Z jednej strony należy zagwarantować bezpieczne i przystępne cenowo dostawy energii, a z drugiej sektor energetyczny musi stawać się coraz bardziej przyjazny dla środowiska, aby osiągnąć wyznaczone cele klimatyczne. Obecnie około 60% europejskiego zapotrzebowania na energię pokrywają importowane paliwa kopalne, a tylko 15% energia ze źródeł odnawialnych. Tym samym ciągle daleko nam do przyjaznej dla środowiska, neutralnej dla klimatu i stabilnej samowystarczalności energetycznej.
Organizacja eFuel Alliance przedstawiła możliwe rozwiązania tego dylematu. Ważną rolę odgrywa w tym wypadku perspektywa globalna, zwłaszcza co do szerszego wykorzystania energii odnawialnej. Zasoby paliw kopalnych są w dużej mierze skoncentrowane w kilku regionach świata, co zwiększa uzależnienie od poszczególnych krajów. Tymczasem możliwości energii odnawialnej są znacznie bardziej zróżnicowane. Jednak energię elektryczną ze źródeł odnawialnych trudno przechowywać i przesyłać na duże odległości. Dlatego, aby wykorzystać globalny potencjał w tym zakresie, konieczna jest konwersja energii na nośniki chemiczne, takie jak e-paliwa. Paliwa systentyczne, zwane także e-paliwami (ekologicznymi), mogą być produkowane tam, gdzie warunki klimatyczne i geograficzne pozwalają na tanią produkcję i gdzie nie ma konkurencji w zakresie ich wykorzystania. Na przykład efektywność turbin wiatrowych w Patagonii jest czterokrotnie wyższa niż w Niemczech.
Jesteśmy przekonani, że paliwa odnawialne mogą zastąpić do 70% rosyjskiej ropy naftowej do roku 2030, jeśli kontyngent redukcji gazów cieplarnianych zostanie ustalony na poziomie 20% w znowelizowanej dyrektywie w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED II). Jednocześnie wielkość emisji CO2 zmniejszy się o 60 mln ton, a naszym zdaniem wyznaczone cele klimatyczne da się osiągnąć, jeśli tylko uwzględni się wszystkie technologie, tzn. także e-paliwa mówi Monika Griefahn, rzecznik eFuel Alliance, współzałożycielka Greenpeace i była minister środowiska Dolnej Saksonii.
Jeśli wzrost produkcji e-paliw rozpocznie się teraz, pierwsze dostawy będą dostępne już w roku 2025 r. i to po przystępnych cenach. Nadal jednak brakuje niezbędnych ram politycznych umożliwiających produkcję e-paliw na skalę przemysłową. eFuel Alliance przedstawiła już propozycje rozwiązań politycznych, które spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju określone w dyrektywie w sprawie energii odnawialnej (RED) dodaje Ralf Diemer, dyrektor zarządzający eFuel Alliance.Źródło: eFuel Alliance