Ministerstwo Infrastruktury przyjęło szereg uwag zgłoszonych przez organizacje reprezentujące przewoźników. Do finalnej wersji rozporządzenia trafiły m.in.:
- zniesienie preferencji dla firm posiadających do 10 pojazdów – o refinansowanie może wnioskować każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty;- możliwość refinansowania do 10 pojazdów w pierwszym naborze oraz kolejnych w naborze uzupełniającym, jeśli pozostaną środki;
- doprecyzowanie definicji „uprawnionego przewoźnika drogowego” i „właściwego pojazdu”, co usuwa wcześniejsze niejasności interpretacyjne;
- ustalenie maksymalnej kwoty wsparcia na poziomie 3000 zł za pojazd;
elektroniczna obsługa wniosków przez ARiMR, co upraszcza proces dla przedsiębiorców;
- termin zakończenia programu ustalony na 31 sierpnia 2026 r., zapewniający przewoźnikom realny czas na złożenie wniosków.
To właśnie o te rozwiązania – równe zasady dostępu, jasne definicje i prostą ścieżkę aplikowania – TLP i ZMPD zabiegały w toku konsultacji publicznych. Dzięki konsekwentnym działaniom resort infrastruktury uwzględnił w dużej mierze stanowisko branży.
Zgodnie z rozporządzeniem, Główny Inspektor Transportu Drogowego w ciągu 10 dni od wejścia w życie przepisów ustali wykaz uprawnionych przewoźników i właściwych pojazdów, który przekaże do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). To właśnie ARiMR przeprowadzi nabór wniosków o refinansowanie. Informacja o jego rozpoczęciu zostanie opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej co najmniej dwa tygodnie przed startem naboru.
Publikacja rozporządzenia to nie tylko techniczny krok w realizacji Krajowego Planu Odbudowy, ale przede wszystkim realny efekt dialogu i współpracy między administracją a branżą transportową. Udało się osiągnąć kompromis, który zapewnia wszystkim przewoźnikom równy dostęp do wsparcia. To dowód, że konsekwentna współpraca organizacji branżowych przynosi wymierne efekty komentuje prezes TLP Maciej Wroński.
Pełne rozporządzenie TUTAJ
Źródło: TLP

