Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Tego jeszcze nie było...

Utworzona: 2022-10-29


Na tegorocznych targach Bauma w Monachium Mercedes-Benz Trucks zaprezentował kilka elektrycznych ciężarówek dla sektora budowlanego, w tym prototypowego eActrosa LongHaul wyposażonego w elektryczną przystawkę odbioru mocy do obsługi naczep, takich jak wywrotki.

Mniej więcej jedna piąta samochodów ciężarowych Mercedes-Benz sprzedawanych w Europie należy do segmentu budowlanego – jest to więc z punktu widzenia producenta drugi co do wielkości segment produktowy, po transporcie dalekobieżnym. Odgrywa on zatem także szczególną rolę w elektryfikacji transportu ciężarowego. W 2030 r. nawet 60% wolumenu sprzedaży Daimler Truck na rynkach UE30 mają stanowić pojazdy użytkowe, które podczas jazdy są neutralne pod względem emisji CO2.

Pracujemy nad stworzeniem portfolio w pełni neutralnego pod względem emisji CO2 – obejmującego także wymagający segment budowlany. Tu szczególnie pożądane są uniwersalne, wytrzymałe i wydajne samochody ciężarowe. Ze względu na różnorodność zastosowań, ich elektryfikacja jest zagadnieniem bardzo złożonym. Dlatego kluczową rolę odgrywa dla nas partnerska kooperacja między producentami samochodów a wytwórcami zabudów
– zwraca uwagę Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.

We współpracy z monachijskim producentem wywrotek, firmą MEILLER, opracowano elektryczną przystawkę odbioru mocy do obsługi naczep. To efektywny napęd dla wyposażenia hydraulicznego używanego na placu budowy, jak w przypadku naczep-wywrotek czy z ruchomą podłogą. System ten, opracowany do eActrosa LongHaul i zaprezentowany na targach w wersji prototypowej, ma na wyjściu moc ciągłą 58 kW (w wersji seryjnej ma być znacznie większa), a moment obrotowy wynosi ok. 300 Nm.


Elektryczna przystawka za pomocą falownika, zamontowanego na tylnej ścianie kabiny, przekształca prąd stały z sieci wysokonapięciowej w przemienny. Zasilany nim dodatkowy silnik elektryczny napędza pompę, która z kolei generuje moc hydrauliczną niezbędną do obsługi naczepy. Zalety nowego rozwiązania w porównaniu z dotychczasowym, bazującym na napędzie wysokoprężnym, to całkowita lokalna neutralność pod względem emisji CO2 oraz znacznie cichsza praca, co jest szczególnie istotne w miastach. Kompaktowa konstrukcja systemu pozwala stosować eActrosa także z naczepami standardowymi – to duże udogodnienie dla firm, które używają pojazdu do różnych zadań.

Przypomnijmy, eActros LongHaul w wersji seryjnej będzie uzyskiwał zasięg ok. 500 km oraz umożliwi ładowanie wysoką mocą. W ciężarówce zastosowano akumulatory z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP), które odznaczają się długą trwałością i większą energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około 1 megawata, akumulatory seryjnego pojazdu będzie można naładować z poziomu 20 do 80% w czasie krótszym niż 30 minut. "Elektryk" wraz z komponentami ma spełniać takie same wymogi wytrzymałościowe, jak konwencjonalny Actros: przebieg 1,2 mln km w ciągu 10 lat eksploatacji. Gotowość do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024.


Na targach Bauma pokazano również prototyp Battery-Electric Arocs wyposażony w elektryczną zabudowę betonomieszarki firmy Liebherr Mischtechnik, która poprzez odpowiednią przystawkę odbioru mocy czerpie energię z akumulatorów Arocsa, a jej nominalna pojemność wynosi 9 m3. Jak podaje grupa Paul, która przeprowadza elektryfikację ciężarówek Mercedes-Benz, elektryczny układ przeniesienia napędu ma moc ciągłą ponad 300 kW, a maksymalną powyżej 400 kW. Bateryjno-elektrycznego Arocsa, który dysponuje przyszłościową instalacją elektryczną 800 V, można skonfigurować z sześcioma lub siedmioma pakietami akumulatorowymi (każdy z energią użyteczną 60 kWh). Według danych firmy Paul, zasięg kilometrowy znacznie przekroczy 200 km. Przy sześciu pakietach akumulatorowych ładowanie z 20 do 80% przy użyciu 150-kilowatowej stacji ładowania trwa ok. 1,5 godziny. Od końca 2023 r. dostępne będą, w ramach małej serii, konfiguracje 4- i 3-osiowe pod betonomieszarkę Liebherr, skrzynię ładunkową i wywrotkę.

Źródło: Daimler Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels