Niemniej jednak nie można oczekiwać, że przewoźnicy od razu zrezygnują z posiadanych pojazdów z silnikiem Diesla. Biorąc pod uwagę obecny stan infrastruktury ładowania, do użytku trafiają głównie elektryczne ciężarówki krótkodystansowe. Transport dalekobieżny to w dalszym ciągu kwestia przyszłość. Dlatego pojazdy z silnikiem Diesla prawdopodobnie utrzymają swoją dominację w tym segmencie jeszcze przez jakiś czas. Można zatem spodziewać się, że coraz więcej firm będzie sukcesywnie rozszerzać swoje floty o pojazdy zasilane akumulatorowo.
Elektryfikacja floty stwarza nowe wyzwania
Pojazdy zasilane akumulatorami stawiają nowe wymagania dla menedżerów flot, dyspozytorów i właścicieli firm logistycznych. Główne kryteria, którymi należy się kierować, to koszt zakupu, oszacowanie zasięgu na jednym ładowaniu, przegląd możliwości ładowania, budowa punktów ładowania w bazach firmowych, współpraca z klientami i możliwość ładowania podczas rozładunku, koszt ubezpieczenie pojazdu, opłaty drogowe, a nawet wartość końcowa ciężarówek elektrycznych. Ale w grę wchodzą także typowe kwestie operacyjne, na przykład: jak wdrożyć płatności za ładowanie akumulatorów do systemów korporacyjnych? Jak dostosować obsługę i konserwację pojazdu do wymagań dotyczących stanu akumulatora? Jak przygotować kierowców do obsługi samochodów elektrycznych? Jak pora roku wpłynie na zasięg?Kluczem są dane o ruchu
Aby efektywnie eksploatować floty mieszane, przewoźnicy będą potrzebować odpowiednich narzędzi, takich jak systemy telematyczne i cyfrowe platformy do zarządzania flotą. Sama decyzja o tym, czy i jak zelektryfikować floty, zależy w dużej mierze od rzeczywistych danych o ruchu. Na tej podstawie można obliczyć, w jaki sposób elektryfikacja może obniżyć koszty i jaki będzie zwrot z inwestycji.Ponadto odpowiednie narzędzia mogą pod wieloma względami zwiększyć efektywność floty: umożliwiają kierowcom wygodne i szybkie tankowanie lub doładowywanie, upraszczają obciążenia administracyjne i rejestrują dane o ruchu drogowym (przepracowane godziny, styl jazdy kierowców, aktualny zasięg pojazdów ), o pojazdach (poziom naładowania, pojemność i stan akumulatora). Zdolność gromadzenia właściwych danych i wprowadzania ich do odpowiednich systemów decyduje o tym, jak szybko i skutecznie przewoźnik może czerpać korzyści z elektromobilności. Eurowag, wiodący w Europie dostawca zintegrowanych rozwiązań w zakresie transportu drogowego, może na przykład przeanalizować obecną flotę i jej etapową elektryfikację w oparciu o rzeczywiste dane.
Odpowiednie narzędzia przynoszą większą wydajność i oszczędności
Coraz więcej firm dostrzega potrzebę nowych rozwiązań ułatwiających przewoźnikom elektryfikację flot i zarządzanie flotami mieszanymi. Dlatego Eurowag stworzył platformę EVA, która za pomocą urządzenia pokładowego oferuje wydajne usługi telematyczne, ułatwia uiszczanie opłat drogowych i oferuje opatentowany system zabezpieczający przed kradzieżą paliwa. Dzięki takim rozwiązaniom firmy transportowe posiadają kluczowe informacje potrzebne do efektywnego działania. W przypadku pojazdów zasilanych akumulatorami, chodzi o dane na temat stanu naładowania i kondycji akumulatora, szacowany czas do pełnego naładowania i wiele innych. Zaawansowana telematyka pozwala przewoźnikom analizować dane i wyciągać wnioski na temat ruchu – w czasie rzeczywistym lub poprzez długoterminowe statystyki. Informacje te pomagają zoptymalizować działanie floty mieszanej (lub innej), w celu poprawy wydajności i opłacalności.Źródło: Eurowag
grafika poglądowa