Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

MAN przyspiesza w kierunku zerowej emisji

Utworzona: 2022-02-22


MAN Truck & Bus przyspiesza transformację w kierunku pojazdów użytkowych z napędem bezemisyjnym. Rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych klasy ciężkiej wraz z dostawą pierwszych 200 jednostek zaplanowano na 2024 rok.

W minionym tygodniu w Norymberdze po raz pierwszy zaprezentowano publicznie, z udziałem przedstawicieli kręgów politycznych, naukowych i gospodarczych, zbliżony do wersji seryjnej prototyp nowej ciężarówki MAN z napędem elektrycznym. Oprócz bezemisyjnych układów napędowych, MAN zaprojektuje także kompleksowe rozwiązania eMobility, które umożliwią klientom przygotowanie się do eksploatacji nowego pojazdu.

Skuteczne przekształcenie floty z pojazdami tankującymi olej napędowy na pojazdy bateryjno-elektryczne wymaga przeprowadzenia kompleksowej analizy potrzeb klienta na długo przed zakupem pierwszej ciężarówki z napędem elektrycznym. Po podjęciu decyzji o zakupie "elektryka" eConsulting obejmuje etap eksploatacji, w tym optymalizację kosztów, analizę tras, optymalizację floty i infrastrukturę ładowania pojazdów.

Musimy przyspieszyć proces elektryfikacji naszej floty. Wprowadzenie elektromobilności na dużą skalę może zakończyć się sukcesem tylko pod warunkiem, że zapewnimy naszym klientom bieżącą pomoc przy zastępowaniu pojazdów konwencjonalnych tymi z napędem elektrycznym i przekonamy ich do takiego rozwiązania. Dlatego pracujemy nad kompleksowymi rozwiązaniami cyfrowymi i ofertami w zakresie ładowania baterii
– wyjaśnił Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus.
MAN zintensyfikuje również prace badawczo-rozwojowe w zakresie napędu wodorowego. W tym celu przedstawiciele władz Bawarii zapowiedzieli udzielenie wsparcia finansowego w wysokości 8,5 milionów euro na realizację projektu „Bayernflotte“ (Flota Bawarii). W ramach projektu MAN, wspólnie z partnerami przemysłowymi – Bosch, Faurecia i ZF – zaprojektuje ciężarówkę napędzaną ogniwami paliwowymi. Pojazd zostanie dostarczony w połowie 2024 r. pięciu firmom do rocznych testów: BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics i Spedition Dettendorfer.


Przyspieszamy proces transformacji i zmierzamy wielkimi krokami w kierunku napędów bezemisyjnych. W firmie MAN i koncernie TRATON koncentrujemy się przy tym wyraźnie na napędzie elektrycznym. To podstawa dla naszych pojazdów klasy ciężkiej, które planujemy wprowadzić na rynek w 2024 roku. Dopiero po roku 2030, kiedy zielony wodór oraz odpowiednia infrastruktura mają być dostępne w odpowiednim zakresie, liczymy także na możliwość zastosowania w niektórych obszarach ciężarówek z napędem wodorowym. Dlatego już teraz prowadzimy badania w tym zakresie, a dzięki dotacji kraju związkowego Bawaria będziemy mogli pogłębić nasze kompetencje w tej dziedzinie
– podkreślił Alexander Vlaskamp.
Ciężarówki z napędem bateryjno-elektrycznym będą powstawać w zakładzie MAN w Monachium – centrum kompetencyjnym E-Mobility. Planowane jest także uruchomienie we własnym zakresie montażu pakietu baterii. Wiosną 2021 r. MAN zaczął zdobywać własne know-how w zakresie montażu pakietów baterii. Zalążkiem tego procesu jest Technikum eMobility przy zakładzie w Norymberdze, gdzie od tego czasu powstają pierwsze pakiety baterii przeznaczone dla pojazdów elektrycznych. Przeprowadzane są tu także wewnętrzne testy w ramach produkcji przedseryjnej.

Przedstawiciele firmy MAN podkreślają podobieństwo technologii baterii elektrycznych i wodorowych ogniw paliwowych. Silnik elektryczny, który pobiera energię z baterii, stanowi punkt wyjścia dla ogniwa wodorowego. W przyszłości będzie można uzupełniająco stosować także pojazdy ciężarowe i autokary z ogniwami paliwowymi na wodór, gdyż rozwiązania te wykorzystują układ napędowy pojazdów BEV (Battery Electric Vehicle), zastępując przy tym ciężkie baterie znacznie lżejszymi zbiornikami na wodór i stosem ogniw paliwowych.

Kluczowym czynnikiem determinującym dynamikę procesu transformacji jest stworzenie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. W tym zakresie niezbędne jest wsparcie ze strony kręgów politycznych. Pewien wkład w tym zakresie ma także TRATON Group – koncern, do którego należy MAN Truck & Bus. TRATON chce w ramach przedsięwzięcia joint ventures uczestniczyć w budowie sieci ładowania pojazdów o dużej mocy na terenie całej Europy.

Na zdjęciu: prototyp ciężarowego MAN-a z napędem elektrycznym, przedstawiony w zakładach w Norymberdze. Stoją od lewej: Hubert Aiwanger – bawarski minister gospodarki, Alexander Vlaskamp – CEO MAN Truck & Bus, dr Markus Söder – premier Bawarii, dr Frederik Zohm – CTO MAN Truck & Bus.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels