Wprowadzenie elektrycznych pojazdów użytkowych marki Volta do Ameryki Północnej rozpocznie się w roku 2023 r. od ciężarówki Volta Zero klasy 7, która jest odpowiednikiem europejskiej wersji 16-tonowej. To ciężarówka zasilana energią elektryczną z akumulatora, zaprojektowana na potrzeby logistyki miejskiej. Pojazd jest wyposażony w kompaktową oś elektryczną eAxle, którą dostarcza firma Meritor z Michigan oraz akumulatory wysokiego napięcia umieszczone w ramie podwozia, produkowane przez kalifornijską firmę Proterra.
W połowie roku 2023, w ramach pierwszego etapu wdrażania, zostanie uruchomiona flota pilotażowa składającą się ze 100 ciężarówek klasy 7, które zostaną ocenione przez klientów z USA, nie tylko w Los Angeles, przed ropoczęciem produkcji seryjnej w roku 2024. Na razie powstały 24 prototypy drogowe, które obecnie przechodzą testy w Europie. Przed wprowadzeniem ciężarówek na rynek północnoamerykański firma zamierza dostarczyć klientom europejskim ponad 1500 pojazdów.
16-tonowa ciężarówka będzie dostępna w różnych konfiguracjach akumulatorów, zapewniających zasięg 150 do 200 km. Pojazd jest przystosowany do szybkiego ładowania zarówno prądem zmiennym, jak i stałym o mocy 250 kW, co pozwala na pełne naładowanie od zera w nieco ponad godzinę. Godzina standardowego ładowania prądem zmiennym o mocy 19 kW zwiększy zasięg o około 20 km.
Dzięki usunięciu silnika spalinowego możliwe było przeprojektowanie kabiny, w wyniku czego fotel kierowcy został obniżony i umieszczony centralnie. Dzięki temu piesi i rowerzyści znajdują się na wysokości oczu kierowcy. Kabina zapewnia widok wokół pojazdu w zakresie 220 stopni, co znacznie zmniejsza wielkość martwego pola. Centralna pozycja kierowcy pozwala na wysiadanie i wsiadanie po obu stronach kabiny przez przesuwane, a nie wahadłowe drzwi.
Po wprowadzeniu wersji 16-tonowej, w latach 2024/2025, pojawią się dwa lżejsze modele: klasy 5 o dmc 8,8 tony oraz klasy 6 o dmc 11,7 ton, a więc odpowiedniki europejskich pojazdów o masie 7,5 i 12 t. Modele Volta Zero klasy 5 i 6, zaprezentowane w kwietniu 2022 roku, będą nawiązywać wizualnie do klasy 7 (identyczny wygląd przodu), będą wyposażone w te same funkcje bezpieczeństwa, a także bezemisyjny układ napędowy.
Firma oferuje usługę Truck as a Service - kompleksowy pakiet obejmujący wszystkie elementy potrzebne do elektryfikacji floty samochodów ciężarowych - w ramach jednej oferty i miesięcznej płatności. W Europie pakiet usług obejmuje m.in. ocenę lokalizacji (potrzeby infrastrukturalne), instalację ładowarek, kontrakt serwisowy, finansowanie i ubezpieczenie pojazdów.
Pierwsze pojazdy klasy 7 dostarczone do klientów amerykańskich powstaną w zakładzie produkcyjnym w Steyr w Austrii, natomiast wszystkie ciężarówki klasy 5 i 6 na rynek północnoamerykański będą produkowane w USA począwszy od 2024/25. Trwają prace nad uruchomieniem wstępnej produkcji w USA we współpracy z doświadczonym partnerem.
Źródło: Volta Trucks
Utworzona: 2022-06-27