Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ciężarowe reminiscencje

Utworzona: 2022-01-01


Początek roku skłania do podsumowań tego, co przyniosło minionych 12 miesięcy. Przypominamy zatem kilka ważnych ubiegłorocznych wydarzeń w branży produkcji samochodów ciężarowych.

DAF XF, XG, XG+

W połowie roku DAF zaprezentował ciężarówki nowej generacji - oprócz XF-a, także nowe modele XG i XG+. To atrakcyjne wizualnie pojazdy o aerodynamicznej stylizacji nadwozia.


Model XF zyskał nową kabinę wydłużoną o 160 mm do przodu, dzięki czemu uzyskano doskonałą aerodynamikę i obniżony poziom emisji CO2. W pojazdach serii XG i XG+ wykorzystano w maksymalnym zakresie zmienione przepisy dotyczące mas i wymiarów. Oba modele, oprócz wydłużonego o 160 mm przodu, mają dodatkowe 330 mm długości w tylnej części kabiny, która zapewnia kierowcy niezrównaną przestrzeń do pracy, życia i snu. Wewnętrzna wysokość kabiny modelu XG+ dochodzi do imponującej wartości 2220 mm. Co dla użytkowników pojazdów jeszcze ważniejsze, nowe DAF-y mają dużo mniejszy apetyt na paliwo niż poprzedni XF. Producent zapewnia, że udało się uzyskać imponujące obniżenie zużycia paliwa do 10%.
Nowa generacja — nowe emocje
Spalanie mniejsze o 10%
W takiej kabinie można zamieszkać
DAF zgarnął dwie prestiżowe nagrody

IVECO T-WAY

Model T-WAY to następca Trakkera wyposażony m.in. w nową zautomatyzowaną skrzynię biegów HI‑TRONIX i system HI‑TRACTION poprawiający mobilność w terenie. Ciężarówka zadebiutowała w kwietniu podczas wirtualnej prezentacji na IVECO Live Channel.


Odpowiednią moc do napędu pojazdu oraz przystawki odbioru mocy zapewnia silnik Cursor 13 rozwijający do 510 KM mocy maksymalnej (o 10 KM więcej w porównaniu z Trakkerem). W lżejszych konfiguracjach ciężarówka jest dostępna także z silnikiem Cursor 9. Jednostki napędowe współpracują z 12- lub 16‑biegowymi zautomatyzowanymi przekładniami HI‑TRONIX, które oferują nowe funkcje opracowane z myślą o mobilności w terenie. Hill Holder pomaga w utrzymaniu pojazdu na wzniesieniu, tryb rozkołysania ułatwia odzyskanie przyczepności na grząskiej nawierzchni, a tryb pełzania umożliwia poruszanie się z minimalną prędkością na biegu jałowym. Na odcinkach szosowych wykorzystywany jest system HI‑CRUISE, w którego skład wchodzi przewidujący tempomat i funkcja eco‑roll pozwalająca wykorzystać bezwładność pojazdu przy zjeździe ze wzniesienia.
W terenie możecie być dla niego bezlitośni

IVECO S-WAY

Na platformie IVECO Live Channel odbyła się w czerwcu ub.r. prezentacja zmodernizowanego modelu S-WAY, wykorzystywanego przede wszystkim w transporcie na długich dystansach. Wprowadzone zmiany mają głównie na celu obniżenie całkowitego kosztu posiadania (TCO) i zwiększenie wydajności firmy transportowej.


Nowe silniki i tylna oś, a także zaawansowane rozwiązania techniczne i innowacyjne usługi — dzięki temu udało się obniżyć zużycie paliwa do 3% i podnieść komfort pracy kierowcy. Silniki spełniają normy emisji Euro 6/E i są homologowane do zasilania biopaliwem drugiej generacji, takim jak uwodorniony olej rośliny (HVO). Seria silników Cursor 13 została uzupełniona o dwa nowe warianty o mocy 490 i 530 KM. Jednostki 13-litrowe połączono z nowymi tylnymi osiami jednostopniowymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych.
Paliwo w dół, komfort w górę

IVECO S‑WAY TurboStar Special Edition

Edycja specjalna IVECO S‑WAY jest hołdem dla modelu TurboStar, który w latach 80. znalazł ponad 50 tys. nabywców.


Ciągnik edycji specjalnej ma ciekawą stylizację nadwozia, m.in. lakier w kolorach czerwieni i metalicznej szarości, chromowane detale, górne i boczne spojlery, oświetlenie wykonane w całości w technologii LED czy orurowanie na zderzaku i dachu. Samochód jest wyposażony w silnik Cursor 13 o mocy 570 KM, zmodyfikowane podwozie, 12‑biegową zautomatyzowaną przekładnię HI‑TRONIX, systemy oceny stylu jazdy oraz wsparcia kierowcy, układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS), automatyczną klimatyzację i system schładzania kabiny podczas postoju, system multimedialny z nawigacją satelitarną i asystentem kierowcy sterowanym głosem Driver Pal, moduł łączności 4G i tempomat Hi‑Cruise.
W hołdzie dla legendy

Mercedes-Benz eActros

Latem odbyła się, za pośrednictwem internetu, światowa premiera eActrosa. Wcześniej, już w roku 2018, prototypy pojazdu zostały poddane intensywnym testom w firmach transportowych. Dzięki temu eksperci Mercedesa mogli na wczesnym etapie uwzględnić uwagi klientów w dalszych pracach nad pojazdem.


Do tej pory prototypy przejechały ponad pół miliona kilometrów po drogach publicznych. Ponadto, eActros został poddany intensywnym testom technicznym, które miały zapewnić, że samochód spełnia wysokie standardy. Produkowany seryjnie eActros będzie znacznie lepszy od prototypów pod względem zasięgu, mocy i funkcji bezpieczeństwa. Ponadto pojazd będzie mógł korzystać z ekosystemu usług, obejmujących m.in. doradztwo dla klientów w zakresie transportu elektrycznego. Produkcja seryjna ciężarówki ruszyła 7 października, a wcześniej przedseryjne egzemplarze były testowane w warunkach rzeczywistego transportu na drogach Niemiec i Holandii.
Już dziś światowa premiera eActrosa
Powstały w próbnym cyklu – pracują w realnym transporcie

Mercedes-Benz Actros L

To największy i najbardziej luksusowy model seryjny w swoim typoszeregu – konstruktorzy skupili się przede wszystkim na takich aspektach, jak komfort kierowcy, bezpieczeństwo, łączność sieciowa i całkowity koszt posiadania (TCO).


Kabina kierowcy, dostępna w wariantach StreamSpace, BigSpace i GigaSpace, ma szerokość 2,50 m i wyróżnia się wyjątkową przestronnością (brak tunelu silnika – płaska podłoga). Udoskonalona izolacja dźwiękowa ogranicza przenikanie do wnętrza niepożądanych dźwięków, co sprzyja odprężeniu – zwłaszcza podczas odpoczynku. Wśród licznych funkcji bezpieczeństwa są m.in. asystent pasa ruchu, system automatycznego utrzymywania odległości i MirrorCam zastępujący zewnętrzne lusterka główne i szerokokątne. W opcjonalnej kompletacji jest również system Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2).
Actros L: nowy wzorzec luksusu

Renault Trucks T, C, K

W kwietniu ub.r. francuski producent zaprezentował zmodernizowane modele dla transportu długodystansowego (seria T, T High) i sektora budowlanego (C i K). Po raz pierwszy w branży samochodów ciężarowych zaprezentowano nowe pojazdy w grze komputerowej (Euro Truck Simulator 2), umożliwiając odbycie wirtualnej jazdy za kierownicą modeli T i T High 2021.


Renault Trucks unowocześnił swoje typoszeregi w zakresie komfortu jazdy i przebywania w kabinie, bezpieczeństwa i wydajności. Fotel kierowcy został przeprojektowany w celu poprawy komfortu i zwiększenia zakresu dopasowania do preferencji kierowcy. O 13% zwiększono grubość materaca leżanki typu Serenity i podwojono liczbę sprężyn. Ciężarówki serii T, T High i C są standardowo wyposażone w światła główne LED. Wprowadzono również szereg zmian mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa oraz optymalizację całkowitego kosztu posiadania pojazdu: poprawiono aerodynamikę, zastosowano nowy przewidujący tempomat Optivision z dwoma trybami jazdy do wyboru. Nowa funkcja Pulse and Glide dodatkowo obniża zużycie paliwa, utrzymując prędkość pojazdu w pobliżu wartości zadanej tempomatu (+/- 2 km/h).
Gama 2021: zmiany widoczne gołym okiem i przy dystrybutorze
Realna ewolucja w wirtualnym świecie

Scania

W listopadzie Scania ogłosiła wprowadzenie do swoich pojazdów nowej gamy 13-litrowych silników, których opracowanie trwało 5 lat i pochłonęło ponad 2 miliardy euro nakładów na prace badawczo-rozwojowe. Silniki w połączeniu ze skrzyniami biegów Opticruise G25 i G33 oraz tylnymi osiami napędowymi tworzą układ przynoszący oszczędności w spalaniu do 8% w porównaniu z poprzednikami.


Na początku nowa gama będzie obejmować 4 warianty silnika Euro 6 o poj. 12,74 litra: 420; 460; 500 i 560 KM. Wszystkie jednostki mogą być zasilane HVO, a dwie spośród nich można zamówić w wersjach na 100-procentowo odnawialny biodiesel. Stopień sprawności cieplnej silników wynosi ok. 50%, co jest wartością imponującą. Producent wprowadził także do swoich ciężarówek nowe elementy wyposażenia, w tym system Scania Mirror View Camera (SMVC) – opcjonalne cyfrowe lusterka wsteczne wraz z wyświetlaczmi w kabinie dla lepszej widoczności i ograniczania martwego pola. Kolejne innowacje to nowe wersje tapicerki i cztery leżanki.
Nowe silniki – wszystko zmienione
Cyfrowo i stylowo

Volvo Trucks

Volvo Trucks również wprowadziło modyfikacje swoich silników 11- i 13-litrowych spełniających normę emisji spalin Euro 6. Celem modernizacji jest zapewnienie niższego zużycia paliwa przy jednoczesnej poprawie właściwości jezdnych.


Cel osiągnięto poprzez zmniejszenie tarcia w elementach jednostki napędowej oraz ulepszenie procesu spalania. Moment obrotowy jest kontrolowany poprzez zaktualizowaną funkcję I-See, optymalizującą osiągi silnika zależnie od topografii drogi przed pojazdem i masy zestawu ciężarowego. Producent zastrzegł, że jest jeszcze za wcześnie na przedstawienie konkretnych liczb obrazujących efekt wprowadzonych ulepszeń, jednak wyniki testów eksploatacyjnych z udziałem firm transportowych są bardzo obiecujące.
Osiągi i ekonomika paliwowa – znowu w górę

BYD Motors

Podczas wrześniowych targów ACT Expo w Kalifornii amerykański producent elektrycznych pojazdów zaprezentował dwie ciężarowe nowości: modele 8TT i 6F trzeciej generacji, których kabiny zaprojektował Wolfgang Josef Egger, były główny projektant Audi.


Ciężarówki serii 8TT są przeznaczone do zastosowań w transporcie regionalnym i dystrybucyjnym, a model 6F może być również wykorzystywany w sektorze komunalnym (zbiórka odpadów). W obu samochodach zastosowano m.in. elektroniczny hamulec postojowy, bezkluczykowy dostęp i funkcję "push to start". Wersje o rozszerszonym zasięgu mogą pokonać dystans do 320 km na jednym ładowaniu.
Nowości_elektryczne_BYD

Zebrała: redakcja etransport.pl
Fot. materiały producentów
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels