Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Ewicenter  Sp. z o .o.  (ITD-PIP)

Jak drobne błędy wpływają na ostateczne rozliczenia z kierowcą?

Utworzona: 2019-11-29


Prawo jest jedno, ale jego interpretacji wiele. Niektóre interpretacje to po prostu błędy, które popełniają zarówno przedsiębiorstwa transportowe, jak i firmy zawodowo zajmujące się rozliczaniem. Z czego wynikają te błędy? Które z nich wpływają na rozliczenia z kierowcą?

Kiedy wprowadzając prosty rachunek matematyczny 2+2, kalkulator pokazuje cyfrę 3, zdziwienie na naszych twarzach maluje się automatycznie. Jednak, jak się okazuje, zupełnie ono nie występuje w sytuacjach, kiedy programy rozliczające czas pracy kierowcy dokonują błędnych (ale skomplikowanych) wyliczeń dotyczących chociażby nadgodzin. Błędne stosowanie zaokrągleń, nieprawidłowe ustalanie okresów dobowych, podwójne zliczanie tych samych godzin pracy czy też pomijanie niektórych składników i okresów aktywności, to, jak się okazuje, sytuacja nagminnie się powtarzająca. Powtarzająca i… niestety świadoma. Tak, świadoma. Niektórzy bowiem zdają sobie sprawę z nieprawidłowości, jednak nadal posługują się kalkulatorem pokazującym wynik „3”. Przedstawiamy zatem 4 sytuacje, które mają bezpośredni wpływ na rozliczenia z kierowcą.


1. Niepotrzebne zaokrąglenia lub uśrednianie stawki w kwartalnym okresie rozliczeniowym

Różne narzędzia, czyli programy komputerowe do rozliczania, stosują niezależne interpretacje, sprzeczne ustawienia, które czasem są wynikiem zamierzchłych przyzwyczajeń, a czasem braku wiedzy. Nawet niewielkie zaokrąglenie na niekorzyść pracownika, w skali wypracowanych 180 czy też 200 godzin w miesiącu, powoduje zaniżenie wynagrodzenia o nawet 200 – 300 zł.

Taka kwota, w skali roku, czy nawet 3 lat roszczeniowych, daje spore rozbieżności i wywołuje tarcia na linii pracodawca-pracownik. Warto zrewidować swoje podejście do zapisów w umowach o pracę, ustawień narzędzi rozliczania czy weryfikacji kompetencji firmy zewnętrznej radzi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Nieświadomość błędów nie zwalnia z odpowiedzialności prawnej i moralnej przed pracownikiem. To pracodawca jest odpowiedzialny za prawidłowe warunki pracy, również za prawidłowe wynagrodzenia (pomimo, że zleca to innym). Automatyzacja procesów powinna dotyczyć maszyn i komputerów, ale nie osób nadzorujących tę pracę. Zaufanie poprzez kontrolę? Tak! Profesjonaliści wybierają świadomie rozwiązania, które deklarują pełną zgodność z przepisami i kontrolami ITD i PIP, ale czy zmienność tychże wytycznych nie powinna być poddana kontroli? Czy mnogość ustawień i brak nadzoru nad aktualizacjami programów wpływa na efekt wyliczeń programów kontrolnych i rozliczających? Niestety tak. Co jakiś czas warto zatem na kilku prostych przykładach zweryfikować tak podstawowe elementy jak obliczanie stawki godzinowej, czy wyrównanie płacy minimalnej ze składników prawnie zabronionych (ryczałty za pracę w nocy, nadgodziny czy dodatek stażowy).

2. Błędy w ustalaniu okresów dobowych, podwójne zliczanie tych samych godzin pracy, pomijanie nadgodzin w końcowym rozliczeniu wynagrodzenia


Poziom skomplikowania definicji przepisowych różnych elementów rozliczania kierowców sprawia, że komunikacja i rozumienie mechanizmów prawnych bywa utrudnione. Warto zwrócić uwagę na różnice pomiędzy znaczeniem okresu jazdy dziennej, obliczanego między odpoczynkami, a definicją doby, która zawsze trwa 24 godziny i nie może rozpoczynać się w trakcie trwającej poprzedniej doby!

Pomyłka w ustawieniach powoduje z jednej strony podwójne naliczanie pracy w okresach „nakładających się”, z drugiej np. podwójne naliczanie kary za przekroczenie czasu pracy, którego w rzeczywistości (w danej dobie) nie było, a jeszcze w innych przypadkach wykazanie pracy w sobotę (dzień wolny), podczas gdy powinna to być praca zaliczona jako nadgodziny do piątku. Co gorsza: obecnie takie problemy pojawiają się nawet w programach używanych przez służby kontrolujące kierowców. Warto zatem zweryfikować protokoły kontroli i jeżeli jest to zasadne, odwołać się od nich doradza Mariusz Hendzel.

3. Pomijanie składników uzupełniających normy pracy

Dotyczy to m.in. takich elementów jak: przestój czy też wyrównanie do minimalnej krajowej. Dywersyfikacja zasad w odrębnych ustawach i rozporządzeniach powoduje nieświadome popełnianie podstawowych błędów. Proste działania matematyczne, polegające na sumowaniu godzin pracy nie uwzględniają warunku, że niektóre z tych godzin muszą być rozliczane według innej stawki, lub też nie mogą być traktowane jako wynagrodzenie minimalne.

Najbardziej znaną sytuacją z tej grupy błędów to zaliczanie wynagrodzenia za nadgodziny zrekompensowane do minimalnej krajowej. Skutkiem jest zaniżenie wynagrodzenia o kilkadziesiąt, a czasem nawet o kilkaset złotych w miesiącu! przestrzega ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

4. Pomijanie okresów aktywności podczas dojazdu z bazy do zagranicznych parkingów lub baz

Czego oko nie widzi…To przysłowie zupełnie nie powinno mieć zastosowania w analizie czasu pracy kierowcy. Dojazd, np. busem albo samochodem osobowym, do ciężarówki stojącej gdzieś na parkingu w Europie, jest dla kierowcy zawodową aktywnością. Niestety zdarzenie to nie jest rejestrowane przez tachograf – chociażby dlatego, że w busach takowych urządzeń nie ma.

Zatem jeśli pracodawca i osoby odpowiedzialne za rozliczenie kierowców wiedzą, że ci dojeżdżają do swoich pojazdów innym środkiem transportu bez możliwości rejestrowania zdarzeń przez tachograf, powinni uwzględnić te godziny w wynagrodzeniu i odpowiednio je powiększyć. Brak tych składników zaniża należności, np. z tytułu pracy w dni wolne oraz ubezpieczeń i obowiązków podatkowych, co może zainteresować niepotrzebnie odpowiednie urzędy mówi Mariusz Hendzel.

O co ten hałas, skoro jest dobrze?

Po pierwsze – nie jest. Tak jak nie wolno płacić za nadgodziny „premią”, tak samo złe nazewnictwo czy identyfikacja składników płacowych, pomimo, że tak podają programy, którymi posługuje się służba kontrolna, są nadal… złe. Niezależnie od tego, czy rozliczenia prowadzone są wewnątrz firmy transportowej, czy też poprzez firmę zewnętrzną, to pracodawca ostatecznie będzie odpowiadał za nieprawidłowe rozliczenia z kierowcą. A kierowca, jak wiadomo, ma aż 3 lata na to, aby zgłosić swoje roszczenia względem pracodawcy do odpowiedniego organu. Dlaczego o tym wspominamy? Bo na przełomie roku wszyscy pochylamy się nad umowami, ustalaniem formy wynagradzania. Dobrze jest przy okazji, najzwyklej w świecie, sprawdzić swoje aktualne obliczenia. Poddać kontroli standardy, które poprzez nienadzorowane aktualizacje zmieniły swoje funkcjonowanie i już nie działają prawidłowo. To, co można wykonać teraz, to upewnić się, porównując bezpłatnie wyliczenia np. 1 miesiąca pracy w dwóch niezależnych „kalkulatorach” lub firmach rozliczających. Zarówno wersje DEMO programów jak i firmy oferujące rozliczanie ewidencji oferują takie bezpłatne usługi weryfikacji. Informacje uzyskane od jednej z największych firm profesjonalnie rozliczających kierowców wskazują, że mając dostęp do 3 niezależnych programów rozliczających ewidencje oraz do programów kontrolnych można wykryć niepokojące rozbieżności. Nie każdy taki dostęp do wielu programów posiada, ale można skorzystać z darmowego, próbnego wyliczenia w firmach, które to oferują. Producenci programów oferują testowe wyliczenia – warto skorzystać z porady producenta, który najlepiej wie, jak ustawić program optymalnie, zgodnie z bieżącymi wytycznymi. Czy wyniki będą różne – niestety tak. Dlatego warto to sprawdzić i świadomie dostosować umowy, zasady rozliczania teraz, gdy przygotowujemy wszyscy aneksy do umów, próbujemy znaleźć rozwiązanie dla wyższych kosztów płacy minimalnej w 2020 roku.

Nasza redakcja uzyskała deklarację od Kancelarii ITD-PIP, iż wszelkie zapytania w powyższym temacie do porównania wyliczeń można przesyłać na adres weryfikacja@itd-pip.pl Z zachowaniem tajemnicy danych, eksperci dokonają porównawczego rozliczenia z przesłanym „własnym” wyliczeniem. Akcja jest skierowana do czytelników eTransport.pl. Porównanie niezależnych wyliczeń do tych, które są prowadzone wewnętrznie lub przekazywane przez firmę rozliczającą, jest najlepszym sposobem na obiektywną weryfikację i ewentualnego wprowadzenia zmian, kiedy jeszcze nie jest na nie za późno. Dodatkowo, jeżeli sprawa z wyliczaniem nadgodzin, sumowania okresów dobowych jest kwestią sporną lub istnieje potrzeba zweryfikowania kilku poufnych informacji, można skorzystać z pomocy Eksperta pod adresem ekspert@itd-pip.pl (24/7).

ZROZUMIEĆ BRANŻĘ TRANSPORTOWĄ – ZAPROSZENIE NA KONFERENCJĘ

Kancelaria Transportowa ITD-PIP wraz z Patronami wydarzenia, m.in. redakcją portalu etransport.pl, ma zaszczyt zaprosić na I KONFERENCJĘ TRANSPORTOWĄ ITD-PIP, która odbędzie się 9 i 10 stycznia 2020 roku w Wiśle. To zdecydowanie najbardziej merytoryczne wydarzenie na początek 2020 roku, a do tego wstęp jest zupełnie bezpłatny!

Podczas konferencji eksperci z branży transportowej, prawnicy oraz radcy prawni poruszą niezwykle ważne kwestie związane z prawem transportowym! Uczestnicy dowiedzą się wszystkiego nt. dokumentów pracowniczych, zgodności z RODO, interpretacją doby, nieprawidłowych rozliczeń wynikających z niezgodnych z prawem interpretacji. Prelegenci w jasny i przejrzysty sposób przekażą informacje o tym, czego można spodziewać się w 2020 roku oraz jaką rzeczywistość rysuje nam Pakiet
Mobilności – bez zbędnego straszenia! Liczba miejsca ograniczona!

Zobacz więcej o Konferencji na www.konferencja-transportowa.pl
Do ulubionych
Ewicenter  Sp. z o .o.  (ITD-PIP)


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels