Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Złodzieje są zdolni nawet do okradania transportów w ruchu

Utworzona: 2023-03-03


Dlatego bezpieczeństwo przewożonego ładunku staje wyzwaniem większym niż kiedykolwiek wcześniej.

Pan Jan jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo transportu dużej ilości cennych i trudnych do wyprodukowania podzespołów do urządzeń medycznych. Wartość całej dostawy to kilkaset tysięcy dolarów, podzespoły zajmują 6 kontenerów, zaś odbiorca znajduje się w Nowej Zelandii. Śledzenie przesyłki nie rozwiązuje jego problemu - to tylko wiedza, co się dzieje z dostawą, natomiast nie wie, w jakim stanie jego towar dojedzie na miejsce. A musi dojechać w stanie idealnym – jest to pierwsze poważne zamówienie, od terminowej i kompletnej dostawy zależą dalsze zlecenia i w na koniec dnia wynik finansowy firmy. Co ma zrobić?

Dostawa na inny kontynent za pomocą różnych metod transportu: kołowego, kolejowego, lotniczego i morskiego – to tzw. transport intermodalny. Ponad 80 proc. towarów w handlu międzynarodowym przewożonych jest drogą morską, zaś straty, związane z kradzieżami towarów, szacowane są na 50 mld dol. rocznie. Wpływa na to skala – w transporcie używanych jest ok. 17 milionów kontenerów.

Okiem laika już widać, że nasz transport narażony jest na wiele niebezpieczeństw – zarówno spowodowanych przez siły natury, jak i działalność człowieka. Należy więc jakoś naszą przesyłkę zabezpieczyć. Przed wpadnięciem kontenera do morza niewiele możemy zrobić, ale przed jego zaginięciem lub niepowołanym otwarciem – tu już mamy dostęp do odpowiednich rozwiązań.

Ostatnio nasiliły się kradzieże i włamania do ciężarówek oraz kontenerów na terenie Polski i Europy. Złodzieje działają w coraz bardziej wymyślny sposób, okradane są nawet transporty będące w ruchu. Trudno w to uwierzyć, ale dochodzi do kradzieży towarów z ciężarówek jadących z prędkością autostradową mówi Paweł Turniak, Dyrektor ds. Systemów GPS w Seris Konsalnet Security.
Dla Logistic Managerów bezpieczeństwo przewożonego ładunku staje wyzwaniem większym niż kiedykolwiek wcześniej. Dodatkowo monitorowanie i planowanie dostaw (ETA) ładunków oraz ich aktualny status jest istotniejsze niż kiedykolwiek z uwagi na konieczność zachowania łańcuchów dostaw. Niestety procesy produkcji oraz dostawy towarów z fabryk do magazynów pośrednich lub użytkowników końcowych zostały znacząco utrudnione w ostatnich latach z uwagi na COVID-19 oraz wojnę w Ukrainie.

W związku z tym firma Seris Konsalnet wprowadziła jako pierwsza na rynku usługę monitorowania wszystkich typów ładunków intermodalnych za pomocą elektronicznych plomb, kłódek oraz satelitarnych trackerów. Pan Jan zatem może dobrać specjalne urządzenie, dzięki którym ładunek staję się dodatkowo zabezpieczony mechanicznie oraz jest monitorowany w czasie rzeczywistym.

Zabezpieczenia wykorzystujące systemy satelitarne oraz telemetryczne ładunków intermodalnych rosną w tempie blisko 50 proc. rocznie. Oczekujemy, że w ciągu najbliższych trzech lat (do 2025) liczba aktywnych urządzeń urośnie do 10 mln. Wtedy blisko co czwarty kontener (24 proc.) będzie miał zainstalowany system satelitarnego śledzenia transportu intermodalnego mówi Paweł Turniak.
Dzięki zastosowaniu urządzeń do satelitarnego śledzenia ładunku pan Jan może nie tylko fizycznie zabezpieczyć np. kontener, ale także monitorować jego bieżąca pozycję oraz inne parametry - np. temperaturę i wilgotność w jego wnętrzu. Co wchodzi w zakres takiego monitoringu? Pan Jan wie, gdzie znajduje się jego transport; otrzymuje powiadomienia, gdy zacznie poruszać się poza wyznaczoną trasą; otrzyma alert, gdy zostanie naruszona elektroniczna plomba na ładunku lub gdy ktoś nieuprawniony zacznie starać złamać zabezpieczenia elektronicznej kłódki. Co więcej, dokładnie wie, ile czasu jedzie transport, jak zmieniały się temperatura i wilgotność, czy pojawiły się niezaplanowane postoje. Podczas kontroli celnej pan Jan może zdalnie otworzyć ładunek do inspekcji, a potem – również zdalnie – go zabezpieczyć. Ponadto zabezpieczenia, stosowane przez Seris Konsalnet posiadają certyfikat ATEX (zabezpieczenie ładunków zagrożonych wybuchem).

Po wdrożeniu zintegrowanej ochrony ładunków intermodalnych przez naszych klientów otrzymujemy od nich informację zwrotną o znacznym obniżeniu poziomu kradzieży i poprawie informacji logistycznych. Ta poprawa dotyczy całego łańcucha dostaw – czyli jest zauważalna zarówno dla producenta, przewoźnika, jak i odbiorcy końcowego podsumowuje wdrożenie usługi Paweł Turniak.
Źródło: Seris Konsalnet
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels