Nowy system sygnalizacyjny jest kolejnym elementem zautomatyzowanego objazdu otwartego w 2016 roku, który pozwala na automatyczne przekierowanie ruchu pojazdów z autostrady A-8 na N-634, gdy widoczność jest ograniczona przez mgłę, co powoduje duże utrudnienia w ruchu i zwiększa ryzyko wypadku.
Automatyczny objazd pomógł nam poprawić warunki przejazdu gdy panuje gęsta mgła i trzeba przekierować ruch. Nowy system świateł ostrzegawczych, stanowiący pionierskie rozwiązanie na skalę europejską, pozwala nam maksymalnie skrócić czas zamknięcia autostrady na tym odcinku, co przekłada się na znaczną poprawę funkcjonowania autostrady oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym odcinku - wyjaśnia Jorge Ordás.Na odcinku ok. 9 km (po 4,5 km z każdej strony szczytu) po zewnętrznych stronach drogi umieszczono 372 lamp ostrzegawczych rozstawionych w 50-metrowych odstępach. W korpusie każdego sygnalizatora znajdują się dwie lampy LED: dolna w kolorze bursztynowym i górna w kolorze czerwonym. Cały sygnalizator jest umieszczony na słupku o wysokości 1,50 metra, aby był dobrze widoczny. Światła bursztynowe służą do wyznaczenia przebiegu drogi w czasie mgły. Czerwone diody włączają się gdy wykryty zostanie przejeżdżający pojazd i pozostają włączone do czasu, gdy pojazd nie minie dwóch kolejnych sygnalizatorów, tzn. gdy przejedzie 100 metrów.
Oprócz lamp ostrzegawczych na trasie ustawiono również pionowy panel informacyjny, który ostrzega kierowcę o wjeździe na odcinek drogi, na którym panuje mgła oraz o konieczności zachowania minimalnej odległości od pojazdu z przodu wyznaczonej przez dwa sygnalizatory.
Źródło: DGT