Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wielka trójka tworzy nową spółkę w celu budowy sieci ładowarek

Utworzona: 2022-07-11


Koncerny Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group rozpoczynają realizację wspólnego przedsięwzięcia w zakresie budowy europejskiej sieci punktów ładowania wysokiej mocy dla samochodów ciężarowych. Szefowie firm postawili ostatni krok na drodze do utworzenia spółki joint venture, której celem będzie budowa infrastruktury ładowania w Europie.

Jak zapowiadano w ubiegłym roku, spółka joint venture planuje utworzenie i uruchomienie w Europie co najmniej 1700 punktów ładowania wysokiej mocy, wykorzystujących zieloną energię elektryczną. Będą one położone przy autostradach i w ich pobliżu oraz w węzłach logistycznych. Trzej partnerzy, którzy będą mieli równe udziały w nowej spółce, zobowiązali się zainwestować w tym celu łącznie 500 milionów euro. Według informacji posiadanych przez zaangażowane firmy, jest to jak dotąd zdecydowanie największa inwestycja w infrastrukturę ładowania dla ciężkich samochodów ciężarowych i autobusów w Europie.

Nowa spółka chce wnieść istotny wkład w realizację Zielonego Ładu Unii Europejskiej, a tym samym osiągnięcie neutralności klimatycznej transportu towarowego do roku 2050. Jako tzw. operator stacji ładowania (CPO), podmiot będzie je zakładać i obsługiwać. Będzie działać jako firma prawnie niezależna. Jej oferta będzie adresowana do wszystkich operatorów flot ciężkich pojazdów użytkowych z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Siedzibą spółki będzie Amsterdam. Anja van Niersen, która stanie na czele nowej firmy, wniesie do niej swoje bogate doświadczenie w dziedzinie infrastruktury energetycznej i infrastruktury ładowania. Szefowa nowej spółki poprzednio pełniła funkcję przewodniczącej rady nadzorczej, a wcześniej prezesa zarządu dużego europejskiego dostawcy infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych.

Pionierska inicjatywa partnerów jest zarazem wezwaniem do działania przez innych graczy w branży, jak również dla rządów i ustawodawców, aby wspólnie osiągnąć europejskie cele klimatyczne poprzez szybką rozbudowę niezbędnej sieci ładowania oraz inwestycje w odnawialne źródła energii. Tworzona przez partnerów sieć punktów ładowania ma być dostępna dla operatorów flot w Europie niezależnie od marki – również to jest wyraźnym sygnałem dla innych.


Szefowie firm zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia (na zdjęciu od lewej: Martin Daum, prezes Daimler Truck, Christian Levin, prezes Traton Group i Martin Lundstedt, prezes i dyrektor zarządzający Volvo Group) wzywają pozostałych graczy rynkowych do pójścia ich śladem. Podkreślają, że to ważny impuls na drodze do osiągnięcia neutralności CO2 w europejskim transporcie do 2050 roku. Według przewidywań, w najbliższych latach popyt na samochody ciężarowe i autobusy turystyczne z akumulatorowym napędem elektrycznym będzie szybko wzrastał. Wspólne przedsięwzięcie ma służyć międzybranżowej współpracy, która umożliwi opracowanie rozwiązań w zakresie ładowania zgodnie z potrzebami przewoźników i kierowców.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels