Nie wszystko, co pociąga za sobą zmiana naszej strategii zrównoważonego biznesu, jest dla nas nowością. Wcześniej osiągnęliśmy wiele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nasza oferta pojazdów obejmuje ciężarówki i autobusy z napędem elektrycznym na wszystkich rynkach, a w najbliższej przyszłości będzie ich znacznie więcej. Pod koniec 2019 roku ogłosiliśmy nasz cel: sprzedaż wyłącznie pojazdów neutralnych pod względem emisji CO2 w Ameryce Północnej, Europie i Japonii od roku 2039. Nasza „dwutorowa strategia” polega na wykorzystaniu dwóch uzupełniających się technologii zasilania układów napędowych: akumulatorów i wodorowych ogniw paliwowych. Podejmujemy też działania, aby nasza globalna produkcja była neutralna pod względem emisji CO2
– zapewnił Martin Daum, dyrektor generalny Daimler Truck.
Portfolio Daimlera w głównych regionach sprzedaży – Europie (Unia Europejska, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia), USA i Japonii – obejmuje już seryjnie produkowane pojazdy z napędem akumulatorowym. Autobus miejski eCitaro jest produkowany seryjnie od 2018 r., eActros świętował swoją światową premierę w 2021 r., a FUSO eCanter jest dostępny na rynku od 2017 r. W USA ma się wkrótce rozpocząć seryjna produkcja zasilanych akumulatorami modeli Freightliner eCascadia i eM2. Inne pojazdy, takie jak ciężarówka Gen H2 na wodór, są obecnie testowane jako prototypy.
Daimler Truck dąży również do osiągnięcia celu neutralności emisyjnej w produkcji do 2039 roku we wszystkich lokalizacjach i na wszystkich rynkach globalnych. Emisja gazów cieplarnianych spowodowana produkcją pojazdów i dostawami energii do zakładów ma zostać znacznie zredukowana lub – w miarę możliwości – całkowicie wyeliminowana dzięki zakupom zielonej energii elektrycznej lub zwiększeniu własnej produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
Także w tym obszarze są już pierwsze osiągnięcia. W roku 2022 wszystkie europejskie fabryki Daimler Truck osiągną neutralność emisyjną dzięki energii elektrycznej dostarczanej z odnawialnych źródeł. Do roku 2025 dołączą do nich wszystkie zakłady produkcyjne Daimler Trucks North America (DTNA). Dodajmy, że fabryka ciężarówek w Portland osiągnęła neutralność emisyjną już w 2020 r. i wykorzystuje zieloną energię elektryczną.
Równie ważna dla koncernu jest odpowiedzialność społeczna. Aby zapewnić poszanowanie praw człowieka w całym łańcuchu dostaw, grupa zobowiązuje się m.in. do przestrzegania wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka oraz jest uczestnikiem zainicjowanego przez ONZ programu Global Compact. Poprzez ciągły rozwój systemów bezpieczeństwa i wspomagania, m.in. technologię jazdy zautomatyzowanej, Daimler Truck realizuje swoją wizję jazdy, której celem jest „zero wypadków”.
Źródło: Daimler Truck