – transport kołowy do i z Wielkiej Brytanii, Danii, Niemiec oraz środkowoeuropejskich węzłów komunikacyjnych Gandawy i Zeebrugge w Belgii – wzrósł o 9%. Wszystkie rynki odnotowały dodatni wzrost.
Transporty obejmujące suche materiały masowe, takie jak piasek, żwir i ładunki przewożone w ramach projektów inwestycyjnych, w tym na przykład prefabrykowane sekcje i moduły budynków, rury i elementy mostów, wzrosły w ciągu roku o 5%. Wzrost ten jest częściowo związany z faktem, że duża liczba komponentów wykorzystywanych w obecnych projektach infrastrukturalnych w Göteborgu jest transportowana drogą morską.
Źródło: Port of Gothenburg