Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zero pytań o bezpieczeństwo w miejskiej dystrybucji

Utworzona: 2022-10-13


Od premiery pojazdu Volta Zero,16-tonowej ciężarówki miejskiej z napędem elektrycznym, minęły dwa lata. Spotkała się z dużym zainteresowaniem – dotychczas 50 firm zamówiło ok. 6500 pojazdów. Produkcja seryjna ma ruszyć na początku przyszłego roku w zakładzie Steyr w Austrii.

Projekt Volty Zero stworzyli specjaliści z brytyjskiej firmy Astheimer. Usunięcie silnika spalinowego pozwoliło stworzyć nową koncepcję ciężarówki, której kierowca ma szerokie, 220-stopniowe pole bezpośredniej widoczności wokół pojazdu. Panoramiczny widok, zapewniający redukcję martwych pól, uzyskał pięciogwiazdkową ocenę według londyńskiej normy Direct Vision Standard. Poziom ochrony pieszych i rowerzystów zwiększają kamery boczne zastępujące tradycyjne lusterka, kamera z 360-stopniowym widokiem z lotu ptaka pokazująca całe otoczenie oraz systemy ostrzegania o martwym polu, które wykrywają obiekty pojawiające się wzdłuż boków pojazdu.

Kierowca na środku

Kabina jest nowoczesna i przestronna, z intuicyjnymi interfejsami użytkownika. Centralny wyświetlacz pokazuje najważniejsze informacje, a ekrany dotykowe z każdej strony służą do obsługi oświetlenia, klimatyzacji, nawigacji i planowania podróży, komunikacji i mediów.


Kierowca siedzi znacznie niżej niż w konwencjonalnej ciężarówce, dzięki czemu linia jego wzroku znajduje się na wysokości około 1,8 metra, co poprawia komunikację wizualną z osobami znajdującymi się w pobliżu pojazdu. Aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie, fotel kierowcy został umieszczony na środku, a po każdej stronie kabiny znajdują się przesuwane drzwi.

Mało komponentów – niewielkie ryzyko awarii

Volta Zero ma 90% mniej części mechanicznych niż jej odpowiednik z silnikiem spalinowym. Dzięki temu jej całkowity koszt posiadania jest niższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem Diesla. Zamiast konwencjonalnego silnika elektrycznego zastosowano układ ePowertrain do napędu tylnych kół. Pojedynczy silnik elektryczny, przekładnia i oś, dostarczane przez firmę Meritor, mieszczą się w jednej kompaktowej, lekkiej jednostce. Samochód może być wyposażany w zestaw dwóch lub trzech baterii o łącznej pojemności 150-225 kWh, które zapewniają zasięg 150-200 km. Akumulatory firmy Proterra zapewniają ponad 4000 cykli ładowania w ciągu 10 lat eksploatacji, bez znacznego pogorszenia parametrów eksploatacyjnych.

16 ton DMC, 8 ton ładowności

Volta Zero ma 9460 mm długości, 3470 mm wysokości i 2550 mm szerokości, przy rozstawie osi 4800 mm. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 16 t, a prędkość maksymalna pojazdu to 90 km/h. W przestrzeni ładunkowej o objętości 37,7 m3 można pomieścić 16 europalet (ładowność 8000 kg). Dostępna jest również wersja z chłodzoną ładownią o takiej samej objętości. Na mocy umowy z firmą Carrier Transicold, w tych pojazdach będą montowane bezsilnikowe, elektryczne systemy chłodnicze Iceland oraz system PowerBox.


Volta Zero spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno ze strony menedżerów flot, jak i przedstawicieli władz miejskich. Do tej pory 50 klientów zamówiło 6500 pojazdów o wartości około 1,4 mld euro. Wśród największych nabywców są DB Schenker (1470 sztuk) i Petit Forestier (1000 egz.). Latem tego roku rozpoczęła się w zakładzie Steyr w Austrii produkcja pojazdów przedprodukcyjnych, a seryjna, pod zamówienia klientów, ruszy na początku 2023 r.

Ciężarówka jako usługa

Pojazdy będą oferowanę jako usługa (Truck as a Service), co oznacza, że za miesięczną opłatę klient zyska możliwość korzystania z samochodów wraz z infrastrukturą ładowania, serwisem, ubezpieczeniem i szkoleniami. W razie awarii można będzie nawet uzyskać wymianę pojazdu.


Producent zamierza wybudować sieć własnych centrów serwisowych (Volta Trucks Hub), które będą wspierać funkcjonowanie usługi Truck as a Service. Pierwsze takie centrum, wyposażone w 8 stanowisk obsługowych, powstanie w Paryżu. Obiekt pomieści również biura administracji, centrum szkoleniowe Volta Trucks Academy i całodobowe centrum obsługi klienta.

Będą lżejsze wersje

W przyszłości pojawią się 7,5- i 12-tonowe Volty Zero, które będą nawiązywały wizualnie do wersji 16-tonowej. Odmiana 12-tonowa zyska dłuższe podwozie i drugą tylną oś ze względu na dużą ładowność. Przewiduje się, że flota pilotażowa zostanie udostępniona do testów u klientów w roku 2024, a produkcja seryjna rozpocznie się na początku 2025 r.

Zrównoważony rozwój

Volta Trucks kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju i dąży do tego, aby stać się firmą działającą w obiegu zamkniętym, zwiększając wydajność zasobów i eliminując wysypiska śmieci w całym cyklu życia pojazdów. Współpracuje ze sprawdzonymi dostawcami, którzy podzielają jej cele środowiskowe.

Naszym celem jest zmniejszenie emisji CO2 do 2025 roku o około 1,2 mln ton, jednak zrównoważony rozwój to dla nas znacznie więcej niż tylko emisje z rury wydechowej. Pozyskując surowce, zawsze kierujemy się troską o ochronę środowiska i dokładamy starań, aby stać się najbardziej zrównoważonym producentem pojazdów użytkowych na świecie
- zapewnił Carl-Magnus Norden, założyciel Volta Trucks.
Źródło: Volta Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels