Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

7 mitów dotyczących akumulatorów w ciężarówkach elektrycznych

Utworzona: 2023-01-08


Obecnie wokół ciężarówek elektrycznych narosło wiele mitów i nieporozumień a większość dotyczy akumulatorów i ich wpływu na środowisko.

Aby móc podejmować świadome decyzje i dobrze inwestować, trzeba wiedzieć, jak odróżnić fakty od mitów. Oto siedem popularnych mitów na ten temat:

🚩1. Akumulatory w ciężarówkach elektrycznych mają tak duży wpływ na klimat w porównaniu z ciężarówkami z silnikiem Diesla, że nadal nie warto w nie inwestować.

Podczas eksploatacji ciężarówki elektrycznej jej wpływ na klimat jest bardzo niski, natomiast na etapie produkcji jest on stosunkowo wysoki. Wynika to z faktu, że proces produkcyjny zużywa więcej energii, a zatem produkcja pojazdu elektrycznego wywiera znacznie większy wpływ na klimat niż odpowiednik z silnikiem Diesla. Ale jeśli akumulatorowa ciężarówka elektryczna jest zasilana energią elektryczną wytwarzaną ze źródła odnawialnego, jej wpływ na klimat będzie mniejszy niż ciężarówki z silnikiem Diesla już po przejechaniu 100 000 km, czyli odległości, jaką pojazd zwykle pokonuje się w ciągu zaledwie jednego roku.

Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie oceny cyklu życia, która uwzględnia wpływ na środowisko przez cały okres użytkowania pojazdu, a nie tylko na etapie produkcji. Jednocześnie prowadzone są inwestycje w produkcję baterii wykorzystując w 100% energię odnawialną, a w ostatnich latach poczyniono wymierne postępy w tym zakresie.

🚩2. Ograniczona dostępność zielonej energii powoduje, że ładowanie pojazdów elektrycznych nie będzie przyjazne dla środowiska.

Korzyści dla klimatu, jakie płyną z eksploatacji pojazdu elektrycznego zależą od dostępu do ekologicznej energii elektrycznej. W krajach bez dostępu do zielonej energii elektrycznej nie będzie żadnych korzyści klimatycznych. Istnieje jednak kilka innych ważnych czynników środowiskowych, które należy wziąć pod uwagę w przypadku pojazdów elektrycznych. Należą do nich m.in. brak emisji spalin, redukcja hałasu, lepsze środowisko pracy, znaczna poprawa lokalnej jakości powietrza czy możliwość transportu towarów w strefach zeroemisyjnych.

Należy tez pamiętać, że dostępność zielonej energii elektrycznej na całym świecie stale rośnie. W 2020 r. udział energii odnawialnej w UE wzrósł do 37% z 34% w 2019 r., a globalny udział energii odnawialnej wyniósł 29%, w porównaniu do 27% w 2019 r. W 2021 r. podaż energii elektrycznej na całym świecie zaczęła rosnąć szybciej niż kiedykolwiek. Według Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), do 2026 roku energia odnawialna będzie odpowiadać za prawie 95% wzrostu światowych zasobów energetycznych.

🚩3. Baterii elektrycznych w samochodach ciężarowych nie można ponownie wykorzystać ani poddać recyklingowi.

Obie opcje są dziś możliwe, a rozwój i inwestycje w tej dziedzinie nabierają tempa wraz z rosnącą ilością akumulatorów. Na całym świecie obowiązują również nowe przepisy, w tym dyrektywa w sprawie baterii w Europie, która określa odpowiedzialność producenta za ponowne użycie i recykling. Gdy pojemność baterii ciężarówki osiągnie określony próg, można jej użyć na krótszych trasach lub przenieść do pojazdu o mniejszym tonażu.

Gdy pojemność baterii spadnie poniżej poziomu użytecznego, istnieje kilka opcji. Na przykład akumulator można zregenerować, aby działał jak nowy. Oczekuje się, że równie ważnym zastosowaniem będzie renowacja lub ponowne wykorzystanie baterii w domowych lub przemysłowych magazynach energii. Recykling będzie ostatnim krokiem w wykorzystaniu cennych materiałów baterii.

🚩4. Najlepiej poczekać na przyszłe inwestycje w zielone ciężarówki lub do czasu, aż ciężarówki zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi zastąpią ciężarówki akumulatorowe.

Pojazd zasilane akumulatorami i ogniwami paliwowymi wzajemnie się uzupełniają, więc aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom potrzebne są obie technologie. Wybór najlepszego rozwiązania zależy od rodzaju transportu, potrzeb klientów i lokalnych warunków wstępnych, takie jak dostępna infrastruktura.

W przypadku najbardziej energochłonnych zadań, takich jak transport ciężkich ładunków i transport długodystansowy, najlepszym wyborem są ciężarówki zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Jednak obecnie nie są jeszcze w pełni dostępne, choć sytuacja ta zmieni się w nadchodzących latach. Z drugiej strony ciężarówki akumulatorowe są już teraz bardzo konkurencyjne i za kilka lat mogą być bardziej opłacalne niż ciężarówki z silnikiem Diesla.

Pojemność energetyczna akumulatorów jest ważnym czynnikiem decydującym o zasięgu. Wraz z ciągłym rozwojem akumulatorów i rosnącą infrastrukturą ładowania, duża część transportu towarowego w Europie może być już teraz realizowana za pomocą elektrycznych samochodów ciężarowych.

🚩5. W procesie produkcji baterii dochodzi do łamania praw człowieka.

Bateria elektryczna jest produkowana z różnych surowców, a wiele z nich pochodzi z kopalń. Ważnym wspólnym składnikiem akumulatorów litowo-jonowych jest kobalt. W ostatnich latach wydobycie tych surowców wywołało kontrowersje z powodu łamania praw człowieka i praw pracowniczych w krajach takich jak Demokratyczna Republika Konga. Sektor motoryzacyjny współpracuje od kilku lat, aby zapewnić, że dostawcy przestrzegają praw człowieka, dbają o środowisko i kierują się etyką biznesową.

🚩6. Spadająca wydajność akumulatorów w zimnym klimacie sprawia, że elektryczne ciężarówki są mniej opłacalne.

Wpływ temperatury jest mniejszy niż się powszechnie uważa. W niektórych ciężarówkach dostępne są funkcje, które pomagają utrzymać akumulatory w optymalnej temperaturze (+25 stopni Celsjusza). Na przykład w przypadku marki Volvo utrata zasięgu przy -10 stopniach Celsjusza wynosi około 3%. Przy -20 stopniach Celsjusza zasięg spada o około 10%. Należy zauważyć, że niskie temperatury zwiększają zużycie energii, niezależnie od układu napędowego, m.in. z powodu ogrzewania kabiny, i dlatego zawsze wpływają na zasięg pojazdu.

🚩7. Jeśli wszystkie pojazdy mają być zelektryfikowane zabraknie surowców do produkcji baterii.

Nie bez powodu producentom zależy na dostępie do różnych surowców. W perspektywie krótkoterminowej nie powinno to stanowić problemu, ale w dłuższej perspektywie konieczne jest poszukiwanie alternatywnych minerałów, zmniejszenie potrzebnych ilości i zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu. Wiele firm wyznacza sobie ambitne cele w zakresie emisji gazów cieplarnianych, aby spełnić porozumienie paryskie, a elektryczne ciężarówki z akumulatorami to dobry sposób na osiągnięcie tych celów.

Źródło: Volvo Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels