Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Żadnej pracy się nie boi...

Utworzona: 2023-01-30


Firma ZGK Bolesław odebrała śmieciarkę elektryczną na 3-osiowym podwoziu Renault Trucks D Wide E-Tech o DMC 27 ton. Zabudowę wykonała spółka TTCS z Zawiercia.

Dostarczony do ZGK Bolesław pojazd jest napędzany przez dwa silniki elektryczne o łącznej mocy ciągłej/szczytowej 260 kW (350 KM)/370 kW (500 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 850 Nm. Silniki są zblokowane z 2‑stopniową mechaniczną skrzynią biegów, z której napęd jest przekazywany na standardowy tylny most. Jeden silnik jest stale połączony z mostem przez drugie przełożenie, a tylko dla drugiego jest ono zmieniane z „jedynki” na „dwójkę” po przekroczeniu 30 km/h. Nie ma zatem przerw w napędzie. Redukcja do „jedynki” następuje dopiero po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.


Źródłem energii są cztery pakiety akumulatorów niklowo-manganowo-kobaltowych, każdy o pojemności 66 kWh, co daje łącznie 264 kWh. Zostały wyposażone w system podgrzewania i chłodzenia, który optymalizuje warunki pracy baterii i tym samym wydłuża ich żywotność. Zmagazynowana energia wystarcza na pokonanie do 220 km. Jej uzupełnianie może odbywać się na kilka sposobów i zależnie od zastosowanego rozwiązania zajmuje od 8‑12 h (ładowanie prądem przemiennym z typowego gniazda siłowego) do poniżej 2 h (ładowanie prądem stałym z wykorzystaniem ładowarki stacjonarnej). W ZGK Bolesław będzie się ono odbywało pierwszym sposobem, za pomocą 32-amperowego przyłącza, co zajmuje ok. 8 h. Wszystkie śmieciarki są bowiem wykorzystywane na jednej zmianie i zjeżdżają do bazy najpóźniej o godz. 16.


Legislacja krajów członkowskich Unii Europejskiej w kolejnych latach wprowadzi opłaty związane z emisją CO2 również w segmencie pojazdów ciężarowych. Modernizując flotę w kierunku pojazdów zasilanych energią elektryczną, wydatki z tytułu takich opłat można istotnie zmniejszyć
tłumaczy Artur Bartosiewicz, dyrektor sprzedaży podwozi w Renault Trucks Polska.
Zabudowę wykonała firma TTCS z Zawiercia, która wygrała postępowanie przetargowe. Aby nadwozie jak najlepiej komponowało się z kabiną, zastosowano 19-metrowy model Kombi serii 300 charakteryzujący się wysokością wnętrza 1850 mm. Odwłok ma pojemność 2 m3 i jest zakończony jednokrzesłowym wrzutnikiem sterowanym manualnie. Zabudowa wyróżnia się wytrzymałą, nieskomplikowaną konstrukcją z ograniczoną do minimum elektroniką. Dzięki temu stanowi idealne rozwiązanie do najtrudniejszych zadań, np. odbioru zmieszanych odpadów komunalnych zawierających popiół. Dla ZGK Bolesław ma to istotne znaczenie, ponieważ ok. 80% obsługiwanych rejonów stanowią tereny wiejskie, na których cały czas występuje problem takich zanieczyszczeń.


Pokazaliśmy, że nawet prostą zabudowę można połączyć z bardzo zaawansowanym podwoziem i wynikają z tego wymierne korzyści. Nasza konstrukcja nie stanowi dużego obciążenia elektrycznego dla samochodu, więc zwiększa się jego zasięg, a całość wypada dość atrakcyjnie pod względem cenowym, więc przełamujemy stereotyp, że śmieciarka z takim napędem jest bardzo droga
podkreśla Zbigniew Szkop, współwłaściciel firmy TTCS.
Renault Trucks Polska nie ogranicza się do sprzedaży pojazdów elektrycznych z podstawowymi usługami, ale traktuje zagadnienie elektromobilności kompleksowo. Oferuje cały pakiet produktów i usług; od doradztwa w zakresie wymaganej infrastruktury ładowania (audyt obiektu pod kątem zaspokojenia potrzeb eksploatacji floty elektrycznej), poprzez wybranie odpowiedniego rozwiązania oferowanego przez jednego z partnerów (m.in. dostarczenie, instalacja i uruchomienie ładowarek, wsparcie w zgłoszeniu do gestora sieci energetycznej o zwiększenie przyłącza), aż po wsparcie w użytkowaniu systemu ładowania.

Opieka posprzedażowa nie polega tylko na analizie floty pod kątem jej ekonomicznego użytkowania, ale również obejmuje ciągły monitoring akumulatorów i ich ewentualną naprawę, regenerację lub w przypadku długiej eksploatacji pojazdu wymianę
mówi Szymon Szenicer, kierownik ds. elektromobilności w Renault Trucks Polska.
Tydzień po oficjalnym przekazaniu śmieciarki elektrycznej do ZGK Bolesław, identyczny pojazd, ale z zabudową Farid, zasilił tabor Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Rumii. To już piąta śmieciarka elektryczna pracująca w Polsce – trzy z nich zostały zbudowane w oparciu o podwozia Renault Trucks D Wide E-Tech.

Źródło: Renault Trucks Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels