Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Silnikowy pojazd dostawczy z 1899 roku

Utworzona: 2023-01-07


Ten środek transportu z Muzeum Mercedes-Benz jest prekursorem dzisiejszych samochodów dostawczych.

„Zbliżenia” – nazwa tej serii prezentacji opracowanej przez Muzeum Mercedes-Benz mówi sama za siebie. Każda część opowiada zaskakującą, ekscytującą lub zakulisową historię pojazdu. Tym razem odcinek jest poświęcony silnikowemu pojazdowi dostawczemu Daimlera z roku 1899.

Zwiększona moc

Wloty za przypominającą sito płytą to kanały powietrzne grzejnika rurowego wynalezionego przez pioniera motoryzacji Wilhelma Maybacha. Dzięki tej innowacji udało się znacznie poprawić chłodzenie silnika, a tym samym osiągi samochodów budowanych przez Daimlera. Chłodnica rurowa została po raz pierwszy zastosowana 125 lat temu w modelu Phoenix, a patent został zarejestrowany 24 grudnia 1897 roku. W grudniu tego samego roku na rynek wprowadzono silnikowe pojazdy dostawcze marki Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG).

Ewolucja

Firma DMG nie przestała ulepszać swoich modeli samochodów dostawczych. Eksponat znajdujący się w Sali Legend Nr. 1: „Pionierzy – wynalazek samochodu” w Muzeum Mercedesa-Benza powstał w 1899 roku, dwa lata po premierze tej rodziny modeli. Ten silnikowy pojazd dostawczy miał ładowność 500 kilogramów. Był napędzany dwucylindrowym silnikiem o mocy 4,1 kW (5,6 KM) i pojemności skokowej 1527 cm3, który rozwijał prędkość maksymalną 16 km/h. Dla porównania, w roku 1900 na liście sprzedaży figurują samochody użytkowe o ładowności od 800 do 3200 kilogramów i mocy od 2,9 kW (4 KM) do 5,9 kW (8 KM) z silnikiem dwucylindrowym i 4,4 kW (6 KM) ) do 8,8 kW (12 KM) z silnikiem czterocylindrowym.

Platforma innowacji z genami wozu konnego

W porównaniu z ilustracją z pierwszego ogłoszenia sprzedaży, pojazd szybko się zmienił. W 1897 roku był to jeszcze samochód dostawczy z silnikiem pod siedzeniem i wolnostojącą kolumną kierownicy. Egzemplarz muzealny z 1899 roku ma silnik umieszczony nad przednią osią, osłonięty wysoką maską. Bezpośrednio pod nim znajduje się chłodnica rurowa z korbą rozruchową pośrodku. Te innowacyjne detale kontrastują z tradycyjnymi cechami konstrukcyjnymi: kierowca siedział na otwartej ławce bez ochrony przed warunkami atmosferycznymi, która przypomina miejsce pracy woźnicy rozwożącego towary swoim koniem i wozem. Niemniej jednak silnikowy pojazd dostawczy wyraźnie reprezentował odejście od ery powozów konnych: przed kierowcą znajduje się pionowa kolumna z drewnianą kierownicą. Na zewnątrz, po prawej stronie, znajduje się dźwignia zmiany biegów w otwartej bramce zmiany biegów oraz duży klakson.

Przeniesienie napędu i gumowe koła

Moc silnika przekazywana była na tylne koła za pomocą dwóch kół łańcuchowych i dwóch łańcuchów rolkowych. To odróżnia ten transporter od produkowanych od 1896 roku ciężarówek DMG z napędem zębatym. Drewniane koła szprychowe są znacznie większe z tyłu niż z przodu i posiadają gumowe opony. Była to funkcja zapewniająca prawdziwy komfort w pojazdach użytkowych pod koniec XIX wieku, ponieważ samochody dostawcze i ciężarowe często jeździły na drewnianych kołach ze stalowymi obręczami. W 1897 klienci musieli dopłacić 350 do 400 marek za taką opcję. W przypadku pojazdów o ładowności przekraczającej 1200 kilogramów, DMG odradzał stosowanie kół z gumowymi obręczami.

Pięciu zwycięzców

Prezentowany silnikowy pojazd dostawczy sprawdzał się doskonale jeżeli chodzi o wszechstronność. Jest to zaleta, która nadal charakteryzuje samochody dostawcze Mercedes-Benz. „Pojazdy biznesowe Daimlera to szczególna specjalność wśród pojazdów silnikowych”, reklamował Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) w 1897 roku. W ogłoszeniu sprzedaży podkreślono przestrzeń ładunkowa, którą można używać z zabudową furgonową, jako platformę lub z kanapami („na wycieczki i do przewozu osób”). Firma z siedzibą w Cannstatt oferowała pięć różnych silnikowego pojazdu dostawczego. Ładowność wynosiła od 500 do 2000 kg. Początkowo pojazdy były napędzane silnikami o mocy od 2,2 kW (3 KM) do 7,4 kW (10 KM).

Mini do maxi

Długość (3400 do 4600 milimetrów), szerokość (1700 do 1800 milimetrów) i waga (1000 do 2500 kilogramów) poszczególnych wersji różniły się w zależności od ładowności. Podkreślało to różnorodność tej niedawno wprowadzonej koncepcji pojazdu. Zaledwie rok wcześniej firma Benz & Cie. zaprezentowała porównywalny pojazd i zapoczątkowała nowy segment wprowadzając swój „samochód dostawczy”.

Tradycja budowy samochodów dostawczych

Historia sukcesu lekkich samochodów dostawczych Mercedesa-Benza obejmuje okres od pierwszych samochodów dostawczych z 1896 i 1897 r. po Sprintera, Vito i Citana. Ich poprzednicy zrewolucjonizowali ten segment logistyki dzięki silnikowi spalinowemu pod koniec XIX wieku. Dziś samochody dostawcze Mercedes-Benz reprezentują nową erę zrównoważonej i bezemisyjnej mobilności w transporcie towarów, usługach dostawczych i wielu innych.

Źródło: Mercedes-Benz Group
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels