Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Europejskie stawki frachtu drogowego ponownie w dół

Utworzona: 2022-11-08


Światło dzienne ujrzał raport porównawczy stawek frachtu drogowego w Europie za III kwartał, opracowany przez Transport Intelligence, Upply i IRU.

Europejskie stawki frachtu drogowego spadają po osiągnięciu kolejnego rekordowego poziomu w III kwartale. Z całości raportu płyną następujące wnioski:

🚩Rynek dostosowuje się do wyższych kosztów: mniejsze podwyżki stawek odnotowane w tym kwartale zarówno w przypadku zleceń spotowych jak i kontraktowych oznaczają, że rynek dostosował się do wyższych kosztów; jednocześnie z powodu rosnących kosztów produkcji i spadającej siły nabywczej konsumentów maleje presja powodująca dotychczasowy wzrost stawek.
🚩 Niemcy-Polska: Stawki spotowe na trasie z Duisburga do Warszawy są teraz o 23,2% wyższe niż stawki kontraktowe, co stanowi jedną z największych różnic w Europie.
🚩 Kontrakty produkcyjne w Niemczech: Rosnące koszty energii i niepewności dotyczące dostaw energii powodują trudności dla niemieckiego sektora przemysłowego. Doprowadziło to do osłabienia niemieckiego przemysłu wytwórczego, o czym świadczy spadek wskaźnika PMI dla przemysłu do średniej wartości 48,7 w III kwartale, czyli o 5,1 pkt kwartał do kwartału. To pierwsza wyraźna oznaka, że popyt ze strony na usługi transportowe ze strony niemieckiego przemysłu będzie maleć.
🚩Zakłócenia w produkcji w Wielkiej Brytanii: Ceny energii elektrycznej w dostawach terminowych w Wielkiej Brytanii wzrosły o ponad 500% rok do roku, podczas gdy w samym sierpniu ceny wzrosły o 64,2%. Chociaż trudno przewidzieć skutki wynikające z niepewnego rynku dostaw energii w Europie, możliwe jest, że zimą w Wielkiej Brytanii nastąpią przerwy w produkcji, co zmniejszy popyt na usługi frachtu drogowego.
🚩Popyt na kierowców: od stycznia do września w głównych krajach europejskich (Francja, Hiszpania, Niemcy, Rumunia, Polska i Dania) stale rośnie zapotrzebowanie na kierowców (+44%). Prognozuje się, że w 2026 r. niedobór będzie znacznie większy, a we Francji może się zwiększyć siedmiokrotnie.
🚩 Wczesne zbiory w Hiszpanii: w niektórych obszarach Hiszpanii odnotowano najbardziej suche lato od ponad 1200 lat. Tam, gdzie winogrona zwykle zbierano w połowie września, wielu hodowców musiało rozpocząć zbiory już w sierpniu. Spowodowało to większy niż zwykle popyt na usługi transportowe w III kwartale, ale w konsekwencji należy się spodziewać niższego niż zwykle popytu w IV kwartale.
🚩 Zmniejszona zdolność przewozowa transportu rzecznego: z powodu suszy w Europie zmniejszyła się zdolność przewozowa w transporcie śródlądowym, co z kolei zwiększyło zapotrzebowanie na fracht drogowy i przyczyniło się do wzrostu stawek na niektórych trasach. Wysokie temperatury latem wpłynęły również na produkcję rolną na całym kontynencie, a wielu sektorach rolnictwa spodziewane są rekordowo niskie zbiory.
🚩Trasa Paryż-Madryt: Wszystkie stawki frachtu na 1270-kilometrowej trasie z Paryża do Madrytu osiągnęły nowy rekord wszech czasów. Stawki kontraktowe dla ładunków właściwych na trasie z Madrytu do Paryża wynoszą obecnie średnio 1570 euro za przejazd (1,24 euro/km), co oznacza wzrost o 2,7% kwartał do kwartału i 21,8% rok do roku.
🚩Trasy austriackie: Z powodu rosnących cen paliwa stawki kontraktowe wzrosły najbardziej na trasach austriackich, ale stawki na rynku spotowym również dość szybko dostosowały się do kosztów paliwa. Średni wzrost kw/kw na austriackich trasach importowych był ponad dwukrotnie wyższy niż średnia europejska zarówno na rynku spotowym, jak i kontraktowym.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels