Dzisiejsza praca menedżera transportu nie należy do łatwych. Polega ona nie tylko na zaplanowaniu terminów załadunku i rozładunku towarów, ale również na zaplanowaniu całej trasy, z uwzględnieniem przepisów i ograniczeń dotyczących ruchu ciężkich pojazdów. Przy pomocą interaktywnej mapy zarządzający transportem musi znaleźć odpowiednie miejsca na odpoczynek, bezpieczne miejsca parkingowe oraz zabezpieczyć wszystkie płatności na trasie, w tym paliwo, opłaty drogowe, promy itp.
Pomimo doświadczenia, ryzyko pomyłki jest jednak stosunkowo duże, ponieważ czasami brakuje danych, a niektóre informacje mogą być nieaktualne, co może powodować błędy w pierwszej fazie planowania.
Co ciekawe, pomocne w tym przypadku okazują się rozwiązania stosowane w grach wideo. Podobnie jak wiele strategii rozgrywających z się w czasie rzeczywistym, które obejmują planowanie lub transport w firmach logistycznych, zadania kierownika transportu można potraktować jako element gry, ale z nieco bardziej skomplikowanymi wymaganiami.
Cel każdego rozwiązania AI jest jasny – uprościć, zredukować liczbę błędów, przyspieszyć wyniki, zwiększyć efektywność samego procesu i wyciągnąć z niego wnioski. Kluczem jest to, czy proces, którym normalnie sterują ludzie, można zdefiniować jako algorytm z możliwością samodzielnego uczenia się na podstawie zebranych danych. W Girtece, przy wsparciu firm zewnętrznych, takich jak Nexogen, możemy budować i symulować te procesy wyjaśnia Dainius Augutis, kierownik działu wsparcia funkcji transportu w Girteka.Rozwiązania AI wykorzystują dane i uczą się poprzez ich analizę. Girteka zbiera dane ze swoich ponad 9000 ciężarówek. Informacje wraz z dodatkowymi zmiennymi, jak standardy drogowe, bezpieczne miejsca parkingowe i stacje benzynowe, to podstawowe dane wejściowe dla systemu AI. To narzędzie określa najlepszą możliwą trasę dostawy ładunku, w tym wymagania klientów i potrzebne konfiguracje.
Dzięki niemu, w planowaniu transportu można uwzględniać takie wymagania jak przewidywany czas dojazdu, odległość czy emisje i optymalizować trasę na podstawie tych wskaźników. System jest aktualizowany co godzinę, więc w przypadku zmian trasy spowodowanych warunkami na drodze ponownie przelicza wszystkie dane i proponuje najlepsze rozwiązanie. Wszystkie informacje o tym, gdzie jechać, w którą stronę, gdzie odpocząć lub zatankować, dostarczane są kierowcy za pośrednictwem sprzętu Transics. W ten sposób kierowca jest pewien, że jedzie właściwą trasą i posiada wszystkie informacje, wcześniej zdefiniowane i uzgodnione w rozmowie z osobą zarządzającą transportem.
W praktyce dzięki rozwiązaniom AI, planowaniu prostej trasy ręcznie i za pomocą programu, nie tylko oszczędzamy czas i ograniczamy liczbę błędów. Możemy również ustalić indywidualne wymagania klienta pod względem czasu, odległości i emisji. Dla firm, które bardzo poważnie traktują zrównoważony rozwój, jest to cenna informacja. Jeden z ostatnich przykładów pokazuje, że podążanie wyznaczoną przez system trasą pozwoliło skrócić czas transportu o 10%, a zużycie paliwa i emisję o około 7%. Ponadto, jeśli chodzi o dopuszczalny ustawowy czas jazdy, w planowaniu trasy łatwo uwzględniać wszystkie lokalne przepisy.
To pierwszy krok na drodze do pełni cyfryzacji usług logistycznych, ale przy pomocy takich narzędzi możliwe jest przyspieszenie optymalizacji łańcuchów dostaw i osiągnięcie trwałych rezultatów.
Źródło: Girteka