Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trucks & Machines

Automatyzacja przeładunków

Utworzona: 2021-02-21


Firma PTM Polska dostarcza naczepy wielu marek, jest znana m.in. z pojazdów wysokiej klasy z ruchomą podłogą. Poza tym opracowuje własne, interesujące rozwiązania.

Biuro projektowe jako dział badawczo-rozwojowy działa już ponad dwa lata i ma na swoim koncie szereg projektów. 14 października 2020 firma otrzymała z Urzędu Patentowego RP decyzję o patencie na „Przegrodę kompresującą do nadwozi naczep samowyładowczych”. Prototypowy pojazd miał być pokazany na targach w Niemczech i w Polsce, jednak miniony, pandemiczny rok oznaczał porażkę dla wszystkich eventów. Dzięki zastosowaniu dodatkowej przegrody ładunek może być skompresowany o około 30-40 proc., zależnie od gęstości i granulacji. Najlepiej przegroda sprawdza się przy alternatywnych paliwach z odpadów RDF lub innych sypkich towarach o niskiej gęstości.

Dodatkowa przegroda ruchoma, zagęszczająca ładunek – patent PTM Polska – jest przymocowana do zawiesi górnych na wózkach oraz umocowana na stalowych linkach wzdłuż naczepy. Dwie, elektryczne wciągarki znajdują się na zewnątrz, na przedniej ścianie pojazdu. W chwili załadunku od góry, ściana kompresująca jest umiejscowiona z tyłu naczepy. Następnie przesuwa się do przodu naczepy zagęszczając ładunek. Potem do wolnej przestrzeni z tyłu pojazdu ładowana jest dodatkowa partia, która nie będzie kompresowana, tak aby całość miała dopuszczalne przepisami 25-26 ton. Rozładunek za pomocą ruchomej podłogi, tej nieskompresowanej partii, następuje pierwszy, potem po uniesieniu przegrody wydostaje się na zewnątrz część skompresowana.

Inną nowością działu badawczo-rozwojowego jest ściana krocząca grawitacyjnie, nie podwieszona na wózkach u góry. Ściana montowana jest w pojazdach, które wożą ładunki o niskiej masie, np. trociny, zrębka lub torf. Warto dodać, że PTM Polska produkuje plandeki dla wszystkich naczep z ruchomą podłogą: podłogowe, boczne na ścianę, osłaniające, dachowe.


Będzie telematyka

PTM Polska pracuje nad PTM Control, czyli telematyką naczep z ruchomą podłogą. Telematyka umożliwi zdalną kontrolę połączenia z ciągnikiem, zamknięcia plandeki, ilości rozładunków, lokalizacji z historią przemieszczania pojazdu, podgląd temperatury oleju w układzie, podgląd nacisków na osie i czop, podgląd ciśnienia w oponach, podgląd ryglowania drzwi, test napięcia w skrzynce sterowniczej ruchomej podłogi.

Poza naczepami

Jak już pisaliśmy, PTM Polska opracowuje konstrukcje nie związane bezpośrednio z transportem drogowym. W ubiegłym roku uruchomiła stacjonarny system do odbioru trocin w zakładzie Ikei, o pojemności 150 m sześc. i długości 16 m. System buforuje trociny z ośmiu naczep na dobę (praca wahadłowa, rozładunek bezpośrednio do bufora), dozując ich ilość na zakład produkcji peletu. Poza tym PTM Polska opracowuje i wykonuje linie stacjonarne ruchomych podłóg, sortownie, kontenery na odpady bio, systemy szybkich załadunków palet w dużych fabrykach, takich jak piwowarski Żywiec i tytoniowy BAT.

Pomysły Stasa

Stas pozostaje główną marką w ofercie PTM Polska. Pod względem technicznym oferuje wiele ciekawych konstrukcji. Za przykłady mogą posłużyć: lej zintegrowany w progu do rozładunku zboża, belka nad drzwiami otwierana z dołu bezpiecznie dla kierowcy, pokrywy wewnętrzne drzwi (mniejszy nacisk ładunku, szczelne zamykanie). Dach Stas Fast Click System pozwala na jego zapinanie bez pasów na rurę ręcznie lub w wersji automatycznej za pomocą silnika elektrycznego do boku (Overquick Cramaro).

Nowa, gładka podłoga Cargo Floor 7 mm Dura Floor ma wytrzymałość, dzięki wzmocnionemu aluminium, niemal jak poprzednia 10 mm. Efektem jest mniejsza masa naczepy o 250 kg. Cargo Floor wprowadził również podłogę o 15 listwach 156 mm zamiast 21 o szerokości 112 mm, lżejszą i szybszą w montażu.

Naczepy mogą być wyposażone w dodatkowe systemy, które służą zwiększeniu bezpieczeństwa, komfortu kierowcy, a także efektywności zużycia paliwa i zmniejszeniu kosztów utrzymania pojazdu, takie jak traction help, optiturn, optiload. Pierwsza z nich, traction help, polega na unoszeniu pierwszej osi naczepy, przez co zwiększa się obciążenie tylnej osi ciągnika siodłowego, co skutkuje lepszą przyczepnością na drodze. Pozwala na łatwiejsze ruszanie na wzniesieniach lub na śliskich nawierzchniach pokrytych piaskiem, błotem, śniegiem, lodem. Traction help działa do 30 km/h, automatycznie opuszcza oś, gdy pojazd przekroczy ustawiony zakres prędkości. Zwiększa bezpieczeństwo poprzez zminimalizowanie liczby wypadków spowodowanych wychyleniem się tyłu naczepy.


Także do 30 km/h pracuje Optiturn, ktory zmienia promień skrętu przez podniesienie ostatniej osi i skrócenie rozstawu osi. W ten sposób polepsza sterowność zestawu na rondach, wąskich zaułkach, zatłoczonych ulicach. Zwiększa możliwość skrętu w trakcie cofania, także ogranicza zużycie opon i ich uszkodzenia.

Optiload funkcjonuje od 5 km/h, mierzy masę na osiach i automatycznie podnosi ostatnią oś naczepy, jeśli pierwsza i druga nie są w pełni obciążone. Zapobiega przeciążeniu ostatniej osi, pomaga zoptymalizować rozmieszczenie ładunku do maksymalnej, dopuszczalnej ładowności. W finalnym efekcie, dla użytkownika, pomaga uniknąć kar finansowych za nadmierne obciążenie osi napędowej ciągnika.

Tekst: Jacek Dobkowski
Źródło i zdjęcia: Trucks&Machines
Do ulubionych Trucks & Machines
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels