Wskaźnik indeksu wzrósł o 4,3 punktu w stosunku do poprzedniego kwartału osiągając poziom 110,9 pkt i był wyższy o 7,5 pkt niż w pierwszym kwartale 2021 r. I kwartał 2021 r. to siódmy z rzędu kwartał podwyżek stawek frachtu drogowego w Europie.
Po dynamicznym okresie wydatków konsumenckich w 2021 r., rosnąca inflacja w pierwszych trzech miesiącach tego roku i spodziewane podwyżki stóp procentowych spowodowały spadek zaufania konsumentów w dużej części Europy, w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech i Francji.
Skutki inflacji po stronie podażowej europejskiego rynku przewozów drogowych, zwłaszcza wzrost cen oleju napędowego, doprowadziły do znacznego wzrostu stawek w I kwartale br. Wojna na Ukrainie i wynikające z niej ograniczenie dostaw ropy z Rosji doprowadziły do dalszego wzrostu cen. Średnia ważona litra oleju napędowego w całej UE gwałtownie wzrosła od trzeciego kwartału 2021 r. W porównaniu z najniższym poziomem odnotowanym w czasie pandemii (1,10 euro w 2. kwartale 2020 r.) średnia ważona cena oleju napędowego w pierwszym kwartale br. była wyższa o 52,7%.
Podczas gdy najbardziej widocznym skutkiem wojny na Ukrainie był wzrost cen paliw, konflikt pogłębił również niedobór kierowców w Europie, podnosząc koszty pracy i wywierając większą presję na wzrost stawek. Z nowych danych IRU wynika, że w ubiegłym roku w Europie odnotowano aż 425 000 nieobsadzonych stanowisk pracy dla kierowców. Braki te pogłębiła wojna, ponieważ w 2021 r. w Europie pracowało ponad 228 000 kierowców ciężarówek spoza UE, wielu z Ukrainy i Białorusi.
Kolejną istotną zmianą, jaka zaszła w pierwszym kwartale jest wejście w życie w lutym nowych zasad Pakietu Mobilności UE. Jego wpływ na koszty i stawki są nadal ograniczone, ponieważ 22 z 27 krajów UE spóźnia się z wdrażaniem nowych przepisów dotyczących delegowania kierowców zagranicznych, w tym dotyczących wynagradzania kierowców, oraz nowych zasad dostępu do rynku i zawodu. Wpływ tych nowych zasad na europejskie stawki frachtu drogowego będzie bardziej wyraźny w kolejnych kwartałach.
Perspektywy na 2022 r. są takie, że inflacja w większości gospodarek utrzyma się, a ceny paliw utrzymają się na wysokim poziomie, więc stawki frachtowe w całej Europie najprawdopodobniej pozostaną na wyższym poziomie, a nawet mogą nadal rosnąć w kolejnych kwartałach, przynajmniej do końca roku.
Ponieważ jednak szersze skutki wyższej inflacji zaczynają ograniczać popyt konsumpcyjny, a banki centralne prawdopodobnie podniosą stopy procentowe, aby powstrzymać inflację, w tym roku należy się spodziewać znacznego spadku zagregowanego popytu, co może się przełożyć na spadek wolumenu przewozów drogowych w ciągu roku, a tym samym zahamować wzrost stawek, gdy większa zdolność przewozowa będzie konkurować o mniejszą liczbę ładunków.
Źródło: IRU
Utworzona: 2022-06-09