Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kierowca nie zapali w trasie? Hiszpania planuje zakaz, a przewoźnicy mówią o absurdzie

Utworzona: 2025-10-07


Hiszpańska federacja przewoźników FENADISMER ogłosiła 3 października 2025 r., że złożyła poprawkę odrzucającą zapisy projektu nowej ustawy antynikotynowej przygotowywanej przez Ministerstwo Zdrowia.

W anteprojekcie przewidziano rozszerzenie zakazu palenia m.in. na pojazdy transportu zawodowego (ciężarówki i furgonetki), przy czym nie obejmuje on pojazdów prywatnych. Według federacji regulacja dotknęłaby ponad 360 tys. etatowych kierowców w Hiszpanii.

FENADISMER uzasadnia sprzeciw tym, że proponowany zakaz jest dyskryminujący i może być niekorzystny dla bezpieczeństwa ruchu. Obecne przepisy logicznie zakazują palenia w transporcie zbiorowym (autobusy, taksówki) ze względu na pasażerów. Nowy projekt miałby pójść dalej, zabraniając palenia w każdym pojeździe transportowym prowadzonym przez kierowcę-pracownika, nawet jeśli w kabinie przebywa on sam. Federacja wskazuje na niespójność: zakazu nie przewidziano dla aut prywatnych, gdzie narażenie osób trzecich (np. nieletnich) faktycznie może występować. Organizacja przypomina, że jednym z celów reformy jest wzmocnienie ochrony nieletnich i „odnormalizowanie” palenia w przestrzeniach współdzielonych. FENADISMER deklaruje poparcie dla takich ograniczeń tam, gdzie realnie są dzieci (szkoły, obiekty ochrony zdrowia, miejsca rozrywki), jednak podkreśla, że pojazdy towarowe są miejscem pracy wyłącznie kierowcy – nie mogą być prowadzone przez nieletnich ani nie przewożą ich jako pasażerów w ramach pracy.

Federacja zwraca też uwagę na praktyczne skutki. Zgodnie z przepisami o czasie pracy kierowcy mogą jechać do 4,5 godziny bez przerwy. Całkowity zakaz palenia w tym czasie – zdaniem FENADISMER – mógłby podnosić poziom stresu, rozdrażnienie i obniżać koncentrację, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo, nawet w razie zjazdu na postój, palenie miałoby być zakazane na stacjach, parkingach czy w przydrożnych lokalach, co w praktyce skłaniałoby kierowców do szukania miejsc „na uboczu”, zwiększając ryzyko wypadków i pożarów. W konkluzji FENADISMER wniosła o usunięcie spornego przepisu z projektu, określając go jako niepotrzebny, nieproporcjonalny i dyskryminujący wobec kierowców zawodowych. Na tym etapie to wciąż projekt (anteprojekt) procedowany przez Ministerstwo Zdrowia ostateczny kształt przepisów będzie znany po zakończeniu prac legislacyjnych.

Źródło: Fenadismer
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels