Ile kierowca może pracować?
Zgodnie z art. 11 Ustawy o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r., czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 i 3–5.Zostały wyszczególnione 3 normy:
1. norma dzienna: 8 godzin;
2. norma tygodniowa: przeciętnie 40 godzin;
3. przeciętnie 5-dniowy tydzień pracy.
Zgodnie z artykułem 15 Ustawy o czasie pracy kierowców:
1. Do kierowców wykonujących przewóz drogowy mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę – w ramach systemu równoważnego czasu pracy.
WAŻNE! Sprawdź czy w dokumentach wewnątrzzakładowych znajdują się zapisy dotyczące systemu czasu pracy kierowców i czy jest to system równoważny. Tylko w takim przypadku wymiar czasu pracy można wydłużyć do 12 godzin na dobę.
2. W systemie równoważnego czasu pracy wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.
Oznacza to, że w systemie podstawowym można planować 8 godzin w dniach roboczych, a w systemie równoważnego czasu pracy można planować w zakresie od 0 do 12 godzin. W przypadku, gdy wymiar czasu pracy jest mniejszy niż 8 godzin, praca w godzinach nadliczbowych to praca powyżej 8 godzin (normy dziennej).
Co to jest praca w godzinach nadliczbowych?
Zgodnie z artykułem 20 Ustawy o czasie pracy kierowców, praca wykonywana ponad obowiązujące normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad dobowy przedłużony wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego kierowcę systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.Uzyskasz odpowiedzi na pytania:
• kiedy wypłacamy 50% a kiedy 100% dodatku za nadgodziny?
• jak i kiedy oddajemy wolne za nadgodziny?
• ile może wynosić limit godzin nadliczbowych dla kierowców w roku?
• jak wytłumaczyć i rozliczać dobę pracowniczą?
• kiedy ryczałt, a kiedy nie?
• jak i czy rozliczać ryczałty w transporcie krajowym?
• jak rozliczać ryczałty w transporcie międzynarodowym przy przewozach bilateralnych i na potrzeby własne?
• jak rozliczać ryczałty w transporcie międzynarodowym przy przewozach cross-trade i kabotażowych?
Podczas webinaru porównane zostaną również stawki za nadgodziny w 2022 i 2023 r. Porozmawiamy o tym, jak ustalić wysokość ryczałtu, kiedy zastosować tę formę rozliczenia, jak rozliczać je w transporcie krajowym, a jak w transporcie międzynarodowych przy różnych opcjach przewozów.
Webinar zainauguruje VI edycję Akademii Czasu Pracy.
Spotkanie poprowadzi Maciej Kabaciński. Aby wziąć udział w bezpłatnym wydarzeniu, zarejestruj się TUTAJ 📌
Dla wszystkich uczestników przygotowano prezenty w formie kalkulatora ryczałtów na 2023 oraz prezentacji, która uporządkuje Twoją wiedzę z zakresu rozliczania nadgodzin i ryczałtów kierowców w 2022/2023 r.!