Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Sprawdzą na drogach, czy zasięg 500 km jest realny

Utworzona: 2022-09-15


Firmy Amazon i Rhenus podpisały ze spółką Mercedes-Benz Trucks list intencyjny dotyczący przekazania do testów elektryczno-akumulatorowego modelu eActros LongHaul z przewidywanym zasięgiem 500 km. Pojazdy trafią do nich w 2023 roku i będą wykorzystywane w realnych operacjach transportowych.

Pierwsze prototypy eActrosa LongHaul przechodzą już intensywne testy. Jeszcze w tym roku rozpoczną się testy na drogach publicznych. Uruchomienie produkcji seryjnej zaplanowano na 2024 rok.

Amazon i Rhenus planują przetestować eActrosa LongHaul w ramach projektu „Wysokowydajne ładowanie dla transportu długodystansowego” (HoLa), realizowanego pod auspicjami niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego VDA. Celem projektu HoLa jest rozwój, eksploatacja i wsparcie naukowe wysokowydajnej infrastruktury ładowania dla akumulatorowych ciężarówek dalekobieżnych. Oprócz koncernu Daimler Truck w projekt zaangażowani są także inni partnerzy z branży przemysłowej i badawczej.


Rhenus, dostawca usług logistycznych, będzie eksploatować ciężarówkę w wielu obszarach zastosowań, aby móc zdobyć jak najwięcej doświadczeń. W tym celu pojazd będzie wykorzystany m.in. do transportu kontenerów morskich oraz w połączeniu z naczepą skrzyniowo-plandekową.

Stacje ładowania typu CCS zostaną początkowo zainstalowane w kilku miejscach wzdłuż autostrady A2 między Berlinem a Nadrenią Północną-Westfalią. W miarę postępu prac w wybranych lokalizacjach zostaną zainstalowane stacje z system ładowania megawatowego (MCS). Koncern Daimler Truck jest zaangażowany w rozwój nowego standardu ładowania MCS jako aktywny członek CharIN - globalnego stowarzyszenia na rzecz standaryzacji infrastruktury ładowania.

Wybrane lokalizacje punktów ładowania wzdłuż autostrady A2 obejmują zarówno obszary w bezpośrednim sąsiedztwie trasy, jak i centra logistyczne. W ten sposób system będzie można przetestować w warunkach rzeczywistych i uzyskać opinie użytkowników. Jednym z celów projektu jest sprawdzenie możliwości szybkiego ładowania ciężarówek akumulatorowych, które nie powinno trwać dłużej niż wymagany przepisami czas dziennej przerwy kierowcy wynoszący 45 minut.

Użytkownikom ciężarówek będzie cały czas towarzyszył zespół ekspertów Mercedes-Benz Trucks. Informacje i opinie od kierowców będą zbierane w formie wywiadów i kwestionariuszy, a następnie oceniane pod kątem dalszego rozwoju prototypów i technologii ładowania. W ciężarówkach zostaną zainstalowane przyrządy pomiarowe, które będą zbierać dane podczas jazdy i przesyłać je do producenta. Wybrane dane zostaną następnie udostępnione zaangażowanym instytucjom badawczym.

Baterie stosowane w eActrosie LongHaul wykorzystują technologię ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), które charakteryzują się m.in. długą trwałością i większą energią użytkową niż baterie litowo-jonowe. Akumulatory można naładować od 20 do 80% w czasie krótszym niż 30 minut na stacji o mocy ok. 1 MW.

Wg zapewnień producenta, eActros LongHaul będzie miał zasięg ok. 500 km, co w połączeniu z możliwością ładowania megawatowego zapewnia uzyskanie porównywalnych parametrów eksploatacyjnych z konwencjonalnymi ciężarówkami, a tym samym umożliwia pracę na dwie zmiany. Pojazd charakteryzuje się również wyjątkowo dobrze wyważonym układem napędowym, zapewniającym bardzo przyjemne wrażenia z jazdy. Jest wyposażony w liczne funkcje bezpieczeństwa.

Tzw. prototyp koncepcyjny eActrosa LongHaul będzie główną atrakcją na stoisku Mercedes-Benz Trucks podczas wrześniowych targów IAA Transportation w Hanowerze.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels