Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Potroi się liczba kilometrów pod kontrolą odcinkowych pomiarów prędkości

Utworzona: 2022-05-03


Ponad 170 km tras w Polsce znajduje się obecnie pod ich kontrolą. W planach jest uruchomienie kolejnych, co zwiększy łączną długość kontrolowanych odcinków do prawie 600 km.

Łączna długość wszystkich działających w tej chwili w Polsce odcinkowych pomiarów prędkości wynosi 171,1 km. Najwięcej instalacji OPP działa w województwie mazowieckim – razem to 42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. Na drugim miejscu w kraju plasuje się podkarpackie (25 km pod kontrolą), a na trzecim – warmińsko-mazurskie, gdzie monitoringiem objętych jest 21 km tras. Obecnie odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km. Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r. – to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa.

Odcinkowe pomiary prędkości bardzo dobrze spełniają swoją funkcję w zwiększaniu bezpieczeństwa na drodze, poprzez skłanianie kierowców do poruszania się z przepisową prędkością. Są w tym o wiele skuteczniejsze od klasycznych fotoradarów. Z danych CANARD wynika, że aż 84% pojazdów porusza się na tych fragmentach dróg zgodnie z dozwoloną prędkością. Sygnały o pozytywnych skutkach działania OPP otrzymujmy także bezpośrednio od zarządców dróg czy kontroli transportu. Naturalnym jest zatem zwiększanie liczby odcinków, nadzorowanych przez kamery mówi Mariusz Kołkowski, dyrektor sprzedaży systemów ITS w Sprint S.A.
Szczegółowe informacje, dotyczące łącznej długości istniejących i planowanych systemów odcinkowych pomiarów prędkości z podziałem na województwa, zestawione zostały w tabeli (dane w km).

Najważniejsze zalety OPP

System OPP wymusza na kierowcach jazdę zgodną z przepisami na całym odcinku objętym pomiarem, a nie tylko w jednym punkcie. To najważniejszy atut tych urządzeń, mający wpływ na bezpieczeństwo. Dzięki temu na drogach znika problem „efektu kangura”, wywołanego przez fotoradary, czyli gwałtownego hamowania w miejscu kontroli i przyspieszania, tuż po minięciu punktu. Dodatkowo, kontrola całego odcinka jest skuteczna w miejscach, gdzie zwykłe urządzenia do kontroli punktowej by się w ogóle nie sprawdzały lub były wręcz niemożliwe do uruchomienia, jak to ma miejsc np. w tunelach. Potwierdzają to statystyki podsumowujące funkcjonowania najdłuższego do tej pory tunelu (objęty OPP), przez który przebiega droga ekspresowa S2 w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy (oddany do użytku w grudniu 2021 r.). Po przejechaniu ponad 5 mln pojazdów nie doszło tam do żadnego wypadku, czyli zdarzenia, w którym ktoś odniósł obrażenia. W Polsce powstaje obecnie 12 tuneli powyżej 500 metrów.

Co więcej, instalacja OPP może przebiegać z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury drogowej, co zmniejsza koszt inwestycji. Ponadto urządzenia OPP z powodzeniem mogą działać w pobliżu obiektów historycznych lub innych, których estetyka podlega szczególnej ochronie lub nadzorowi konserwatora zabytków. Ze względu na swój rozmiar, kamery OPP nie wpływają negatywnie na wygląd tych miejsc. Zarządca ma więc możliwość skutecznej kontroli kierowców bez naruszenia niepowtarzalnego charakteru zabytków, takich jak np. wiekowe mosty lub wiadukty.

Źródło: Sprint S.A.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels