Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Poziom 4 autonomii coraz bliżej

Utworzona: 2021-12-19


Specjaliści Daimler Truck opracowują platformę dla samochodów ciężarowych, przygotowaną do autonomicznej jazdy poziomu 4 SAE – z zapasowymi systemami układu kierowniczego, hamulcowego, zasilania elektrycznego i sieci komunikacyjnej. Nadmiarowość systemów zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu.

W przypadku awarii jednego z podstawowych systemów pojazd poziomu 4 będzie w stanie ją rozpoznać, przeanalizować i w razie potrzeby uruchomi swoje systemy zapasowe. Jeśli awaria zostanie uznana za krytyczną dla eksploatacji pojazdu, system zadziała zgodnie z protokołem bezpieczeństwa i wykona tak zwany „manewr minimalnego ryzyka”, czyli spowoduje bezpieczne zatrzymanie ciężarówki.

Platforma poziomu 4 autonomicznej jazdy, oparta na pojeździe Freightliner Cascadia, ma wyznaczyć nowe wzorce dla branży. To unikalne podwozie ciężarowe powstaje dla Waymo Via. Dostarczono już pierwszą wersję ciężarówki, przeznaczoną do integracji z systemem autonomicznej jazdy Waymo Driver.

Każdy inteligentny system autonomicznej jazdy potrzebuje solidnej podstawy. Nasza platforma dla pojazdów autonomicznych poziomu 4, oparta na modelu Freightliner Cascadia, doskonale nadaje się do integracji oprogramowania, sprzętu i systemów obliczeniowych służących do autonomicznej jazdy. Dzięki swej nadmiarowości, w tym także dużej liczbie czujników, ciężarówka poziomu 4 może istotnie przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym i znacznie przybliża nas do realizacji wizji bezwypadkowej jazdy
– mówi dr Peter Vaughan Schmidt, szef Autonomous Technology Group w Daimler Truck.

Nadmiarowość systemów

Specyfikacja techniczna Freightlinera Cascadia w wariancie przeznaczonym dla Waymo Via zawiera ponad 1500 nowych wymogów. Przykładowo pneumatyczne układy hamulcowe mają tzw. właściwości „fail operational”, oznaczające nadmiarowość mechaniczną. Pojazdy poziomu 4 wykorzystują dwie jednostki sterujące (ECU): podstawowy i dodatkowy. Dzięki temu nawet w przypadku nieprawidłowej pracy jednego z układów dostępna jest pełna moc hamowania, umożliwiająca wykonanie bezpiecznego „manewru minimalnego ryzyka”.


Tę samą zasadę zastosowano w układzie kierowniczym, w którym zamontowano dwa dodatkowe siłowniki. W razie wystąpienia usterki elektronicznej lub hydraulicznej system autonomicznej jazdy wysyła sygnały do zapasowych siłowników wspomagania układu kierowniczego, które następnie realizują żądany kąt skrętu. Stała komunikacja pomiędzy kluczowymi systemami uniemożliwia utratę informacji pomiędzy sterownikami.

Daimler Truck zaimplementował dodatkową sieć komunikacyjną, obejmującą istotne komponenty, które również spełniają wymogi bezpieczeństwa cybernetycznego. Aby spełnić wysokie wymagania w zakresie zasilania wszystkich sterowników i czujników autonomicznej ciężarówki konieczna jest niezawodna i odporna na obciążenie sieć niskiego napięcia. Została ona zaprojektowana we własnym zakresie przez specjalistów z Daimler Trucks North America (DTNA) i zapewnia stałe zasilanie ważnych systemów.

Możliwości dostosowawcze

W połączeniu z oprogramowaniem firm trzecich, ciężarówka ma pełne możliwości autonomicznej jazdy na poziomie 4 SAE. W ramach strategii „Dual Track” producent pojazdu współpracuje z dwoma silnymi partnerami technologicznymi – Waymo i Torc Robotics, którzy oferują różnorodne możliwości komercjalizacji tej technologii. Daimler Truck dostosowuje platformę samochodu ciężarowego poziomu 4 do specyfikacji jazdy obu partnerów.

Autonomous Technology Group

Po ogłoszeniu przez Daimler Trucks na początku 2019 roku zamiaru zainwestowania ponad 500 milionów euro (około 570 mln dolarów) w rozwój autonomicznej jazdy, w czerwcu 2019 roku producent samochodów ciężarowych utworzył Autonomous Technology Group – globalną organizację zajmującą się zautomatyzowaną jazdą, łączącą jego ogólnoświatowe know-how i działania. Główne zadania tej jednostki obejmują stworzenie ogólnej strategii w zakresie zautomatyzowanej jazdy i jej realizację, w tym badania i rozwój, oraz budowę niezbędnej infrastruktury, w tym sieci na potrzeby operacyjnej eksploatacji pojazdów. Celem jest wprowadzenie autonomicznych ciężarówek (poziom 4 SAE) do seryjnej produkcji i na drogi do końca obecnej dekady.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels