Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Jak rozliczać nadgodziny i/lub ryczałty kierowców w transporcie międzynarodowym i krajowym

Utworzona: 2022-11-10


Odpowiedź na to i wiele innych pytań uzyskacie podczas bezpłatnego webinaru, który odbędzie się 15 listopada 2022 r. o godz. 10:00.

Podejście do rozliczania nadgodzin i ryczałtów kierowców w transporcie międzynarodowym i krajowym mocno zmieniło się w 2022 roku, kiedy w życie weszły przepisy Pakietu Mobilności. Jesteś gotowy na 2023 rok?

Ile kierowca może pracować?

Zgodnie z art. 11 Ustawy o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r., czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 i 3–5.

Zostały wyszczególnione 3 normy:
1. norma dzienna: 8 godzin;
2. norma tygodniowa: przeciętnie 40 godzin;
3. przeciętnie 5-dniowy tydzień pracy.

Zgodnie z artykułem 15 Ustawy o czasie pracy kierowców:

1. Do kierowców wykonujących przewóz drogowy mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę – w ramach systemu równoważnego czasu pracy.

WAŻNE! Sprawdź czy w dokumentach wewnątrzzakładowych znajdują się zapisy dotyczące systemu czasu pracy kierowców i czy jest to system równoważny. Tylko w takim przypadku wymiar czasu pracy można wydłużyć do 12 godzin na dobę.

2. W systemie równoważnego czasu pracy wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.

Oznacza to, że w systemie podstawowym można planować 8 godzin w dniach roboczych, a w systemie równoważnego czasu pracy można planować w zakresie od 0 do 12 godzin. W przypadku, gdy wymiar czasu pracy jest mniejszy niż 8 godzin, praca w godzinach nadliczbowych to praca powyżej 8 godzin (normy dziennej).

Co to jest praca w godzinach nadliczbowych?

Zgodnie z artykułem 20 Ustawy o czasie pracy kierowców, praca wykonywana ponad obowiązujące normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad dobowy przedłużony wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego kierowcę systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.

Uzyskasz odpowiedzi na pytania:

• kiedy wypłacamy 50% a kiedy 100% dodatku za nadgodziny?
• jak i kiedy oddajemy wolne za nadgodziny?
• ile może wynosić limit godzin nadliczbowych dla kierowców w roku?
• jak wytłumaczyć i rozliczać dobę pracowniczą?
• kiedy ryczałt, a kiedy nie?
• jak i czy rozliczać ryczałty w transporcie krajowym?
• jak rozliczać ryczałty w transporcie międzynarodowym przy przewozach bilateralnych i na potrzeby własne?
• jak rozliczać ryczałty w transporcie międzynarodowym przy przewozach cross-trade i kabotażowych?

Podczas webinaru porównane zostaną również stawki za nadgodziny w 2022 i 2023 r. Porozmawiamy o tym, jak ustalić wysokość ryczałtu, kiedy zastosować tę formę rozliczenia, jak rozliczać je w transporcie krajowym, a jak w transporcie międzynarodowych przy różnych opcjach przewozów.

Webinar zainauguruje VI edycję Akademii Czasu Pracy.

Spotkanie poprowadzi Maciej Kabaciński. Aby wziąć udział w bezpłatnym wydarzeniu, zarejestruj się TUTAJ 📌

Dla wszystkich uczestników przygotowano prezenty w formie kalkulatora ryczałtów na 2023 oraz prezentacji, która uporządkuje Twoją wiedzę z zakresu rozliczania nadgodzin i ryczałtów kierowców w 2022/2023 r.!
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels