W drodze do zrównoważonego transportu towarowego konieczne jest zaangażowanie wszystkich sektorów. Dlatego bardzo się cieszę, że udało nam się przekonać firmę STARK, klienta działającego w sektorze budowlanym, co do możliwości naszej elektrycznej ciężarówki. Jesteśmy głęboko przekonani, że mobilność elektryczna to kluczowa technologia, dzięki której transformacja sektora transportu zakończy się sukcesem ekologicznym i ekonomicznym powiedział Nils Heine, odpowiedzialny za dział sprzedaży pojazdów ciężarowych eMobility w MAN Truck & Bus SE.
Test, nad którym nadzór naukowy sprawują specjaliści z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Fuldzie, będzie się odbywał w regionie Ren-Men. W oddziałach firmy Raab Karcher, niemieckiej marki STARK, zlokalizowanych we Frankfurcie nad Menem i mieście Darmstadt, zostały ustawione stacje ładowania o mocy ładowania 55 kW. Tam będą się zaczynać i kończyć trasy obsługiwane przez eTGM. W czasie trwania testu w nadchodzących miesiącach zbierane będą dan, które posłużą do oceny możliwości ciężarówek elektrycznych w ruchu dostawczym.
Momentem rozpoczęcia projektu, za pomocą którego dystrybutor materiałów budowlanych realizuje inicjatywę landu Hesja na rzecz promowania zrównoważonego transportu, było przekazanie do eksploatacji 29 listopada 2021 r. egzemplarza MAN eTGM o masie całkowitej 26 ton. Już w marcu 2021 r. Grupa STARK zobowiązała się do osiągnięcia celów porozumienia klimatycznego z Paryża w ramach „Celów opartych na danych naukowych".
Wraz z zakupem ciężarówki elektrycznej i rozpoczęciem projektu, jesteśmy jeszcze bardziej zaangażowani w dążenie do osiągnięcia tego celu w Niemczech wraz z Uniwersytetem w Fuldzie i naszymi silnymi dostawcami mówi Michael Knüppel, dyrektor generalny STARK Germany.Ponieważ ponad 95% z około 260 oddziałów w sieci marki STARK Germany jest już zasilanych zieloną energią elektryczną, ma to pozytywny wpływ na ślad węglowy projektu. Inną ogromną zaletą eTGM, zwłaszcza na obszarach miejskich, jest niemal bezgłośna praca.
Po dwóch tygodniach działalności reakcje naszych klientów potwierdzają, że podjęliśmy właściwą, a przede wszystkim pionierską decyzję, decydując się na udział w projekcie mówi Timo Kirstein, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży w STARK Niemcy.Zasięg modelu TGM 26.360 E LL to 200 km, w zależności od obszaru eksploatacji, warunków klimatycznych i topograficznych. eTGM jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 264 kW (360 KM), który zapewnia maksymalny moment obrotowy 3100 Nm. Systemy pomocnicze, takie jak wspomaganie kierownicy, sprężarka powietrza i klimatyzacja, są sterowane elektrycznie przez system zarządzania energią w zależności od zapotrzebowania, co pozwala oszczędzać energię. Akumulatory mogą być ładowane mocą prądem zmiennym o mocy 22 lub 44 kW, lub prądem stałym o mocy 150 kW/800 V. Dodatkowo pojazd jest wyposażony w elektryczny wózek widłowy podwieszany do ciężarówki, który ma ładowność do 2,5 tony i jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 13 kW.
Źródło: MAN