Ograniczanie zużycia paliwa ma kluczowe znaczenie dla firm transportowych, zwłaszcza realizujących transport długodystansowy. Równocześnie jednak firmy te chcą mieć do swojej dyspozycji wysokie osiągi. Najnowszy pakiet udoskonaleń w naszych sprawdzonych układach napędowych zapewnia im podwójną korzyść: oszczędność paliwa i lepsze właściwości jezdne
– podkreśla Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca spółki Volvo Trucks Poland.
I-Save może być jeszcze lepszy
Modyfikacje silnika i układu napędowego są wprowadzane także w modelu Volvo FH z funkcją I-Save, znanym z niskiego zużycia paliwa. W 2020 r. w trakcie testu paliwowego, przeprowadzonego na położnej na północ od Monachium trasie testowej Green Truck Award, pojazd w tej konfiguracji uzyskał doskonały wynik spalania – 22,7 l/100 km przy prędkości średniej 80,35 km/h. Rezultat ten potwierdzono w tym roku w kilku niezależnych testach zrealizowanych przez dziennikarzy branżowych we Francji. Obecnie wynik ten może zostać poprawiony.Mamy wiele relacji przewoźników, którzy potwierdzają niskie zużycie paliwa Volvo FH z I-Save. Dlatego jesteśmy naprawdę podekscytowani tym, jak najnowsze udoskonalenia układu napędowego w pojeździe o tej konfiguracji przełożą się na dodatkowe oszczędności paliwa i większą rentowność naszych klientów. Sprzedaż zmodernizowanych układów napędowych już się rozpoczęła
– wyjaśnia Małgorzata Kulis.
Precyzyjne zestrojenie zapewnia korzyści
Gdy w 2001 r. wprowadzono na rynek pierwszą generację skrzyni biegów I-Shift, Volvo Trucks potwierdziło swoją opinię o mechanicznej skrzyni biegów ze sprzęgłem ciernym jako najbardziej efektywnej platformie dla zautomatyzowanego układu zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion ciężarówek wyposażonych w I-Shift. Istotna poprawa właściwości jezdnych, z jaką obecnie mamy do czynienia, wynika z nowego sposobu współdziałania zautomatyzowanej przekładni i silnika. I-Shift wykorzystuje teraz nową strategię zmiany biegów, która nie tylko skutkuje szybszą zmianą przełożeń, ale także zapewnia bardziej płynną, harmonijną jazdę.Niższe zużycie paliwa zostało osiągnięte poprzez zmniejszenie tarcia w elementach jednostki napędowej oraz ulepszenie procesu spalania. Moment obrotowy jest kontrolowany poprzez zaktualizowaną funkcję I-See, optymalizującą osiągi silnika zależnie od topografii drogi przed pojazdem i masy zestawu ciężarowego.
Małgorzata Kulis zaznacza, że jest za wcześnie na przedstawienie konkretnych liczb obrazujących efekt wprowadzonych ulepszeń, jednak wyniki testów eksploatacyjnych z udziałem firm transportowych są bardzo obiecujące.
Cel – uniezależnienie od paliw kopalnych
Zgodnie z planem Volvo Trucks, które honoruje Porozumienie Paryskie w sprawie zmian klimatycznych, samochody ciężarowe z napędem elektrycznym mają stanowić połowę sprzedaży w roku 2030, zaś 10 lat później wszystkie sprzedawane pojazdy tej marki nie będą już korzystać z paliw kopalnych. Silnik spalinowy nadal będzie jednak potrzebny, a najnowsze zmiany w układach napędowych są jednym z ważnych etapów na drodze do zmniejszenia emisji CO2.Źródło: Volvo Trucks