Obaj partnerzy projektu otrzymali nagrodę za innowacyjność ufundowaną przez sieć ZENIT e.V., w kwocie 10 000 euro. Wyróżnienie wręczyli minister innowacji Nadrenii Północnej-Westfalii, prof. dr Andreas Pinkwart, oraz przewodniczący sieci ZENIT, Thomas Eulenstein.
Cele środowiskowe UE i rządu niemieckiego są ambitne. W porównaniu z 1990 r. emisje netto gazów cieplarnianych mają zostać zmniejszone o co najmniej 55% do 2030 r. Na pierwszym etapie działań najważniejszą grupą docelową dla firmy Trailer Dynamics jest zatem istniejąca flota systemów naczep z silnikiem wysokoprężnym.
Zakładamy, że systemy te będą nadal stanowić dominującą formę napędu dalekobieżnego transportu towarowego przez następne 20 do 30 lat przewidują dyrektorzy zarządzający Michael Nimtsch, Abdullah Jaber i Jochen Mählmann.Ponieważ w przypadku ciężarówek, które pokonują głównie krótkie dystanse istnieją już rozwiązania redukujące zanieczyszczenia, Trailer Dynamics skupia się na dalekobieżnych ciężarówkach z silnikiem Diesla, które pokonują zwykle ponad 500 kilometrów. Celem jest zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 20%, co oznacza zmniejszenie rocznej emisji CO2 o co najmniej 20 ton na jedną ciężarówkę przegubową. Zakładając 10-procentowy udział osi eTrailer w rynku, doprowadziłoby to do rocznej redukcji emisji o ponad milion ton CO2 w Niemczech.
Oś eTrailer to nie tylko korzyści dla środowiska, ale także dla firm logistycznych. Dodatkowa moc dostarczana przez oś elektryczną wspiera silnik ciągnika, co oznacza, że można go zmniejszyć, obniżając w ten sposób koszty eksploatacji lub całkowity koszt posiadania. System można łączyć ze wszystkimi popularnymi ciągnikami siodłowymi.
Zasada działania systemu jest złożona: oś elektryczna zastępuje jedną z konwencjonalnych, nienapędzanych osi naczepy. System sensoryki sprzęgu umożliwia również funkcjonalnie niezależne sterowanie w czasie rzeczywistym elektrycznym układem napędowym ciągnika. Poprzez połączenie osi eTrailer z pojazdem napędzanym silnikiem Diesla cały system ciągnik-naczepa staje się elektryczną hybrydą typu plug-in.
Źródło: Krone